Downhillcykling familj. Foto: Niclas Vestefjell

Anteckningar: Booking.com gästar JHT

30 oktober, 2019
Text: Anne Adsten, JHT
Foto: Niclas Vestefjell
Share on twitter
Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on email

Att finnas bokningsbar via nätet är idag en nödvändighet. Många väljer att både ha försäljning i egna kanaler och i andras. En möjlighet är att använda sig av Booking.com och därför bjöds Susanne Andersson Booking Norrland och Frida Rydén för Booking.com Västsverige in via projektet Den digitala transformationen till JHT för en informationsträff 22a oktober 2019 med intresserade boendeanläggningar i Jämtland Härjedalen.

Booking.com startade 1996 i Nederländerna och är idag ett av världens största e-handelsföretag med omkring 200 kontor och 18 000 anställda som administrerar systemet med 28 miljoner boendealternativ.

Dagens konsumenter har stor makt

Informationstillgången är i det närmast oöverblickbar och då kunskap är makt så är det hellre tid som är en begränsande resurs. Trender går även mot att gäster önskar att deras behov tillgodoses personligt och skräddarsytt. Kunden förväntar sig att få riktigt bra förslag och att leverantören ska känna till speciella önskemål. I linje med det är också trenden att gäster inte längre är förtjusta i att bli tvungna att boka boende lör-lör eller sön-sön, de vill komma och åka när de önskar.

Rekommendation för webnärvaro

Booking.com:s representanter ser gärna att boendeanläggningar har en egen websida i tillägg till att man även finns representerad via bokningstjänster som Booking.com, AirBnB, vrbo.com etc. Vilka plattformar man väljer att finnas på beror på vilken marknad och vilken typ av gäster man önskar, samt passande villkor.

Expedia är störst inom Nordamerika och de äger även Hotels.com samt Trivago.

Booking.com är den allra största aktören och de äger även Agoda som är stor i Asien.

Skillnaden jämfört med AirBnB och HomeAway är att på dessa sajter utvärderas inte bara boendet utan även gäster betygssätts.

 

Några siffror om sökningar på nätet

53% söker och bokar via mobiltelefonen

86% jämför priser på olika sajter inför ett köp (i genomsnitt 7 sajter)

84% tycker att det är viktigt att kunna boka hos ett företag de känner till

25% tycker att det är viktigt med en chatt-funktion

33% förväntar sig få svar via sociala media

51% förväntar sig att kunna kommunicera med boendet via sms eller chattfunktion

50% kan tänka sig att kommunicera med en maskin – förutsatt att informationen är relevant

29% kan tänka sig att en maskin planerar deras resa åt dem

74% av de som köper något online blir frustrerade när sökningen inte matchar önskemål och intressen

30% använder filter för att sortera sökresultaten

 

Mer om kundbeteende

One-stop-shop gäller inte längre samtidigt som vi känner till att om kunden får för många valmöjligheter så leder inte intresset fram till ett faktiskt köp. Därför är gästrecensioner viktiga liksom bilder. 9 av 10 bokar snabbare om de ser en bra bild som tilltalar dem. Eftersom bara 18% läser hela beskrivningen så gäller det att lägga den viktigaste informationen högst upp i flödet. Fyra av fem bland dem som använder Booking.com reser inom sin geografiska hemvist. Undersökningen visar att de så kallade Millennials mer än gärna bokar sina resor via online-resebyråer. Därför tittar Booking.com på att utveckla möjligheten att erbjuda fler tjänster i tillägg till boende som t ex hyrbil, flyg, entrébiljetter m m. I Stockholm kan Booking.com.s kunder redan idag välja att köpa förköp till Fotgrafiska museet och Abba-museet.

Booking.com Business

Företag som ansluter sig kan i förväg avgränsa vilka typer av objekt deras anställda kan välja bland vid bokning: antal stjärnor, pris, avstånd till x etc.

Booking.com för vinterskidorter

Inom kort är det möjligt att lägga med information om hur långt ifrån ett boende ligger i förhållande till skidlift och skidspår samt information om köp av liftkort.

Booking.com för en internationell marknad

Om objekt ligger i ett område där det finns internationellt intresse så översätts texter om boendet till aktuella språk. Idag finns Booking.com på 42 språk.
För Jämtland Härjedalens del så är norska det första språket som texterna översätts till.

Marknader som använder Booking.com för att hitta boende i Jämtland Härjedalen vintertid:

  1. Svenskar
  2. Norrmän
  3. Tyskar
  4. Engelsmän
  5. Finländare

 

Marknader som använder Booking.com för att hitta boende i Jämtland Härjedalen sommartid:

  1. Svenskar
  2. Norrmän
  3. Tyskar
  4. Finländare
  5. Engelsmän

 

Hur blir man attraktiv på Booking.com?

Genom att skapa ett attraktivt innehåll med många bilder och att vara tillgänglig samt aktivt svara på förfrågningar och uppmuntra gäster att skriva recensioner är chanserna större att en gäst väljer just ditt boende. Naturligtvis hjälper det om boendet ligger på en attraktiv plats eller i anslutning till populära sevärdheter och aktiviteter.

 

Vilka typer av boenden kan använda sig av Booking.com?

Booking.com fungerar för i stort sett alla typer av uthyrningar från rum hos en värd, enskilda lägenheter och stugor till pensionat, campingstugor och hotell.

Läs mer om villkor och hur man går till väga här

Har du frågor kontakta: Susanne Andersson Booking.com Norrland

 

Fakta i artikeln är hämtade från:

  • Flurrymobile
  • Tumblr
  • Hubspot
  • Medium
  • ClickZ
  • Phocuswright
  • Skift
  • World Tourism Organisation
  • Booking.com:s egen gästundersökning