Nationellt API ska stärka Sverige och Jämtland Härjedalen som ett hållbart och attraktivt resmål
I en strävan att göra Sverige till det mest hållbara och attraktiva resmålet globalt har Visit Sweden och Tillväxtverket startat ett projekt för att etablera en nationell turistdataportal. Projektet är i linje med den nationella strategin för innovation och syftar till att underlätta informationsutbyte och samverkan inom turismsektorn. Genom att använda delad och öppen data vill man skapa ett digitalt informationsnav för aktiviteter inom kategorierna BO, ÄTA och GÖRA där informationen kommer att vara tillgänglig via ett öppet API. Detta möjliggör för både privata och offentliga aktörer att utveckla och erbjuda digitala tjänster för att stärka turismen i Sverige.
Varför är det viktigt?
Genom att göra publik data tillgänglig via ett nationellt API kan svensk besöksnäring på flera sätt gynnas.
En ökad synlighet för Sverige internationellt lyfter fram svenska produkter och tjänster där resenärer redan söker och bokar sina resor. Det gör inte bara svenska reseprodukter mer tillgängliga utan stärker också bilden av Sverige som besöksmål. Samtidigt kan resenärernas förväntningar mötas, som i allt större grad är av uppkopplad karaktär där man vill ha personliga och skräddarsydda erbjudanden.
Dessutom öppnar det nationella API:et upp för innovation och utveckling av nya tjänster. Entreprenörer kan skapa smarta reseguider, planeringsverktyg och personliga rekommendationer baserat på den data som tillhandahålls. Detta kan i sin tur öka attraktiviteten och effektiviteten inom besöksnäringen. Företag kan också effektivisera sina processer genom att behöva uppdatera sin publika information på färre ställen, vilket sparar tid och resurser.
På en större skala bidrar det alltså till att stärka Sveriges konkurrenskraft, från nationell nivå till enskilda företag, genom att positionera sig som ledande inom både teknik och turism. Detta stärker både den nationella och regionala utvecklingen, och ger enskilda aktörer bättre möjligheter att hävda sig på marknaden.
För att säkerställa att Jämtland Härjedalen är en del av denna utveckling har Jämtland Härjedalen Turism (JHT) i ett första steg kontaktat kommuner och destinationer för att identifiera ansvariga/kontaktpersoner för projektet. Kommunerna har olika resurser och prioriteringar, vilket innebär att arbetet aktivt med portalen också varierar. För att stödja implementeringen har JHT hållit i informationstillfällen, och presenterat möjligheten att delta via nationella informationstillfällen hos Visit Sweden. Dock har alla kommuner och destinationer ännu inte haft möjlighet att delta.
JHT kommer i ett första steg att fungera som en regional samordnare för frågor kring portalen, samt administrera portalen och de poster som publiceras där. Varje destination/kommun har fått välja om man vill ta hjälp av JHT i ett introduktionsläge för att sedan ta över administrationen själv inklusive lägga in bilder för respektive post. I nuvarande steg arbetar vi systematiskt med att lägga in poster från den tidigare JH-databasen som lades ned 2017, efter att först ha kontrollerat vad som fortsatt är aktuellt för publicering. Posterna kategoriseras per destination och i kategorierna BO, ÄTA och GÖRA. Inom sin tid kommer ansvaret för att uppdatera och komplettera innehållet överlämnas till respektive kommun och destination.
Många av de allra största aktörerna inom svensk besöksnäring är redan direkt anslutna till det Nationella API:et/Open data. Exempel på aktörer är de stora hotellkedjorna, STF, SCR, Parks & Resorts med flera.
Visit Swedens mål är att lansera Sveriges nationella API för besöksnäringen under 2025.
Mer information om det nationella API:et finns hos Visit Sweden.
Kontaktpersoner hos JHT: Anne Adsten och Moa Eriksson