All turism går mer eller mindre att räkna som matturism. Maten är en stor del av helheten, och det är fler och fler som faktiskt väljer resmål just med maten i fokus, se bara på Fäviken.
Om vi tittar på Jämtland Härjedalen med fokus måltidsturism så hittar vi:
- Ett 150-tal matproducenter
- 36 restauranger och caféer i White Guide
Och med naturen i vår region som skafferi i tillägg så är Jämtland Härjedalen en given plats för måltidsturism. Det är öppet mål och vi har allt att vinna.
Måltidsturism för en internationell marknad
Gastronomin i regionen finns tillsammans med naturen och kulturen med som en röd tråd i de internationella insatser som görs av Jämtland Härjedalen Turism. Det är dessa tre beståndsdelar tillsammans som gör just oss unika, som gör att vi sticker ut och gör både avtryck och intryck. När vi tillsammans med destinationer och företagare arrangerar pressresor, blir fokus på respektive beståndsdel olika stort, ibland är det kulturen som lyfts, ibland naturen och ibland gastronomin, men genomgående är att vi tar med alla delar. Det här arbetssättet ger effekt på en högre nivå och ger ofta följdartiklar som vi inte skulle fått annars, det innebär alltså att en i grund och botten kulturintresserad journalist eller skidjournalist som smakat på och lärt sig om vår gastronomi ofta levererar ännu en artikel med fokus på mat.