Hela 27 personer har kartlagts som alumner från turismprogrammet på Mittuniversitetet. Vi frågade om deras nuvarande tjänster och vilken kunskap från universitetet de har nytta av idag.
Hela 27 personer har kartlagts som alumner från turismprogrammet på Mittuniversitetet. Vi frågade om deras nuvarande tjänster och vilken kunskap från universitetet de har nytta av idag.
Sofia Ekeroot – Kommunikatör och eventkoordinator på Destination Vemdalen (examen 2023)
” Jag arbetar på Destination Vemdalen som kommunikatör och eventkoordinator. Arbetar i stora drag med hemsida, sociala medier samt projektleder och synliggör evenemang. Då jag idag arbetar på ett destinationsbolag har jag nytta av utbildningen då det gav en bra grund och förståelse för branschen utöver min tidigare arbetslivserfarenhet. Speciellt kurser som rörde hållbarhet och destinationsutveckling. Jag har även haft nytta av kurser inom projektledning och evenemang då det är en stor del av mitt arbete.”
Elina Uhr – Partneransvarig på Skistar (examen 2023)
“Jag arbetar som partneransvarig projektledare på SkiStar där min primära uppgift innebär att bygga och vårda värdefulla samarbeten samt säkerställa att kommersiella rättigheter som avtalats uppfylls. Min utbildning inom Turism- och destinationsutveckling har gett mig en stabil grund att stå på samt en bred palett av färdigheter som jag tagit med mig in på arbetsmarknaden. Kurser inom såväl evenemangsplanering som projektledning har utvecklat mina färdigheter i att planera, leda och följa upp projekt effektivt, vilket är centralt i min nuvarande roll. Jag har lärt mig att hantera komplexa samarbeten och att skapa struktur i projekt, vilket är avgörande för att driva framgångsrika partnerskap.”
Fanny Haeggblom – Regionchef Jämtland Härjedalen på Handelskammaren Mittsverige (examen 2021)
“Jag har högsta ansvaret för medlemsrekrytering i Jämtland Härjedalen, samt yttersta ansvaret för området kompetensförsörjning inom organisationen. Medverkar i påverkansforum på regional nivå samt nationell nivå, och driver prioriterade frågor för våra medlemmar och näringslivets räkning. Kurser i projektledning, hållbar utveckling, destinationsutveckling, samt strategiska processer inom utveckling och undersökande har varit till hjälp för att idag stötta företag i sin utveckling. Även att förstå processer i offentlig sektor, exempelvis hur processer hos kommuner ser ut i att söka och genomföra projekt och dialoger kring utveckling. Jag ser en stor styrka i att koppla kurserna med verkligheten och lokala arbetsgivare, för att förstår hur processer och arbete ser ut. Samt för att få en koppling till arbetslivet redan under studierna, det är av stor vikt för att få ett bra steg in i arbetslivet men också för lokala arbetsgivare att hitta kompetens. Det är även något som i mina ögon ökar motivationen för studierna.”
Joanna Gustafsson – Processledare hållbar platsutveckling på Destination Östersund (examen 2022)
”Jag arbetar som processledare för hållbar platsutveckling hos Destination Östersund. Mitt övergripande uppdrag är att driva och utveckla organisationens hållbarhetsarbete genom strategier, ramverk och kontinuerlig omvärldsbevakning, samtidigt som jag stöttar företag i deras hållbarhetsinsatser och affärsutveckling. Just nu arbetar jag med projektet Bättre besöksnäring – datadriven och hållbar utveckling, där jag leder två arbetspaket med fokus på hållbar destinationsutveckling utifrån internationella ramverk samt utveckling av evenemang och upplevelser. I rollen har jag haft stor nytta av kunskaper inom projektledning, strategiska processer, hållbar destinationsutveckling och förståelsen för besöksnäringens påverkan på olika samhällsnivåer. Dessa kompetenser har exempelvis varit avgörande i framtagandet av en ny strategi för upplevelse- och platsutveckling som vi arbetat med under det senaste året. Praktikterminen och möjligheten att skriva uppsats i samarbete med ett verkligt case gav värdefulla erfarenheter och kontakter, vilket även ledde till att jag direkt efter examen fick möjlighet att fortsätta arbeta på Destination Östersund.”
