Nya medlemmar i styrelsen, plusresultat och nya finansieringsmöjligheter
JHT:s årsstämma 22 mars hölls hos Almi i Östersund.
Inledningsvis informerade VD Mats Forslund om vad som hänt inom JHT under 2017, med betoning på den genomförda utvecklingsprocessen och JHT:s nya uppdrag.
Därefter berättade Jimmy Anjevall från Region Jämtland Härjedalen på ett engagerat sätt om arbetet för en fossilfri region år 2030. Jimmys fokus denna gång var ladd-infrastruktur för el- och laddhybridbilar som redan idag är väl utbyggd i vår region men som bl a besöksnäringen vill ska utvecklas ytterligare. Hållbarhet i alla avseenden är en viktig fråga och då allt fler gäster, inte minst från Norge, kör laddbart så är det förstås extra intressant. Redan idag bygger 69 % av regionens energianvändning på förnybara bränslen men vi ser gärna att fler gör mer för att nå ännu längre. Utifrån befolkningsunderlaget är Bergs och Härjedalens kommuner i topp vad gäller antal snabbladdningsstationer!
Själva stämman avlöpte sedan smidigt. Styrelse och VD beviljades ansvarsfrihet och resultatet för 2017 visar 176 tkr plus vilket är bra men också nödvändigt för att hålla soliditeten på en angenäm nivå.
Till nya ledamöter i styrelsen valdes Anna Hansson Storhogna, Nicki Eby Choice, Linus Ekqvist Taxi Östersund och Anna Gillgren Strömsunds utvecklings AB. Till vice ordförande utsågs Björn Broström Skistar.
Under stämman presenterades även årets JHT stipendiat: Pontus Widell, Vemdalen Experience AB.
JHT Academy, tema Besöksnäring & Finansiering
Efter årsstämman genomfördes en JHT Academy på temat finansiering som uppskattades av både deltagare och inbjudna talare från olika finansiärer. En bakgrund till valet av tema är den stora betydelse som besöksnäringen har i regionen och de mål för besöksnäringens utveckling som finns formulerade i den regionala besöksnäringsstrategin fram till år 2030. Eftersom det krävs finansiering av en rad olika insatser för att nå målen. Även i den regionala utvecklingsstrategin, RUS, finns tydliga mål avseende besöksnäringens utveckling.
En annan bakgrund är de förändringar som kan förväntas inom EU:s fonder. Men för att inte enbart fokusera på den delen av finansieringsfrågan så representerade de inbjudna talarna olika aktörer inom området. Var och en av dessa fick inledningsvis 15 minuter vardera för att berätta om sin roll och för att ge sin bild av besöksnäringen och dess möjligheter och utmaningar:
Handelsbanken
Petter Dahlin med kollegor sköter 14 kontor i Jämtland Härjedalen. De tror på det personliga mötet och lokal närvaro. De är och vill gärna vara en del av besöksnäringen i form av långivare till boenden, aktiviteter, matställen m m. De delar ofta risken med Almi, Norrlandsfonden etc. Läs mer om Handelsbanken här.
Norrlandsfonden
Inga-Lena Wahlstedt berättade att de erbjuder topplån till företag i Norrland. Deras önskan är att leverera “norrlandsnytta” och de har idag ca 400 kunder. Norrlandsfonden investerar även i mjuka värden där det kan vara svårare att hitta andra finansieringsmetoder. T ex en ny funktion i företaget eller vid ägarbyte. Ungefär 25% av Norrlandsfondens utlånade medel återfinns inom besöksnäringen i Norrland och andelen är ännu högre om vi bara ser till Jämtland Härjedalen. Läs mer om Norrlandsfonden här.
Region Jämtland Härjedalen
Sven Winemark berättade att ca 33% av projektstöden som Region JH fördelade 2017 gick till besöksnäringen. Inför framtiden är det dock i dagsläget oklart hur mycket strukturfondsmedel som kommer att finnas tillgängliga för regionen och Sven uppmanar till att hitta nya samarbetsformer mellan destinationer, regioner, över gränsen med Norge och andra länder med smart specialisering som ledord.
