logo-reg-jh-360x100-optz
logo-interreg-NorthPer-360x78-optz
Foto: Mia Wiktor Lunde

Cykelworkshop gav stora aha-upplevelser

29 november, 2024
Text: Mia Wiktor Lunde
Foto: Mia Wiktor Lunde

I november samlades flera entreprenörer på Åre Fjällsätra för att fördjupa sig inom cykelturismen. Ledda av Marcus Eldh och Katarina Rönnbacka Nybäck kom deltagarna fram till flera uppenbarelser om hur vi i länet ser på och arbetar med cykelturism.

IMG_8597
Foto: Mia Wiktor Lunde

Som en del i SUB-projektet så arrangerar JHT under hösten 2024 och vintern 2025 två tillfällen med workshops med olika fokus relaterat till entreprenörsskap, nätverkande, digitalisering och hållbarhet. Den första hölls i november på Åre Fjällsätra i Undersåker. De två dagarna bidrog till en uppenbarelse och ett nytänk inom projektet. På två dagar lyckades vi som var samlade komma på så många kloka funderingar och få såna aha-upplevelser att min uppfattning om cykelturism i Jämtland Härjedalen ändrades till stor del. Det positiva är att vi också hittade många lågt hängande frukter att jobba med som kan skapa förändring med väldigt lite ansträngning.

De som var behjälpliga för att leda oss till dessa uppenbarelser var Marcus och Katarina. Marcus har gjort flera föreläsningar tidigare för oss på JHT och denna gång hade han med sig Katarina för att kunna luta sig mot som expert på cykling. Temat för dagarna var entreprenörsskap och nätverkande inom cykelturism och det grottade vi verkligen ner oss i. Vi pratade om vilka utmaningar företagarna har, hur de skulle kunna lösas och vad målet är. Men det som gav den största aha-upplevelsen var när vi började prata cykelvänlighet utifrån marknadsföring och försäljning.

Vad är cykelvänlighet?

När vi började prata cykelvänlighet så blev det tydligt för mig att cykelprodukten i mångas fall är en biprodukt av vintern. Den finns för att fylla ekonomiska hål, kunna ha anställda en längre period etc. Den får inte samma utrymme eller status som vinterprodukterna, och man arbetar inte med den på samma sätt. Därför är inte heller allas cykelprodukter “cykelvänliga” i alla steg. Just nu går det till exempel inte att boka en cykelsemester i regionen inför sommaren på flera av destinationerna som erbjuder cykling. För att cykelprodukten verkligen ska lyfta så bör det arbetssättet och inställningen till sommarprodukten ändras. Nu börjar arbetet med att se över hur vi gör våra cykelprodukter och destinationer cykelvänliga i alla led; från bokning till upplevelse. Nästa steg är att börja ställa några frågor till sig själv: Hur säljer vi cykelprodukter och upplevelser som vi traditionellt sett inte är lika kända för? Exempelvis en vinterdestination som idag även erbjuder cykling. Hur ändrar man perspektivet hos gästen från att tänka på destinationen som en vinterdestination till en helårsdestination? Hur vill man uppfattas som cykeldestination? Är cyklingen bra nog för en helg, en vecka eller är det en anledning för att göra resan?

Slutsatser från dagarna

Det finns väldigt mycket att lyfta med cykelturismen i Jämtland Härjedalen. De byggda cykelparkerna håller hög klass och vi har cykelleder som är väl värda att resa hit för. Potentialen är enorm. För att nå högre finns det flera relativt enkla saker att ta tag i, som skulle kunna göra stor skillnad.

Ytterligare en slutsats är att vi alltid tänker bättre tillsammans. Det är trevligt att träffas och nöta våra utmaningar med andra och då når vi så mycket längre.

Nästa träff kommer att vara den 13-14 januari 2025 på Wikners i Persåsen. Då kommer vi att ta dessa frågeställningar vidare och se hur vi ska omsätta dem i praktiken. Tills dess tar vi med oss ett citat från Undersåker som sammanfattar möjligheterna för cykelturismen:

“Vi har ju 1,4 miljoner skiddagar och 70 000 cykeldagar. Det borde inte vara orimligt att kunna öka cykeldagarna till 500 000, förutsättningarna finns ju”, säger Jesper Andersson, Skistar Åre.

AA100262
Familj som utforskar Tänndalens cykling.
Skip to content