logo-reg-jh-2025-190x100-v2-optz
logo-interreg-northper-2025-360x100-optz
53D57957-EA6F-4012-A755-0CB2B65DFB71_1_105_c

Projektträff på Island

29 september, 2025
Text: Mia WIktor Lunde
Foto: Mia Wiktor Lunde

Den femte projektträffen i SUB-projektet gick till Island. Vi hade fyra givande dagar på ön där jordens inre upplevs väldigt nära ytan. och ens närmiljö kan förändras snabbt.

E1D947EA-A220-42E1-84FD-9680808E8877_1_105_c
Foto: Jacob Yngvesson

Island är ett häftigt land

Island är Europas yngsta land geologiskt sätt. Här har man möjlighet att avsluta sin cykeltur med ett dopp i närmsta varma källa. Den vulkaniska aktiviteten är ständigt närvarande och i vissa områden ser man kratrar och lavafloder överallt. Det är en utmaning för de som bor där i och med att ens naturliga miljö kan förändras fort, men det är också en tillgång för besöksnäringen som kan erbjuda upplevelser som inte går att få på många platser i världen. Hit åkte vi på vårt femte projekledarmöte. Denna gång hade jag med mig två gäster: Louise Östberg från MIUN och Jacob Yngvesson från Tänndalen.

Island är en av parterna i SUB-projektet som i den aktuella regionen hitintills inte haft särskilt mycket etablerad cykelturism. Under projektets gång har min isländska kollega Davi∂ arbetat med de lokala aktörerna för att se vilken potential och vilken vilja det finns för att etablera cykelturism i området. Två år in så har flera företag på allvar börjat titta på hur de skulle kunna arbeta för att utveckla sina företag. Fokus i området är främst på MTB och på gravelcykling. Man får som cyklist cykla på stigar, fårvägar och grusvägar så potentialen är god. Eftersom det inte finns mycket träd och skog på Island är utsikten magnifik. Däremot så blåser det ofta vilket kan vara en utmaning för att leverera bra cykelupplevelser.

Olika målgrupper för samma produkt

De företag vi mötte hade inte cykling som huvudinkomstkälla. Däremot ser de en stor potential att låta cykling komplettera deras nuvarande företag. De var också alla entusiastiska cyklister själva. Av de entreprenörer vi mötte så fann det representanter från företag som levererar en helhetsupplevelse med boende, aktiviteter och mat riktat mot ett väldigt välbeställt klientel. Men det finns också företag som vill bygga leder för allmänheten  som riktar sig mot ett helt annat klientel. Island som destination har en väldigt bred målgrupp vilket gör att båda satsningarna fungerar. Vi som inte är boende på Island fick också en snabb inblick i hur svårt det är för företagare där att starta upp nya idéer och få lån för det. Trots det tror jag verkligen att de som vill och har börjat kommer att lyckas med sina satsningar med cykelturism i området!

 

72436604-2655-4050-BC06-D495D198C515_1_105_c
Foto: Mia Wiktor Lunde
Skip to content