exporthandbok

Exporthandbok

14 maj, 2013
Text: Jämtland Härjedalen Turism

För besöksnäringen i Jämtland Härjedalen

En strid ström av destinationer, regioner och länder satsar på turism och strävar alla mot likvärdiga mål – att öka antalet gästnätter och turismintäkter och på så sätt fortsätta att utveckla en attraktiv plats att besöka och leva på. Men räcker gästerna till alla? Vilken destination väljer de och vad är reseanledningen? För att Jämtland Härjedalen ska bli en av de vinnande spelarna krävs att vi sträcker oss utanför Sveriges gränser och arbetar med export!

Men hur gör vi då för att lyckas? Hur gör vi oss synliga på den internationella marknaden? Vilka marknader väljer vi att satsa på och hur får vi gästerna att besöka just oss? Att arbeta med export kräver uthållighet, tålamod, fokusering och resurser. Men det räcker inte. Honnörsordet inom all turistisk verksamhet, och kanske än mer inom exporterande sådan, är samverkan – mellan olika företag men även mellan destinationer i en region.

Gästerna väljer ofta resmål utifrån aktivitet och i Jämtland Härjedalen har vi en mängd spännande upplevelser och därtill även adderande värden som orörd och storslagen natur, fantastisk mat, ett gott värdskap och ett hållbart arbetssätt. Vi har med andra ord alla möjligheter att nå hela vägen fram.

För att leda Jämtland Härjedalen mot en ökad exportmognad har vi tagit fram en handbok som med handfasta tips och råd, ordlistor, checklistor och beskrivningar ska hjälpa oss att göra rätt. Vi har valt att utgå från analys, destination & produkt, tillgänglighet, försäljning och marknadsföring – fem fundamentala delar som tillsammans skapar förutsättningar för export inom turismnäringen.

Trevlig resa!

 

Skip to content