På 63 breddgraden i undersköna Jämtland Härjedalen är det naturnära livet en självklarhet. En livsstil som väcker intresse och avund hos andra, inte minst internationellt. Sättet att leva och verka där vistelse mer utomhus än inomhus oavsett väder är något omvärlden är nyfikna på. Med allt från basala saker som den dagliga promenaden på fjället som storstadsbon ser som ett äventyr till att ta tillvara på råvaror från skog och mark i naturens skafferi.
Med det som bakgrund har Jämtland Härjedalen Turism valt att samarbeta med Heliconia, ett kanadensiskt bolag som producerar den internationella vandringsserien ”Epic Trails” där ett fåtal platser som verkligen visar något utöver det vanliga visas upp. En samling fristående program som ger tittaren en möjlighet att få en ökad förståelse för platsen och dess själ, vilket medvetandegör vikten att vårda den natur vi lever i och av, men också skapar attraktion för att uppleva platsen. Programserien spelades in hösten 2018 i en färgsprakande arena där de gastronomiska upplevelserna avlöste varandra och toppades av lokala profiler som med stolthet gav sin bild av den 63:e breddgraden.
Linda Wasell och Karin Gydemo Grahnlöf, som arbetat med produktionen från första idémöte till färdigt resultat berättar;
–Vi valde medvetet att visa upp vår region med utgångspunkt till varför vi väljer att leva här. Vi är oerhört stolta över den naturskatt vi har förmånen att bo i och de starka entreprenörer vi har ynnesten att samarbeta med. Besöksnäringen är Jämtland Härjedalens välfärdsmaskin och för att behålla vår natur till kommande generationer så måste vi agera ansvarsfullt.
Vi vill genom valet av den här produktionen attrahera den gäst som ser det som självklart att inte lämna annat än fotspår efter sig och som förstår att områden kan behöva skyddas under vissa tider med respekt för bland annat djurlivet. Gäster som förstår att en erfaren guide är det bästa för att uppleva naturen och som vill veta mer om oss och vår historia. Gäster som uppskattar lokala och närproducerade råvaror på restaurangmenyerna. Gäster som tar ansvar och vill göra rätt. På så sätt bevarar vi det vi lever av.
Vi valde att lyfta in lokala matkreatörer och även outdoorföretag genom kläd- och utrustningsval i avsnitten för att på så sätt offentliggöra och hylla de fantastiska entreprenörer som vi har här. Vi är stolta över att få visa vårt hem i serien – Epic Trails. Ett program som vänder sig till den målgrupp som matchar den vi önskar, där vi står för innehållet och de för distributionen – en kombination som redan visat sig vara en perfekt matchning!
Epic Trailsavsnitten från Jämtland hade premiär i juli och har hittills setts av 1.256.000 tittare, en siffra som kommer att öka stort då nya distributionsavtal är på gång. Epic Trails visas bland annat på Outside TV, Fox TV samt i samarbete med olika flygbolag.
Fullversionen av programmet finns här: https://www.youtube.com/watch?v=NhmTlqk8D2U&list=PLK7GX5G_GABPntDhdUGej63f72JVWIOt7&index=7&t=0s