
Större evenemang i Jämtland Härjedalen – ett planeringsverktyg
För att kunna ge en övergripande bild av planerade större evenemang i Jämtland Härjedalen finns ett planeringsverktyg i form av en enkel lista över större
Om oss
Initiera och påverka i strategiska frågor. Vara drivande i processer, utredningar och samarbeten. Agera lots avseende projekt- och annan finansiering. Leverera beslutsunderlag, statistik och fakta.
Inspirera, samordna och genomföra. Vara aktiv inom trendspaning och omvärldsbevakning. Ta initiativ till utbildningsinsatser och genomföra studieresor. Ge konsultation och coaching.
Kommunicera, påverka och bygga relationer. Bevaka och agera i för besöksnäringen viktiga frågor. Förse branschföreträdare med imageskapande material. Koordinera överenskomna insatser.
Jämtland Härjedalen Turism ekonomisk förening (JHT) bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med näringens aktörer. Destinationsorganisationerna är huvudägare. Region Jämtland Härjedalen och kommunerna äger färre andelar liksom STF, Jamtli och Inlandsbanan. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring, turismforskningen och Region Jämtland Härjedalen.
”Ledande inom utveckling av besöksnäringen”.
”Bygger på ansvar, hållbarhet och kvalitet, en välkomnande och visionär attityd och ett drivande arbetssätt”.
”Att genom samverkan, kompetens och innovation utveckla en ledande besöksnäring”.
Med utgångspunkt i den övergripande strategin för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och JHTs affärsidé driver JHT en verksamhet som är uppdelad i delarna Strategi & Process, Kompetens & Lärande samt PR & Lobbying. Basverksamheten finansieras av medlemmarna, tillika ägarna, som i huvudsak utgörs av regionens destinationsorganisationer, kommuner och Region Jämtland Härjedalen samt STF, Jamtli och Inlandsbanan. Inom projektverksamheten, där JHT verkar som projektorganisation för gemensamma insatser, bedrivs ett antal utvecklingsprojekt med finansiering från Länsstyrelsen, Region Jämtland Härjedalen, EU, Tillväxtverket samt deltagande destinationer och företag.
JHTs verksamhet delas in i tre block där samtliga insatser ska utgå ifrån att de är av vikt för besöksnäringen:
Strategi & Process, Kompetens & Lärande samt PR & Lobbying.
Turismutvecklare / Tourism Developer
+46 (0)70-280 26 22
Projektledare / Project Manager "Welcome!" (50%)
+46 (70)-20 30 166
Projektledare / CoWorker Project "Welcome!" (40%)
+46 (0)70 – 263 19 67
Projektledare / CoWorker Project Besöksnäringens roll för regional utveckling 2.0
+46 (0)73 - 153 52 58
Bosse Svensson
Björn Broström, SkiStar AB, vice ordförande
Mikael Jonsson, Destination Östersund AB
Robert Pettersson, Mittuniversitetet
Rasmus Bent, Tänndalen
Anna Hansson, Destination Vemdalen
Anna Gillgren, Strömsunds kommun
Peter Fahlén, Swedavia
Therese Sjölundh, Åre Destination
Lotta Anestedt, Destination Lofsdalen
Olov Amelin, Jamtli
Nicki Eby, Hotell Clarion Grand Östersund
Robert Falk, Ragunda kommun
Maria Nerpin (S)
Britt-Inger Roos (C)
Anton Hammar (S)
Saila Quicklund (M)
Torbjörn Nordin, Grant Thornton
Mattias Eriksson, Grant Thornton
Sven Winemark
Marcus Ståhl (sammankallande)
Elisabeth Richardsson
Arne Hafstad
För att kunna ge en övergripande bild av planerade större evenemang i Jämtland Härjedalen finns ett planeringsverktyg i form av en enkel lista över större
Sommaren 2020 med påverkan av Corona-pandemin innebar ett ökat intresse av att Hemestra/Svemestra. Turistinformatörerna i regionen upplevde att många besökare saknade tidigare erfarenhet av området,
I rapporten Fakta om turismen Jämtland Härjedalen finns en hel del matnyttigt om näringens omfattning och betydelse, var gästen kommer ifrån, bilden av Jämtland Härjedalen,
Behöver du en enkel bild som sammanfattar aktuella fakta om turismen i Jämtland Härjedalen?Infografen finns på svenska och engelska och visar omsättning, antal gästnätter, sysselsättning
Många av våra gäster behöver krångelfria aktiviteter, boenden, resmöjligheter och restauranger. Men hur informerar vi på ett bra sätt om hur lätt det är att
I rapporten Fakta om turismen Jämtland Härjedalen finns en hel del matnyttigt om näringens omfattning och betydelse, var gästen kommer ifrån, bilden av Jämtland Härjedalen,
Behöver du en enkel bild som sammanfattar aktuella fakta om turismen i Jämtland Härjedalen? Infografen finns på svenska och engelska och visar omsättning, antal gästnätter,
Vad kan man använda gästnattsstatistik till? Temperaturmätning för bättre planering Hur ser utvecklingen ut för de år vi varit verksamma? Vilka är våra starka/svaga perioder?
En enkel karta i A3-format tryckt och monterad i block så att de lätt kan rivas av till besökande. Kartorna är tryckta på papper som
Tillsammans är ett ord som kännetecknar Jämtland Härjedalen. Det är också ett ord som beskriver verksamheten och ambitionen i organisationen Jämtland Härjedalen Turism (JHT) och
Visuell identitet för organisation & varumärke Vi befinner oss på en liten och relativt okänd plats i Norden. Men vi har något som efterfrågas av
Adventuresweden.com – intressestyrd inspiration Med fokus på de starkaste upplevelserna i kategorierna friluftsliv, kulturism och gastronomi är adventuresweden.com den huvudsakliga plattform som JHT arbetar med
För en mer inkluderande upplevelse Ansvar som värdegrund har länge präglat turismutvecklingen i Jämtland Härjedalen. I ordet ryms både miljömässiga, sociala, ekonomiska och kulturella värderingar –
För internationell marknadsföring av Sverige och Jämtland Härjedalen Denna guide beskriver hur vi i besöksnäringen i Sverige och Jämtland Härjedalen jobbar tillsammans med marknadsföring på
För besöksnäringen i Jämtland Härjedalen En strid ström av destinationer, regioner och länder satsar på turism och strävar alla mot likvärdiga mål – att öka
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON