Temat för dagen var ”innovation”, ett maffigt men också utmanande tema att ta sig an. För vår näring, besöksnäringen, tycker även jag själv att innovation kan vara svårt att ta på, vad är egentligen det i en bransch som säljer något som i fysisk form oftast inte går att just ta på?
Dagen och även kvällen hjälpte mig och förhoppningsvis våra deltagare fram i insikten om att grunden till att vara innovativ är att vara modig, men också att man ibland är innovativ utan att ens veta om det. Besöksnäringen består till stor del av många små aktörer, aktörer som i sin vardag är både uppfinningsrika och lösningsorienterade, men som kanske inte alltid hinner stanna upp och inse det. Om de mindre dessutom omger sig av några större som med mer ”muskler” mer planerat och systematiskt arbetar med innovation kan den gemensamma plattformen bli en vinnare. Här är alla våra destionationsorganisationer så viktiga, även kommuner som aktivt vill vara den plattformen för de omgivande aktörerna.
Jag tog med mig insikten från dagen att hjärtat också måste få vara med på den egna innovativa resan, och det passar mig. Utan att just hjärtat får agera kompass skulle kreativiteten för mig stå stilla, en känsla som förmedlades under dagen.
Årets pristagare, Åre Destination tror jag verkligen låter hjärtat vara med och styra dom framåt, priset är ett fint bevis på deras kreativa arbete. Än en gång ett välförtjänt grattis.