Tillväxtverket
Maria Stendotter uppmanade att hålla koll på fliken “Finansiering” på Tillväxtverkets hemsida för att hålla sig ajour med aktuella utlysningar. Fem insatsområden finns att söka medel i varav område 3 är området som flest besöksnäringsprojekt finns inom. I dagsläget finns bl a medel kvar att söka inom område 1. Forskning och 4. Koldioxidsnål ekonomi (laddstolpar t ex). Ansökningar granskas av Strukturfondspartnerskapet som består av 25 ledamöter från kommuner, regionen m fl. Självklart är det viktigt att visa resultat, att EU-pengar gör nytta för att skapa nya strukturer och innovativa lösningar.
Garantia
Caroline Nyström berättade om Garantia (Kreditgarantiföreningen Norr) som är en ekonomisk förening där “företagare borgar för företagares framtid”. De har 730 medlemsföretag och har hittills gjort 520 borgensåtaganden om 820 miljoner. Det kan gälla uppstart av företag eller vidareutveckling av befintliga företag. Garantias verksamhet kan liknas vid en försäkringslösning och de samarbetar med andra kreditinstitut. Läs mer om Garantia här.
Här läser du Garantias produktblad om Mikroborgen.
Här läser du Garantias produktblad om Borgen.
Almi
Kennet Nilsson och Anna Ottosson Blixth berättade kring Almis affärsidé om att med lån, riskkapital och affärsutveckling skapa möjligheter för företag att växa. Ett alternativ eller komplement till lån kan vara s k Garantier. Almi har även finansieringsrådgivning, utvecklingsdialog, affärsutvecklingsprogrammet start respektive utveckling. Låg ränta på insatt kapital ger fler investorer som ser att de kan få mer utväxling på sitt kapital via investeringar. Därför ritas kartan om kring lånemöjligheter – vilket är både spännande och riskfyllt!
I diskussionen gjordes också en koppling till det seminarium med Europeiska investeringsbanken, EIB, som Region Jämtland Härjedalen genomförde våren 2017. Dessutom berättade Linda Forss om olika möjligheter via Lokalt ledd utveckling LEADER sjö, skog och fjäll. De är öppna för projektidéer som syftar mot visionen: “Nytänkande i fjällnära framtidsbygd för samhörighet och hållbar tillväxt”. Läs mer om Leaderområdet här.
Efter presentationerna gick diskussionen vidare mot bakgrund av tre exempel på aktuella projekt eller investeringsobjekt:
* Projektet Spår och leder i Destination Funäsfjällen presenterat av Jonas Kojan
* Big River Camp presenterat av Inga Lena Wahlstedt Norrlandsfonden
* En bild av möjliga investeringsbehov på boendesidan i förhållande till målen i besöksnäringsstrategin presenterat av Lars Häreblad Nordanalys
Några exempel på frågor/ämnen som diskuterades under JHT Academy:
– Besöksnäringen har under de senare åren blivit bättre på att ta fram och presentera underlag som affärsplan och budget inför dialog med finansiärer.
– Inom EU-systemet pågår just nu intensiva diskussioner om hur budgeten från och med år 2020 ska se ut. Brexit är ett exempel på en fråga som påverkar.
– Under många år har besöksnäringen jämfört med andra näringar haft förmånen att ta del av relativt stora delar av de regionalpolitiska medel som företags- och projektstöd som numera Region Jämtland Härjedalen förfogar över. Uppföljningar visar att det också gett bra och hållbara resultat.
– Destination Funäsfjällens projekt Spår och leder är ett bra exempel på en satsning som det finns stora behov av i stora delar av vår fjällkedja. Både av hållbarhets- och utvecklingsskäl.
– Sköter marknaden själv behoven av utveckling på boendesidan eller är det något som även andra aktörer kan och vill vara med och påverka?
Vill du veta mer så kontakta gärna Mats Forslund.