Rader från VD
”Är man stark måste man vara snäll”, sa Pippi Långstrump, och många blir tillsammans massor.
För ett par veckor sedan valde 17 regionala turistorganisationer i Sverige att bilda föreningen ”Regionala nätverket för besöksnäring och turism”. Ett nätverk som har funnits under många år, men nu valde vi att formalisera oss.
Läs mer
Stina Stein är ny på JHT
“Jag har arbetat inom turism och besöksnäring i många år och upplevt svårigheterna för besökare att ta sig mellan våra attraktioner och resmål. Att få chansen att vara en del i ett samarbete mellan Jämtland Härjedalen och Trøndelag via JHTs projekt Welcome, för att förbättra tillgängligheten och attraktionen till våra regioner är en spännande, utmanande och viktig uppgift”, säger Stina Stein.
Läs mer
Pod: “Kulturarvet ska stärka besöksnäringen”
Trine Amundsen är ursprungligen ifrån Norge, men har huserat i Sverige och Jämtland under stor del av sitt vuxna liv. Hon har ett förflutet som bland annat VD på Torsta och som regionchef på LRF Jämtland. Trine är ordförande för Heimbygda, och just traditionellt hantverk ligger henne väldigt varmt om hjärtat tillsammans med den historia, och historier som är Jämtland Härjedalens kulturarv.
Läs mer
Besöksnäringen som tillväxtfaktor
Drygt ett år in i projektet, Besöksnäringens roll för regional utveckling 2.0, har mycket god kunskap lyfts fram och många goda samtal ägt rum. Ofta har samtalen och researchen landat i att ”någon” borde göra något mer och att pengar skulle kunna förändra och förbättra en stor del av företagsklimatet för aktörer inom besöksnäringen. Var pengar ska komma ifrån eller vem denna ”någon” är, det är en fråga som är svårare att besvara.
Läs mer
Parisa kartlägger projektpengar
Parisa Setoodegan har sedan augusti jobbat inom JHTs projekt Besöksnäringens roll för regional utveckling 2.0 med att kartlägga och sammanställa statistik kring beviljade projektmedel i Sverige. Sammanställningen kommer att presenteras med relevanta siffror för Sverige i förhållande till Norrland och Jämtland Härjedalen, med inriktning mot projekt inom besöksnäringen.
Läs mer
Vårprogram 2022 – digital kommunikation
Under våren 2022 finns möjlighet att delta i 23 olika kurser i digital kommunikation för företag och organisationer inom besöksnäringen i Jämtland Härjedalen tack vare JHTs projekt Den digitala transformationen. med finansiering från Europeiska regionala utvecklingsfonden och Region Jämtland Härjedalen.
9 feb Instagram ”Hands on” – Bonda online (3 timmar)
10 feb Instagram fördjupning – Bonda online (1 tim)
16 feb Facebook ”hands on” – Bonda online (3 tim)
17 feb Facebook fortsättning – Bonda online (1 tim)
23 feb Strategi & kanalval – Always on Media (2 tim)
24 feb SEO optimering av ditt content – Always on Media (2 tim)
Läs mer
Jämtland Härjedalen Turism
Läs hela JHT nyhetsbrev v5 2022 här