logo-reg-jh-360x100-optz
På väg till skidbacken i Funäsfjällen. Foto: Martin Söderqvist

Vinterkampanj Danmark 2018/2019

8 juli, 2019
Text: Jämtland Härjedalen Turism
På väg till skidbacken i Funäsfjällen. Foto: Martin Söderqvist

För att öka kännedomen om Jämtland Härjedalen på den danska marknaden har Jämtland Härjedalen Turism deltagit i Visit Swedens Vinterkampanj 2018/2019.

Syfte med PR-aktiviteterna inom Vinterkampanj 18/19

  • PR-aktiviteterna ska skapa kvalificerad kännedom om vad Vintersverige har att erbjuda, visa vår bredd och öka kunskapen om utbudet.
  • PR-aktiviteterna ska komplettera marknadsföringsaktiviteterna och ge trovärdig inspiration till resande till svenska skiddestinationer.
  • Aktiviteterna ska leda till publicitet både på lång och kort sikt i print och online-medier.

Genomförda aktiviteter

En nyproducerad artikel med kort presentation av följande utvalda destinationer i Jämtland Härjedalen; Östersund, Åre, Vemdalen, Lofsdalen, Bydalen, Edsåsdalen, Vålådalen och Trillevallen. Befintliga aktörssidor för Åre, Vemdalen och Östersund som beskriver vad var och en av dessa skiddestinationer har att erbjuda danska vintergäster.

Den nya artikeln och aktörssidor lyftes både geografiskt och tematiskt på en hemsida och blev därmed en del av Visit Swedens presenterade skid-universum som de drev trafik till i den danska vinterkampanjen, vilket gav relevant exponering mot en skidintresserad målgrupp.
Som ett komplement till always-on exponeringen på visitsweden.dk lyftes Jämtland Härjedalen också i ett nyhetsbrev och i Visit Swedens egna SoMe kanaler (Facebook/Instagram).

Native ads – teasers i redaktionell miljö på ett stort antal relevanta danska hemsidor. Trafiken från dessa native ads drevs till den nya artikeln på visitsweden.dk.
Aktiviteten syftade till att väcka intresse och bygga kännedom om de utvalda destinationerna i Jämtland Härjedalen. Aktiviteten rullade i december/januari 2018/2019.

1 individuell pressresa genomfördes till Lofsdalen samt en gruppressresa (3-5 journalister + en representant från Visit Sweden) till Trillevallen och Bydalsfjällen. Program och destinationer för gruppressresan avtalades i dialog med Linda Wasell för JHT.

Jämtland Härjedalen har omnämnts i ett flertal pressmeddelanden riktade till dansk media. JHT bidrog med relevant input efter diskussion med Visit Swedens PR Manager om val av tema/nyhet. JHT ansvarade för insamling av input från destinationerna.

2018.09.12: Masser af godt nyt fra de svenske pister

2018.10.09: Svensk snefald: Skiferie allerede i efterårsferien

2018.11.06: Lys over sneen på de svenske skidestinationer

2018.12.19: Udfordrende offpiste på pisterne

2019.01.22: Fra pisten til pejsen på ingen tid

2019.02.04: Åre er verdensklasse til hverdag og fest – eget pressmeddelande

Se länkar till publicerade artiklar om Jämtland Härjedalen här

Skip to content