Den 7 februari 2019 släppte Svensk Handel, Tillväxtverket och Visit Sweden rapporten ”Utländska shoppingresenärer i Sverige – en insiktsrapport”. Rapporten bygger på data om tyska, holländska, franska, amerikanska och brittiska resenärer från referensrapporter om handel och turism, djupintervjuer samt Visit Swedens målgruppsanalys 2018. Rapporten riktar sig till företrädare för handeln i Sverige och är framtagen av HUI Research.
Många turister som besöker Sverige är köpstarka och vill ta med en bit av det genuint svenska hem. Shopping är ett bra sätt att uppleva på resmålet och man ser det som ett sätt att koppla av och upptäcka nya saker. Man handlar gärna souvenirer med lokal anknytning, lokalt producerad mat och dryck, svenskt hantverk, svenskt mode och svensk design.
Shoppingturismen genererar uppskattningsvis 35 800 arbetstillfällen och utländska besökare spenderar närmare 63 miljarder kronor i svenska butiker. Besöksnäringens bidrag till samhällsutveckling och regional tillväxt är stor.
Utländska besökare spenderar en större andel av reskassan i butiker än svenskar som semestrar i det egna landet. Av de 63 miljarder som utländska resenärer lägger på inköp går 62 procent till sällanköpsvaror och 38 procent till dagligvaror.
Fakta från rapporten
Tyska resenärer shoppar helst:
1. Souvenirer, 2. Lokalt producerad mat och dryck, 3. Livsmedel
Holländska resenärer shoppar helst:
1. Kläder och skor, 2. Souvenirer, 3. Livsmedel
Franska resenärer shoppar helst:
1. Souvenirer, 2. Kläder och skor, 3. Lokalt producerad mat och dryck
Amerikanska resenärer shoppar helst:
1. Kläder och skor, 2. Livsmedel, 3. Souvenirer
Brittiska resenärer shoppar helst:
1. Livsmedel, 2. Kläder och skor, 3. Souvenirer