Exempel på fördelar med ett medlemskap i Jämtland Härjedalen Turism
Påverkan/lobbying
JHT medverkar i en rad samverkansorganisationer på regionalt och nationellt plan för att enligt medlemmarnas önskan driva aktuella frågor enligt de tre beslutade verksamhetsområdena. Mycket av verksamheten rör frågor kring infrastruktur (tåg, flyg, väg) samt hållbarhet (klimatsamarbeten) och i tillägg regional samverkan för att på bred front driva frågor som är viktiga för besöksnäringen.
Statistik
Inom JHT bas finns månatliga rapporter över kommersiell gästnattsstatistik per kommun och per större destination i regionen. Dessutom driver JHT fram rapporter som ger möjlighet att beskriva regional omsättning, sysselsättning, skatteintäkt m m tack vare regionens besöksnäring. Dessa uppgifter kan exempelvis användas i samband med beskrivning av ett områdes attraktivitet exempelvis i samband med arbete för inflyttning/företagsetablering.
Projektmedverkan
Möjlighet att ingå i projekt och ta del av resultat via projekten. Detta kräver dock en egen insats: att delta i möten, aktivt föra vidare projektuppdrag/resultat från/till turismföretag inom det egna området och agera länk mellan JHT och de egna företagen i nätverksform.
Utbildningstillfällen
Via JHT:s pågående projekt finns möjlighet för medlemmar att erbjuda utbildningstillfällen för turismföretagare i den egna kommunen/destinationen/området. Det händer även att JHT kan erbjuda studieresor utifrån pågående projektverksamhet.
Verktyg
JHT strävar efter att ta fram verktyg som gör det lättare att jobba lokalt med turism. Exempelvis JHT-värdeguiden som ger verktyg för att jobba med hållbarhet, inkludering och destinationssamarbete även i mindre skala. Jämtlandsmodellen är ett annat exempel. En film underlättar för den som vill berätta om besöksnäringens betydelse för regional utveckling.
Styrelsepost
Som medlem finns en möjlighet att aktivt kunna väljas in i JHT styrelse via valberedningen för att vara med och forma framtidens JHT.
Jht.se
Plattformen som innehåller trender, statistik, nyheter och information som gör det lättare att jobba med besöksnäring och att förklara besöksnäringens roll för regional utveckling i Jämtland Härjedalen.
Adventuresweden.com
Plattform för att lyfta regionen med huvudsaklig målgrupp: researrangörer, media, transportörer.
Mediabevakning
Inom JHT bas sker daglig mediaövervakning för att dels hålla koll på hur regionen porträtteras i media samt för att kunna sprida artiklar som är konstruktiva för regionens besöksnäring. Dessa länkar förmedlas via JHT nyhetsbrev var 3e vecka.
JHT nyhetsbrev
Nyhetsbrevet har i dagsläget (2024) ca 1000 prenumeranter och en läsfrekvens omkring 50% (normalt är max 30% för liknande publikationer). I nyhetsbrevet sprids nyheter om besöksnäringen i Jämtland Härjedalen samt om pågående möjligheter via JHT projekt.
JHT-SoMe-kanaler
Via facebook sprider JHT nyheter om besöksnäringen i Jämtland Härjedalen, via Instagram förmedlas bilden av Jämtland Härjedalen för en tänkt internationell besökare, via LinkedIn förmedlas nyheter om JHT projektverksamhet och basverksamhet med nyhetsvärde. JHT har även en Vimeo-kanal för förmedling av film.
Pressmeddelanden
Som ett led i PR/Lobbying så lyfter vi nyheter om regionens turismnäring på ett regionalt plan. Ett exempel är möjligheten att lyfta egna nyheter inom turism i ett samlingspressmeddelande.
Årets turismföretagare
Priset administreras av JHT för att rikta ljuset mot turismföretagande. Pristagarna lyfts sedan vidare i Stora Turismpriset som är den nationella nivån.
Reseguide Jämtland Härjedalen
Reseguiden möjliggjordes via ett projekt för att kunna lyfta fram regionen i pappersform.
Rivkarta
Via samarbete inom JHT kan vid tillfälle en gemensam karta tryckas för användning via InfoPoints. Kartan ger möjlighet för samtliga destinationer att marknadsföra varandra och regionen som helhet för exempelvis rundresor. Ju längre en gäst stannar i regionen desto bättre för helheten.