Turism sommaren 2020
Svemester och Hemester i större grad för en känsla av ökad trygghet. Vilket kan öka trycket på de områden som upplevs mer attraktiva.
Utomhus-aktiviteter utan trängsel. Speciellt målgruppen 70+. Självguidade turer eller turer med få deltagare och med tydliga instruktioner kring hur man tillsammans agerar inom gruppen.
Boende med egen ingång kommer att få ökad attraktion. Att tänka på i marknadsföring och att lyfta fram i kommunikation.
Fler kommer att boka i sista minuten – eftersom läget är osäkert kring både egen hälsa och hur omvärlden ser ut vid tiden för resa. Tydliga avbokningsregler är ett måste för alla arrangörer. Generösa avbokningsregler kan vara en USP (Unique Selling Point).
Anläggningar skjuter på sina säsongsstarter 2020, t ex Kolmården, Gröna Lund.
Många småföretagare kommer att försvinna från marknaden under 2020 – med en urholkad turismprodukt som resultat. Hur sörjer vi för att det finns möjligheter för dem att återkomma?
Påskyndad digital transformation med möten, event (och även aktiviteter) som sänds virtuellt med virtuella biljetter och t o m virtuella snacks. Möjlighet till virtuella besök finns nu t ex hos Livrustkammaren i Stockholm via Google Streetview. De erbjuder även möjlighet för grupper och skolor att boka en guidad visning på distans med en museipedagog i Skype, Times eller via Facetime. Så här gör Catalonien för att inspirera till besök efter Coronapandemin, och som alternativ för budgetresenärer som reser i den egna soffan.
Anpassningar utifrån att i största möjlighet undvika kontakt: Nya kösystem, färre bord i restauranger, färre bufféer. Bra möjligheter till handtvätt i entréer blir en kvalitetsstämpel.
Större nöjes- och sport-evenemang avvaktar eller ställer in. Innovationer sker kring framförallt sport-event där masstart undviks till fördel för individuella startmöjligheter och olika typer av slot-tider. Event där aktören gör sin insats på hemmaplan, vissa med inprogramerad bana på löpbandet eller träningscykeln.
Ökad frekvens av städning för att förhindra smitta. Vilket kan komma att kräva ökad personalstyrka. Beskrivning av hur städning utförs blir intressant för gästen och behovet ökas av att lyfta fram i kommunikation på ett mer framträdande sätt än tidigare.
Gäster kommer att efterfråga ökad information om hur ett företag agerar och hanterar olika moment under rådande situation för ökad trygghet hos gäster.
Nya typer av argument i marknadsföring och nya typer av försäljning. Take away-möjligheter, hemleverans etc.
Sannolikt kommer även transportsidan att påverkas då människor troligen inte vill trängas under resan till sin upplevelse. Tyvärr kan det medföra minskad grad av kollektivt resande om vi inte hittar sätt att hantera distansering i kollektivt resande.
Nya tider medför möjligen ett nytt tryck på platser som upplevs som säkrare och mer ensliga. Det är t ex möjligt att vi kommer att se fler som väljer att fjällvandra med eget tält för att på så sätt semestra med större kontroll över kontakt med andra människor. Detta kan medföra ett ökat tryck på populära leder.
Med större intresse för hemester/svemester och enskilt boende följer även ett ökat intresse för fritidsboende. Det skulle kunna resultera i ökad efterfrågan på fritidshus som inte ligger speciellt centralt både utifrån enskildhet och utifrån anskaffningspris/pris för användning.
Radioinslag i Radio P4 Jämtland där reporter Per Larsson intervjuar Anne Adsten, JHT, utifrån artikeln.
Anders Johansson, Hospitality Visions, bloggar om den förändring som nu väntar besöksnäringen i Besöksliv.
På www.adventuresweden.com finns en artikel om Hemester/Svemester i Jämtland Härjedalen.