ITB Berlin
ITB Berlin (Internationale Tourismus-Börse Berlin) är en av världens största och mest inflytelserika mässor för rese- och turistnäringen. Den samlar tusentals utställare från över 170 länder och lockar både branschfolk och media. Mässan fungerar som en global mötesplats för researrangörer, destinationer, hotell, flygbolag, teknikleverantörer och andra aktörer inom turismsektorn.
Därför deltar Jämtland Härjedalen Turism i ITB 2025
ITB är en chans att visa upp Jämtland Härjedalen för en internationell publik, stärka regionens varumärke och visa upp vad våra medlemsdestinationer har att erbjuda via både förbokade möten och spontana möten på plats under tre intensiva dagar. Genom att delta kan erbjudanden från regionens turismaktörer erbjudas till researrangörer och resebyråer. Via direktkontakt med beslutsfattare inom branschen ökar möjligheterna till nya samarbeten på ett sätt som är på gränsen till omöjligt via andra kommunikationsmedel.
ITB är även en plattform för de senaste trenderna inom turism och resande, via föreläsningar och workshops delar bransch och akademi med sig av det senaste inom digitala bokningslösningar, hur AI påverkar turismen, hur man når nya unga målgrupper, hur vi reser mer hållbart m m.
Tusentals journalister och influencers finns på plats och via en stark närvaro kan möten resultera i reportage, blogginlägg och sociala medier-exponering som stärker Jämtland Härjedalen.
Via projektet Välkommen åter prioriterar vi att träffa researrangörer eftersom de kan hjälpa till att sälja in Jämtland Härjedalen på längre sikt. Inför ITB har tidigare bekantskaper kontaktats och vi bokar även möten med för oss helt nya researrangörskontakter. Vid hemkomsten lägger vi upp de nya kontakter i vårt system av kontakter för vidare bearbetning. Vi skickar även ut en presentation till våra medlemsdestinationer och intresserade aktörer så att de på egen hand kan följa upp kontakterna. I tillägg skickar vi en länk till en Dropbox till researrangörerna där de kan hitta exempel på paketerade reseupplevelser i Jämtland Härjedalen. Vår förhoppning är att researrangörerna ska vilja gå vidare och skriva avtal med de produktägare som bäst passar deras kunder.
Har du en paketerad produkt för en utländsk marknad?
Vill du att vi förmedlar din paketerade upplevelse för en utländsk marknad så är du välkommen att skicka oss en pdf som innehåller följande:
Produktnamn och prisförslag
Välj ett slagkraftigt namn som beskriver vad paketet innehåller och var upplevelsen sker. Beskriv aktiviteter kortfattat och om det är en flerdagsupplevelse så beskriver ni varje dags inriktning i korta ordalag. Det behöver inte vara specificerat timme för timme i detta läge. Ange ett från-pris och beskriv vad som ingår samt när detta från-pris gäller. Tänk på att en researrangör som tackar ja till att sälja ert paket önskar provision för försäljningen. Provisionen är en förhandlingsfråga, men allmänt gäller att en låg provision utgår om ett resmål/paket är lätt att sälja (väl känt), medan provisionen är högre för att sälja in mindre kända destinationer. Räkna med ca 20-30% av paketets pris. Ange samma pris på din hemsida där du lägger upp paketet, så att du när du säljer in paketet själv i egna kanaler tar samma pris. Mer om prissättning hittar du till exempel via Marcus Eldhs blog.
En företagspresentation
Vilka är ni som driver företaget och hur kommer det sig att just ni gör det ni gör? Berätta er story i korthet.
Hur jobbar ni med hållbarhet?
Beskriv kortfattat hur ni ser på hållbarhet och era viktigaste insatser.
Kontaktuppgifter
Avsluta med att ange kontaktuppgifter inklusive hemsidesadress och SoMe-adresser.
Bra exempel på paketbeskrivning