Mikael Wallberg – Tågtrafikledare på Inlandsbanan (examen 2023)
“Jag arbetar på Inlandsbanan AB som tågtrafikledare. I detta arbete upprätthåller vi säkerheten, trafikleder och övervakar tågrörelser och andra trafikverksamheter som pågår längs med Inlandsbanan. Jag har ingen direkt anknytning från studierna till mina nuvarande arbetsuppgifter, men Inlandsbanan AB arbetar för den regionala utvecklingen av inlandet och dess kommuner. Inlandsbanan är en förutsättning för en stor del av det näringsliv inom framför allt skogs- och gruvnäring som har en stor betydelse i dessa regioner.”
Rebecca Wallander – Hållbarhet- och säkerhetshandledare på Inlandsbanan (examen 2023)
“Jag arbetar på Inlandsbanan som hållbarhet och säkerhetshandläggare. På Inlandsbanan får jag egentligen göra det mesta och utvecklas hela tiden. Men mitt huvudsakliga uppdrag är bland annat att samordna och stötta olika delar av verksamheten så som interna revisioner, hållbarhet- och säkerhetsrapporter, styrelsen där jag också är sekreterare och handläggning av olika ärenden. Universitetet har hjälp mig att få en helhetsförståelse av hur man kan påverka hållbarhetsarbete på en större nivå. Samtidigt har jag också fått en bättre insyn i vad en bra ledare på en arbetsplats är och hur man ska driva olika projekt för att uppnå bra resultat!”
Anna Thuresson – Nämnsekreterare och handläggare på Strömsunds kommun (examen 2021)
”Jobbar just nu på Strömsunds kommun, miljö- och byggavdelningen och har jobbat här sedan min examen 2021. Jag valde att rikta in mig på kulturgeografin mer än besöksnäringen i sig och skrev min C-uppsats om fysisk planering och svårigheterna med infrastruktur (vatten, avlopp och IT-infrastruktur) på Gotland. Därför känns det ganska rimligt att jag idag jobbar för miljö- och byggnämnden på kommunen. Jag sitter som nämndsekreterare och arbetar med allt från skällande hundar, bygglov, strandskyddsdispenser, förorenade områden till detaljplaner och översiktsplaner. Jag arbetar också med tillsyn och tillståndsgivning inom alkohol, tobak, tobaksfria nikotinprodukter och receptfria läkemedel.”
Elin Thorstensson – Projektkoordinator Kompetenskompassen på Handelskammaren Mittsverige (examen 2023)
“Jag arbetar som projektkoordinator på Handelskammaren Mittsverige. Arbetar i ett projekt för att främja kompetensförsörjning genom aktiviteter där vi kopplar ihop skola och arbetsliv. Bl.a. genom event, studiebesök och föreläsningar. Universitetsexamen var inte ett krav för tjänsten, men känner ändå att det gett mig extra kött på benen i mitt arbete. Jobbar ju inte med turism, men får användning av det jag lärt mig inom evenemangsplanering, projektledning och kommunikation. Samt att vi också i flera kurser diskuterat platsutveckling och kopplingen till kompetensförsörjning, då inom besöksnäringen, men läget ser ju liknande ut inom alla branscher.”
