logo-reg-jh-2025-190x100-v2-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
Fredrika Matell. Fotograf: Pauline Pedersen Lundh

Efter examen – intervju med Fredrika Matell

5 september, 2025
Text: Pauline Pedersen Lundh, Jämtland Härjedalen Turism
Fredrika Matell. Fotograf: Pauline Pedersen Lundh


Från Kanada och Stockholms skärgård till platsutveckling i Östersund – Fredrika Matell har låtit sitt intresse för människor, samhällen och utveckling forma sin resa. Med en examen i turismvetenskap från Mittuniversitetet har hon hittat en roll där hon kan bidra till både lokala initiativ och långsiktig utveckling. Idag delar hon sin tid mellan Sektor Tillväxt och kultur- och fritidsförvaltningen på Östersunds kommun, där hennes arbete spänner från medborgardialoger och evenemang till projekt som stärker barns och ungas fritid.

Fredrikas väg till studier

Fredrika Matell tog examen från Mittuniversitetet och turism och destinationsutvecklingsprogrammet 2023, med inriktning turismvetenskap. Hon hade tidigare erfarenhet av besöksnäringen då hon arbetat ett år i Kanada men också i Stockholms skärgård. Hon fick tips om utbildningen från en granne, som beskrev Mittuniversitetet som ett litet och genuint universitet och pratade gott om Östersund som stad och närheten till fjällen och naturen. Det livet kändes mer som hemma än Stockholm, där hon kommer ifrån. Kurserna verkade kreativa och hade en bredd som hon såg som en styrka. Hon hade inga planer på att börja studera men trodde att utbildningen kunde vara kul och utvecklande för henne.

 

Vad gör Fredrika idag?

Idag jobbar Fredrika 50% som projektmedarbetare på Östersund kommun, Sektor Tillväxt, samt 50% på kultur och fritidsförvaltningen. På Sektor Tillväxt arbetar hon tillsammans med en utvecklingsstrateg som bland annat ansvarar för olika utvecklingsplaner: Lit-Häggenås och Torvalla. Det är ett uppdrag från politiken som innebär att utveckla dessa platser. Hon jobbar mycket operativt med exempelvis invigningar, evenemang, att planera medborgardialoger, driva frågor som utvecklar platsen och skapar saker som bidrar till platsens värde – väldigt lokal platsutveckling. Dagarna för henne ser olika ut då hon en dag kan prata med ett företag om att hyra eltjänster och den andra presentera ett ärende för utvecklingsutskottet. På kultur- och fritidsförvaltningen arbetar hon i projektet Fritidsguider som syftar till att ge barn och unga en meningsfull fritid. Projektet startade i mars 2025 och under våren och sommaren har de planerat för insatser som kommer ske till hösten.

 

Ville stanna kvar i Östersund

Efter examen upplevde Fredrika att det var svårt att komma in på arbetsmarknaden, men hon ville bo kvar i Östersund då hon trivdes väldigt bra. Hon gjorde sin praktik i Norge, men upplevde inte att den utvecklade henne på en professionell nivå. Hennes plan efter examen blev istället att ta körkort och jobbade under tiden på Taxi Östersund. Hon visste att hon ville ha ett jobb i norra Sverige och verka för platser som har stora möjligheter att bli fantastiska regioner.

Det finns en otrolig framåtanda i norra Sverige, och jag vill vara en del av det, men också att människor i större städer ser det arbete som görs här”, säger Fredrika.

Hon sökte allt mellan himmel och jord men fick bara svaret: nej. Hon började då skicka ut spontanansökningar till personer som hade en typ av tjänst som intresserade henne, en av dessa var en landsbygsutvecklare på Östersunds kommun. Där fick hon positivt gensvar att de skulle ha henne i minnet om en öppning kom och tre månader senare fick hon svar att det fanns ett uppdrag ledigt. Till en början var anställningen endast tre månader lång men ledde sedan till en förlängning i hennes nuvarande position. Hon såg en styrka i att få erfarenhet trots korttidsanställningen.

 

Styrkan med programmet

Fredrika beskriver utbildningen som en ”allätarutbildning” där man fick bra lokal kännedom och inblick i hur viktig staden är för regionen på fler sätt än bara turism. Den fick henne att tänka kritiskt om saker och ting, utmaningar och möjligheter samt förbättringsförslag. ”Vad behöver jag som medborgare? Om jag behöver det, hur många fler behöver inte det då? Man fick alltid vara nyfiken, våga tänka högt och en bra dynamik i klassen gjorde att man kunde ha bra diskussioner”, säger Fredrika. Hon beskriver lärarna som skarpa inom sina områden och vissa kurser väckte en nyfikenhet att lära sig mer och våga ta ut svängarna, även om det blir lite fel. Genom utbildningen har hon fått utveckla sin förmåga att formulera tankar och idéer och fått dom validerade i tjänsten som hon har idag. Hon har alltid en plats vid bordet även om hon är ung och mindre erfaren.

 

Fredrikas tips till studenter:

  • Ha kul! När jag har kul så lär jag mig alltid något på vägen. Var nyfiken, det blir inte alltid rätt men då lär man sig av det. Ta initiativ och gör saker för din skull. I slutändan ordnar det alltid sig på ett eller annat sätt.”

Fredrikas tips till aktörer:

  • Var nyfikna på studenter, visa upp er och samverka med universitetet. Föreläs gärna, delta i tillställningar och sök kontakt med unga människor som är framtiden. Våga satsa på personer som inte har så mycket erfarenhet men otroligt mycket vilja. De som väljer att vara kvar, måste också få chansen att stanna kvar.”

 

Läs den fullständiga artikeln om kartläggningen här.

 

 

Skip to content