Turistinformatörer inspireras av Sundsvall och Södertälje
“Det är MÄNNISKORNA som gör det!” säger den friska fläkten Anita Öberg på Näringslivsbolaget i Sundsvall som även omfattar Sundsvalls TuristCenter och Stenstan Visitor Center.
Inom Jämtland Härjedalen Turism ser vi oss gärna omkring för att låna goda idéer, bjuda på erfarenheter och knyta nya kontakter. Under två dagar besökte 8 representanter från TuristCenter/Turistinformationer (TICs) i Jämtland Härjedalen, Sundsvall och Södertälje för att hitta inspiration till att utveckla den egna verksamheten.
Sundsvalls TuristCenter / Stenstan Visitor Center
Sundsvalls TuristCenter har markant ökat besöksantalet i och med att turistbyrån flyttades från en anspråkslös kiosk mitt på torget till det anrika Stadshuset i torgets ena ände, berättade Cecilia Enerud bokningsansvarig vid Sundsvalls TC. Lokalerna är smakfullt renoverade i en stil som är både modern och på samma gång för tankarna till tiden då Sundsvall byggdes upp efter den stora branden 1888 och Stenstan skapades. För att informera om den vackra stadskärnan och på samma gång attrahera besökare att besöka TuristCentret finns här sedan 2012 ett Visitor Center med utställningar i form av interaktiva skärmar och pekbord där man kan fördjupa sig i stans historia och kändisar (inklusive Draken som är symbol för staden). Nästa utvecklingssteg är att även informera om framtiden med kommande byggplaner och skärmar där besökare kan laborera kring exempelvis klimatpåverkan i staden. I lokalerna finns även biljettförsäljning i form av en separat organisation – vilket oxå bidrar till att öka antalet besökare till Turistcentret och därmed även ökar chanserna till merförsäljning.
Fakta Sundsvalls besöksnäring
Sundsvalls TC/Stenstan Visitor Center har ca 150 000 besökare/år. Sundsvalls kommun har 502 000 gästnätter, varav 231 000 är kommersiella gästnätter. Omsättning: 2,9 miljarder. Årsarbeten: 2 070 inom besöksnäringen.
www.visitsundsvall.se
Södertälje – mångfald och harmoni
Studieresan gick vidare till Södertälje. Gänget fick av Liza Lyberg, hotelldirektör på Quality Hotel Park i Södertälje, höra hur deras kundstruktur ter sig under året. Här är konferensmarknaden stor under veckodagarna för att avlösas av bl a idrotts- och framförallt basket-relaterat resande under helgerna. Under sommaren har de bussgrupper eftersom de ligger på lagom avstånd från Stockholm (med bättre priser) från bl a Asien och Tyskland. I tillägg har de en stor andel släkt- och vänrelaterat resande i och med att Södertälje har 50% invandrare bland sin befolkning. Därav är den finska marknaden betydande liksom den syrianska. Syrianska bröllop är stora tillställningar och många släktingar tar in på hotell i samband med festligheterna.
Södertäljebyrån
Södertäljebyrån invigdes i november 2015 i renoverade lokaler. Efter ett gediget varumärkesarbete för hela Destination Södertälje (Näringslivskontor, Campus och Södertäljebyrån) har Aljoša Lagumdžija, södertäljebyråchef tillsammans med sina medarbetare skapat ett koncept som innefattar Turistinformation, Mötesplats och Servicepunkt i ett.
“Vi vill sprida en positiv bild av Södertälje! Göra Södertäljeborna stolta och få fler att upptäcka mångfalden, allt grönt mellan betongblocken och hur bra det är här” säger Aljoša och hans medarbetare.
Vår suddiga bild av Södertälje inför besöket fick nu klarare konturer och vi imponerades av deras passionerade entusiasm och hur de jobbar för att skapa “sofistikerade fällor” (skapa en attraktiv mötesplats), för att locka in besökare, bofasta, politiker och näringsliv i lokalerna. Fällorna består av olika temaveckor som Slöjd i Södertälje (där byrån förvandlas till en slöjdlokal), Mat i Södertälje (där lokalen förvandlas till en matmässa), utställningar (t ex tema 91:an Karlsson med orginalteckningar eftersom konstnären bodde här en stor del av sitt liv). Södertäljebyrån håller även presentationer och workshops inklusive medborgarinformation kring byggplaner, varumärke, hållbarhet m m. Allt för att få Södertäljeborna att bli goda ambassadörer inför släkt- och vänbesök samt för att skapa aktiviteter som även attraherar besökare.
För att klara verksamheten har smart möblering varit en nyckelfaktor. Alla möbler i lokalen kan lätt flyttas runt på hjul för att skapa plats för den skiftande verksamheten. De har t o m en nedfällbar scen med Södertälje-logon på väggen för att bli synliga under presentationer och för att media ska få med varumärket vid fotografering. En annan viktig ingrediens är digitala skärmar som Södertäljebyrån hyr in och kan uppdatera enkelt via hyrfirman. Här presenteras information, filmer och erbjudanden för exponering inne i lokalen, interaktion och utåt via skyltfönstret. Skärmarna inkluderar en ”Clevertouch” som kan höjas och vinklas för presentationer. Här kan anteckningar och mind-maps lätt skickas ut via mail direkt till workshop-deltagare och därmed kan processer hållas levande utan dröjsmål.
Tack vare personalens breda språkkunskaper så fyller Södertäljebyrån här en viktig funktion och tar ett aktivt samhällsansvar. Aljoša själv kom till Sverige som 8-åring från Bosnien, växte upp i Södertälje och har studerat turism vid Södertörns högskola. Därefter började han arbeta som turistinformatör på Södertälje tb och har varit med om hela omvandlingen från att ha en blygsam placering i ett undanskymt bibliotek till dagens placering i början av Södertäljes gågata.
Södertäljebyrån har ännu inte varit verksamma i ett år, men de har ökat besöksantalet och interaktionen med sina målgrupper med upp emot 80%. Närmast på agendan ligger att bli än mer av kommunens förlängda arm och hjälpa till att lotsa medborgare rätt för bygglov, etablering etc. De jobbar oxå vidare på att skapa positiva nyheter för att motverka den negativa bild som media gärna förmedlar av Södertälje.
www.destinationsodertalje.se
Södertäljes största attraktion – Tom Tits Experiment
Sista stoppet inför hemresan var Tom Tits Experiment, Södertäljes största attraktion i fyra våningar samt experimentpark och med ca 190 000 besökare årligen. Maria Karlsén, marknadschef berättade att Science Centret (som den här typen av attraktion kallas) har sin huvudsäsong juni-augusti för privatbesök samt helger. I maj-juni är de ett självklart mål för många klassresor. Tack vare att de har temaveckor, konferensverksamhet, egen restaurang och café så klarar de av att hålla verksamheten igång året om. De har egna utställningsbyggare som hela tiden förnyar utställningarna (och reparerar dem).
www.tomtit.se
För mer info: Anne Adsten