Tim Sandqvist – Projektkoordinator Kompetenskompassen på Handelskammaren Mittsverige (examen 2019)
”Som projektkoordinator har jag ganska spretiga arbetsuppgifter men alla är kopplade till någon form av kompetensförsörjning. Mitt uppdrag är att skapa långsiktiga strukturer mellan skola och arbetsliv samt att ge båda parter ny kunskap om varandra. Detta gör jag genom olika aktiviteter, events, föreläsningar m.m. Det finns ett par kurser som jag tycker att jag haft användning av. Projektledning är en av dem, där jag fått en större förståelse för hur projektet jag jobbar i fungerar. Vi driver även mindre projekt inom det stora projektet där jag tycker att kursen har kommit till användning. I min roll planerar jag och genomför en rad olika evenemang och där har kursen evenemangsturism hjälpt mig en hel del i planering och utförande. Kurserna i ekonomi hade jag tidigare ganska mycket användning av hos min tidigare arbetsgivare Swedbank. Har inte haft lika mycket användning av dem nu.”
William Klemets – Lageransvarig på Skogsverket (examen 2023)
”Som lageransvarig har jag ansvaret över allt som har med lager och transporter att göra för båda företagen (Skogsverket & Rekomaskin). Detta innebär att planera alla inkommande leveranser samt att samordna med transporter för de maskiner som ska skickas till kund. I denna roll har jag även varit den som planerar för vad de som arbetar i på golvet ska göra, både på lagret och i verkstaden med allt från monteringar till leveransbesktningar av maskiner etc. Den kunskapen jag fått från universitetet är väl inget i dagsläget jag helt kan applicera på min nuvarande arbetsplats. Dock vill jag påstå att det ändå är några delar som indirekt hjälper mig i min roll. Dels planerings och genomförandeförmågan man får av att studera på universitet tror jag har hjälpt mig väldigt mycket i min arbetsroll, samt att ekonomikurserna har underlättat förståelsen för företagsekonomin. Då det är ett litet och fortfarande relativt nystartat företag jag arbetar på har jag god insyn och är delaktig i många delar utöver min roll.”
Fredrika Matell – Projektmedarbetare på Näringsliv och Tillväxt på Östersunds kommun (examen 2023)
” Nuvarande tjänst har jag på Östersunds kommun som projektmedarbetare på verksamhetsområde Näringsliv och Tillväxt. Mitt första projekt kretsade kring att ta fram nya styrdokument för kommersiell service, då arbetade jag med Karin Ernehed som är landsbygdsutvecklare på kommunen. Projektet ska avslutas nu i vår, samtidigt som jag ska börja delta i arbetet med de olika utvecklingsplanerna för Lit-Häggenås, Körfältet och Torvalla. I detta projekt arbetar jag med Liselott Halvarsson som är utvecklingsstrateg på kommunen. Här ska jag hjälpa till att samordna miljöer för dialog om vad medborgare, fastighetsägare, organisationer och företag vill ska bli bättre i sina respektive orter. Utifrån dessa dialoger skrivs utvecklingsplaner!”
“Det jag tagit med mig från utbildningen är ju lite olika saker. Det arbete jag gjorde i höstas kretsade mycket kring att kunna samla in information, både utifrån existerande data, och intervjuer. Informationen skulle sedan kokas ned till dokument som allmänheten ska kunna ta del av. Språket behövde jag därav verkligen vara direkt och enkel i, så timmarna man spenderade i diverse uppsatser hjälpte verkligen! Kurser inom metodik var viktiga för min egen förståelse om hur man presenterar insamlade data. Utbildningen bidrog även till min förståelse om lokal och regional utveckling, som verkligen appliceras inom offentlig sektor. Även om jag inte arbetar med turism idag, gav utbildningen en god förståelse för hur en plats och dess service måste fungera för att turism ska kunna få leva på platsen. Bärkraftighet/hållbarhet är alltså inte bara viktig för en plats turism, men även för en plats lokalinvånare, företag och organisationer. På så vis har utbildningen gett mig bra verktyg att applicera inom det jag verkar för idag.”
