Genom Interregprojektet Welcome! samarbetar besöksnäringen på svensk och norsk sida för att öka lönsamheten genom fler internationella gäster. Under Adventure Travel World Summit (ATWS 2019) i Göteborg med 800 delegater från hela världen lanserades den nya gemensamma säljportföljen adventure63.com.
– För att visa hur man bäst upplever Jämtland Härjedalen och Tröndelag tillsammans eller var för sig har vi i samband med ATWS lanserat en digital säljportfölj. Här visar vi upp företagen som deltar i Welcome! Paketen som man hittar på Adventure63 ska göra det enklare för turoperatörer att se kombinationsmöjligheter för resor till vår region. Det gör det också enklare för olika aktörer att kunna representera och sälja varandra, då besöksnäringen verkligen bygger på att arbeta tillsammans för att överträffa gästens förväntan, säger Karin Gydemo Grahnlöf projektledare Welcome!
Adventure Travel Trade Association (ATTA) är en internationell nätverks- och affärsarena för media, turoperatörer, produktleverantörer, destinationer och köpare. Fokuset är upplevelser där kultur och natur kopplas samman.
– Vi upplevde ett mycket stort intresse för vår region, det nya samarbetet mellan Sverige och Norge var uppskattat och vi tar med oss en mängd potentiella affärer hem. Skandinavien är hett och många turoperatörer söker efter möjligheter att paketera Sverige, Norge och även Danmark ihop. Att gemensamt presentera vårt utbud digitalt och visa exempel på paket och resvägar tillsammans med inspirationsfilmer skapar konkurrenskraft och attraktion, säger Linda Wasell projektledare Welcome!