“Taktik är en synonym till ordet strategi och så vill jag se det. Vi ska lägga upp taktiken för måluppfyllelse och i sämsta fall en strävan till måluppfyllelse, för ibland kan det ta frustrerande lång tid att uppnå de delar som behövs för den vinst som man strävar efter. För en lyckad målsättning krävs det mod, mod att faktiskt våga målsätta, annars kan vi omöjligt lägga upp planer, eller utvärdera och då veta om taktiken har varit rätt lagd.
Jag är tacksam att jag både har en styrelse och kollegor som i detta omtag vågar stryka, kasta bort, ifrågasätta, lägga till, men faktiskt också behålla. För varför inte sno från ett redan vinnande koncept, det papper som redan är skrivet?
Vi är eniga, JHT vill våga och visa mod i viktiga frågor som vi vet kan stärka regionens värde, ett värde som jag vet att besöksnäringen ligger till grund för.
Än är strategin inte färdigskriven, men jag ser en tydlig riktning som jag kan ta ledning mot.
Vi kommer att finnas på den nationella kartan och vara en tydlig, men också en glad röst som hörs. Vi vill att de som besöker eller bor här ska känna ett stolt ambassadörskap för platsen. Vi vill att det ska finnas hållbara transportsätt att välja mellan, och en hållbar utveckling framåt som vi vill vara en stor del av.
Vi vill också precis som den nationella strategin för besöksnäringen och den redan befintliga regionala utvecklingsstrategin, göra allt för att vår taktik ska lira ihop. För om vi snor från redan skrivna blad och lägger upp en taktik som i grunden är likvärdig då tror jag vi kan räkna med vinst.”