Frida Djurberg – Marknadskommunikatör på Destination Vemdalen (examen 2023)
”Jag ansvarar för att skapa och driva engagerande kommunikation i destinationsbolagets digitala kanaler. Jag arbetar strategiskt och operativt med att producera innehåll i form av text, bild och video för att stärka varumärket och nå ut med vårt budskap till rätt målgrupper. Jag skulle säga att programmet speglar verkligheten väl i tack vare dess bredd av kurser – besöksnäringen är ju en bred bransch! Det är därav många kurser jag känner gjort mig väl rustad för arbetslivet efter examen. En kurs jag särskilt vill lyfta i samband med min nuvarande roll på Destination Vemdalen är ”Planering och förvaltning av natur- och kulturresurser”. Eftersom destinationsbolaget ”säljer” en produkt som i stor utsträckning består av naturresurser, är det avgörande att dessa förvaltas och utvecklas ansvarsfullt av olika intressenter inom destinationen. Detta är något jag behöver ha en förståelse för, samt vara väl insatt i de utmaningar som kan uppstå när olika intressen ska samsas om samma resurser – inte minst när det gäller hur vi kommunicerar destinationens värden utåt mot besökaren.”
Anna Hansson – VD på Destination Vemdalen (examen 1987)
”Jag är verksamhetsansvarig på det av näringslivet ägda destinationsbolaget.Uppdrag; Skapa nytta för medlemmarna, arbeta långsiktigt hållbart med destinationens utveckling. Kommunicera reseanledningar. Utbildningen, som jag gick för 40 år sedan, var en viktig grundutbildning i besöksnäringens uppbyggnad och en bra bas att stå på när jag sedan började arbeta. Har sedan examen arbetat i ledande befattningar i besöksnäringen, framförallt i vår svenska fjällvärld.”
Lina Lif – Utvecklingsstrateg på Destination Östersund (examen 2013)
”Jag arbetar som utvecklingsstrateg på Destination Östersund. Alla projekt vi ansöker om och driver behöver ha mycket hållbarhetstänk involverat. Även mätning med GDS-Index, stöd till evenemang med hållbarhetsarbete, eget hållbarhetsarbete som bolag. Dessa kurser har jag haft användning för:
Moa Eriksson – Projektledare på Jämtland Härjedalen Turism (examen 2025)
Jag arbetar som projektledare på Jämtland Härjedalen Turism. Många kurser har varit givande för mig.
Anne Adsten – Projektledare och senior turismutvecklare på Jämtland Härjedalen Turism (examen 1993)
” Jobbar just nu 30% i Jämtland Härjedalen Turism basverksamhet med fakta om turismen, 2 webbplatser, medlemskommunikation, SoMe och Jämtland Härjedalen Turism nyhetsbrev. Samt, 70% i det pågående projektet Välkommen åter som handlar om att öka kännedomen om Jämtland Härjedalen och få fler SMF i regionen att nå ut med sina produkter på en internationell marknad.
Turismlinjen för min årskull var i utgångsläget två-årig med möjlighet till ett påbyggnadsår för att få en fil kand i företagsekonomi. Jag har därefter byggt på med enstaka kurser inom Samhällsplanering, Lokalhistoria, Turismhistoria samt så har jag en Magister i Arkeologi. Sammantaget en bra grund för Kulturturism och perfekt för Jämtland Härjedalen där fjällen och friluftslivet präglar vår kultur. Jag har haft stor nytta av mina år på Högskolan i Östersund/Mittuniversitetet på många sätt; marknadsföring, statistik, strategiskt tänkande, organisationsstrukturer, kommunikation, beteendekunskap och hur medvetenhet om vår historia ger oss nycklar till att förstå nutid och hur vi kan agera för att vara med och forma framtiden. För att jobba inom turismen i Jämtland Härjedalen är det dessutom en stor fördel med god lokalkännedom och ett stort nätverk, vilket jag kan säga att jag har efter över 30 års yrkesverksamhet.”
