Pågående projekt hos Jämtland Härjedalen Turism
Welcome!
Jan 2019-dec 2021
Projektet finansieras till stor del via Interreg och handlar om ett utökat samarbete kring i första hand tillgänglighet via flyg men även andra transportörer i Tröndelag & Jämtland Härjedalen, inklusive Avinor och Trondheim Vaernes flygplats samt Swedavia och Åre Östersund flygplats. Projektägare är JHT och Tröndelag Reiseliv och partners är även destinationer och turistföretag i det gemensamma området. Projektet startade i januari 2019 med besök på Vakantiebeurs, en stor resemässa i holländska Utrecht. I projektet jobbar Linda Wasell och Karin G Grahnlöf.
Export 4.0, Internationell konkurrenskraft
Juli 2018-sept 2020
Projektet är en fortsättning på tidigare arbete och är i huvudsak inriktat mot den engelska och danska marknaden, kopplat till tillgängligheten genom direktflyg genom easyJet. I arbetet ingår även att börja se på andra marknader förutsatt att det finns möjligheter till en en god tillgänglighet. Ansvarig Karin G Grahnlöf.
Branschorganisation för hållbar skoterturism
Juli 2018-juni 2019
Projektet syftar till att skapa en organisation och samarbetsplattform för den del av besöksnäringen som till stor del är verksam inom skoterturism. Arbetet genomförs i nära samarbete med Snöskoterrådet och andra partners är bl a företag, ledbolag och kommuner. Projektledaren Andreas Edholm ingår också i en referensgrupp knuten till utredningen av terrängkörningslagen.
Morgondagens medarbetare, förstudie
Sept 2018-mars 2019
Förstudien syftar till att ge en tydligare bild av behoven av kompetensförsörjning och hur vi så bra som möjligt kan möta det stora rekryteringsbehov som finns inom en överskådlig framtid. Bakom studien står förutom JHT även den så kallade Swetour-gruppen med bl a Visita, Arbetsförmedlingen, Region JH, Mittuniversitetet och Campus Åre. Planen är att förstudien ska övergå i ett fortsättningsprojekt hösten 2019. Andreas Edholm är projektledare.
Den digitala transformationen
Jan 2019-dec 2020
Projektet ska ge ökad kompetens främst inom digital kommunikation men även trendbevakning och omvärldsanalys samt affärsutveckling i nya former. Målgrupp är mindre destinationer, företag utanför tydliga destinationer och kommunrepresentanter som är engagerade i de här frågorna. Delen i projektet som handlar om marknadskommunikation bygger till stor del på insatser som tidigare genomförts i projektet Turism 2030. Projektledare är Anne Adsten.
Vägen till Adventure Travel World Summit, ATWS
Juli-december 2018
Inför Sveriges genomförande av ATWS 2019 (Adventure Travel World Show) har en rad aktiviteter genomförts för att ge en internationell målgrupp en bredare bild av Sverige med tonvikt på natur- och kulturupplevelser. Under hösten har Jämtland Härjedalen därför haft besök av en rad turoperatörer och media, bl a National Geographics. Karin Grahnlöf har varit ansvarig för projektet.
Måltidsturism
2018-2019
Bland annat med medel ur den pott som regeringen fördelat till regionerna för att stimulera till insatser kopplade till den nationella och den regionala livsmedelsstrategin medverkar JHT i Visit Swedens projekt Måltidsturism. Det här ger möjlighet att i större utsträckning än vad annars vore möjligt att lyfta vår gastronomi i marknadskommunikation. Ansvarig Mats Forslund.
Framtidens besöksservice
April 2017-september 2019
Projektet syftar till att stödja de lokala aktörerna inom besöksservice (Turistinformation och Turistcenter) i deras egen utveckling. Studieresor till bland annat Vildmarksvägen, Göteborg och Irland blandas med workshops i olika ämnen som till exempel värdskap, merförsäljning och att ta fram en innovationsprocess för att fånga upp idéer till nya produkter och tjänster. Ansvarig Anne Adsten.
Benchmark Adventure Sweden
Jan 2018-nov 2019
Projektets syfte är enkelt uttryckt att bidra till omvärldsbevakning och kompetensförsörjning genom att arrangera och delfinansiera studieresor på olika teman. Medel från Benchmark har under 2018 använts för resor till ATWS i Italien (Adventure Travel World Show som arrangeras av ATTA, Adventure Travel Trade Association) och till Irland. Kommande tillfällen planeras bli en resa till Höga Kusten för att studera besöksservice samt en till Sälen och Trysil i maj 2019 för att ta del av utvecklingen kopplad till områdets nya flygplats.