Elisabeth Nilsson – Kommunikatör på Östersund kommun (examen 2012)
“Jag arbetar 50 procent med hållbarhetskommunikation i projektet Klimatneutrala Östersund 2030 och 50 procent på kommunens kommunikationsavdelning. Där är jag en del av det vi kallar redaktionen – vi tar emot alla möjliga kommunikationsuppdrag från samtliga verksamheter. Jag är också ansvarig för Östersunds kommuns sociala medier. På mitt nuvarande jobb har jag främst nytta av de kunskaper inom marknadsföring kopplat till varumärke och evenemang som jag fick på Turismprogrammet. Samtidigt märks det hela tiden vilken viktig näring besöksnäringen är i Östersund och hur den genomsyrar mycket av det som händer här, oavsett om man jobbar inom besöksnäringen eller inte. Exempelvis är hållbar besöksnäring och evenemang är ett av fyra arbetspaket i Klimatneutrala Östersund 2030, vilket naturligtvis känns lite extra roligt för mig som turismvetare.”
Martin Wallstam – Lektor och studierektor på Mittuniversitetet (examen 2011 & 2022)
”Kunskapen från mina år som student här har varit ovärderlig i mitt arbetsliv eftersom jag har valt att utbilda mig till forskare inom just turismvetenskap. Masterprogrammet och min forskarutbildning här på Mittuniversitetet har gett mig de vetenskapliga färdigheter som behövs för att kunna bedriva min egen forskning samt de pedagogiska färdigheter som krävs för att kunna förenkla och förmedla abstrakta teorier och begrepp. Programmets styrka är i min mening bredden på de olika ämnesområdena som man lär sig om. Som student och som framtida arbetstagare blir man därför bra på att ta sig an nya problem genom att studera dem från olika perspektiv.
Jack Shepherd – Universitetslektor på Mittuniversitetet (examen 2016 & 2022)
“Jag undervisar turismvetenskap och kulturgeografi samt bedriver forskning med fokus främst på skärningspunkten mellan turism, politik och kulturarv. Jag pluggade historia och franska på universitet i England och Frankrike. Därför all information jag har om turism ur ett vetenskapligt perspektiv kommer från MIUN. Utbildningen var en frisk fläkt tack vare sina starka kopplingar till verkligheten, sitt kritiska förhållningssätt till turismfrågor och den nära kontakt man kunde ha med lärarna.”
Jonas Herjeby – Projektledare på Jämtland Härjedalen Turism (examen 2022)
”I min nuvarande roll som projektledare har jag dagligen nytta av förståelsen som utbildningen gav mig för hur besöksnäringen bidrar till plats- och samhällsutveckling och kan skapa värden för både besökare, inflyttare och för oss som bor, lever och verkar här. Bredden som programmet ger har skapat många möjligheter för mig att styra in på de spår jag själv tycker är spännande, så som regional utveckling och mer strategiska insatser.”
Christin Ivansson – Head of Marketing på Moxter (examen 2012)
”Som marknadsansvarig arbetar jag tillsammans med mina kollegor med att utveckla och genomföra företagets marknadsstrategi, stärka vår position samt vara delaktig i strategiska beslut som bidrar till bolagets, och vår framtid. När jag stod vid vägskälet kring vilken utbildning jag skulle välja kändes turismprogrammet som en stor, vid port med oändliga möjligheter inom mina intresseområden – destinationsutveckling och marknadsföring kopplat till skiddestinationer. Min största lärdom, som jag burit med mig in i min nuvarande roll som marknadschef för ett säljande bolag, är att se helheten – för en hel destination eller, i mitt fall, bolagets alla delar – och förstå det totala resultatet. Alla måste vara med för att skapa resultat och långsiktig hållbarhet. Jag har också tagit med mig det kritiska tänkandet: att alltid kunna se saker från olika vinklar, våga ifrågasätta och samtidigt sikta högre.”
Läs den fullständiga artikeln om kartläggningen här.
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON