Anders Backskog Maria Strömstedt Hotell Klövsjöfjäll Guldgalan

Årets turismföretagare 2020 är Hotell Klövsjöfjäll

6 november, 2020
Text: Anne Adsten, JHT
Foto: Anne Adsten, JHT
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på google
Dela på linkedin
Dela på email

Med tre starka finalister; Vildmarksvägen, Destination Lofsdalen/Vision Lofsdalen och Hotell Klövsjöfjäll, som alla är suveräna representanter för besöksnäringen och visar framåtanda, utveckling, marknadsframgång och hållbarhet så vann Hotell Klövsjöfäll titeln för 2020. Trots pandemi så visade de att det går att öppna ett nytt hotell i Klövsjö by, ett hotell som redan visat sig vara en katalysator för övrig utveckling i byn, destination Vemdalen och därmed för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen.

Anders Backskog Maria Strömstedt Hotell Klövsjöfjäll Guldgalan
Anders Backskog och Maria Strömstedt, Hotell Klövsjöfjäll. Prisutdelare Robert Pettersson, Teres Gärdin och Anne Adsten. Foto: Göran Strand.

Motivering årets Turismföretagare

Guldgalans konferencier Johanna Ojala läste upp motiveringen inför tittarna vid årets digitala Guldgala som sändes från Storsjöteatern i Östersund:

”Tre otroligt starka finalister med brinnande engagemang för den egna destinationen gjorde valet svårt.

Vinnaren av priset som Årets Turismföretagare har arbetat uthålligt med en tydlig vision.

Vinnarens satsning medverkar till fortsatt dynamisk destinationsutveckling med ökade möjligheter för såväl nästa generations besökare som bofasta. Gärningen andas stolthet över bygden och innebär ett förverkligande av ett arv. Engagemanget som Årets turismföretagare uppvisar skulle kunna beskrivas som tjurskallighet, en envishet som vi vill belöna.

Årets turismföretagare 2020 är….  Hotell Klövsjöfjäll”

KANDIDAT TILL STORA TURISMPRISET 2021

Prisutdelarna Anne Adsten JHT, Robert Pettersson Etour och Teres Gärdin Visita delade ut Priserna som består av en check för blandade forskningsinsatser från Etour, blandad utbildning från Visita samt ett bidrag för vidare insatser för personalen från JHT, samtidigt som pristagaren nu är regionens kandidat inför det nationella ”Stora Turismpriset” nästa år, 2021.

KRITERIER FÖR ÅRETS TURISMFÖRETAGARE

Priset ska gå till ett företag/organisation inom besöksnäringen som med stöd av ett tydligt hållbarhetsarbete (ekonomiskt, socialt och ekologiskt) nått betydande marknadsframgångar och/eller tagit andra avgörande steg i sitt utvecklingsarbete.
Företaget/organisationen ska också vara ansvarstagande (hylla flervärde), lönsamt och verka för en utveckling av den destination de verkar inom.

Anders Backskog Maria Strömstedt Hotell Klövsjöfjäll Guldgalan
Anders Backskog och Maria Strömstedt, Hotell Klövsjöfjäll.

Samtliga finalister

HOTELL KLÖVSJÖFJÄLL – FAMILJEN BACKSKOG VISAR FRAMTIDSTRO

I Sveriges vackraste by, men långt från allfarvägarna står nu nyöppnade Hotell Klövsjöfjäll som en symbol för entreprenörsanda och framtidstro. Familjen Backskog i Klövsjö insåg tidigt potentialen i utförsåkning och skapade en skidort som idag är ett strålande exempel på modigt och uthålligt entreprenörskap i generationer. Familjeanläggningen medverkar till en fortsatt dynamisk destinationsutveckling. De visar hur man förvaltar, utvecklar, investerar och innoverar, på ett hållbart sätt som ökar möjligheterna för att turista och bo i Destination Vemdalen.

Sven Backskog med bröder och familjer startade arbetet med att skapa Katrinabacken i början av 1970-talet på egen mark för att möta det växande intresset för alpin skidåkning i Sverige. 1975 grundas Klövsjöfjäll som företag och 1977 byggs Katrina Wärdshus med lägenheter. Under 1980- och 1990-talet byggs hotell och restaurang ut. I början av 2000-talet sker en renovering där rummen byggs om till lägenheter och Skistar tar över driften av backarna. I juli 2020 invigs det nya hotell Klövsjöfjäll med förstklassiga rum och lägenheter, butiksutrymmen, spa, gym och konferensmöjligheter.

Nominerade: Maria Strömstedt och Anders Backskog.

Följ Hotell Klövsjöfjäll:

LOFSDALEN – EN DESTINATION MED VISIONER

Den lilla byn med den stora skidåkningen är en snabbfotad destination som med värdefull timing och god kännedom om både den egna produkten och målgruppen visar att de kan skapa förutsättningar för sin egen framgång. Med smart specialisering hittas vägar att inte bara utveckla en produkt som lockar besökare. Med en organisk tillväxt där överskott återinvesteras i produkten skapas även förutsättningar att locka till året-runt-boende.

Destination Lofsdalen AB är ett dotterbolag till Lofsdalens Fjällanläggningar och bedriver stugförmedling, fastighetsservice, städservice samt turistinformation. All eventuell vinst i bolaget går till att marknadsföra Lofsdalen med målet att få fler besökare att hitta hit.

Vision Lofsdalen är ett utvecklingsprojekt som drivs av Lofsdalsfjällens Turistnäring Ekonomisk Förening (LTEF). LTEF ägs av näringslivet i Lofsdalen som tillsammans arbetar för att utveckla Lofsdalen till en levande fjällby året runt.
Vision Lofsdalen är ett treårigt projekt som startade 2019-01-01 och pågår till 2022-12-31. Projektet består av två delar; Lofsdalsmodellen ska stärka företagsklimatet, ta till vara på våra stugägares kompetens och locka fler entreprenörer till Lofsdalen och projektet ska även utveckla ett nytt resmål i Lofsdalen där ett område med multileder kommer locka fler besökare sommartid.

Följ Lofsdalen:

VILDMARKSVÄGEN – SOM ATT FJÄLLVANDRA PÅ HJUL

Vildmarksvägen erbjuder känslan av att kunna fjällvandra med bil genom en till synes gränslös vildmarksland sedan 1980-talet. En lättillgänglig upplevelse som annars kräver både erfarenhet och fysisk förmåga, genom ett landskap som formats av att vara ett samiskt kulturlandskap. Tack vare en medveten och uthållig produktutveckling och marknadsföring inklusive satsning på besöksservice med turismföretagarna längs vägen har besöksantalet stadigt växt till rekordnivåer under de exklusiva sommarmånader då vägen är öppen.

Nominerade: Besöksservicepersoner i Strömsunds kommun: Gäddede Turistinformation, Strömsunds turistinformation, Strömsunds kommuns turismstrateg samt alla företagare som agerar InfoPoints (enklare typ av turistinformation) inom Vildmarksvägen.

Följ Vildmarksvägen:
  • facebook: https://facebook.com/vildmarksvagen
  • Instagram: #vildmarksvägen

 

 

JHT Pressrum, inklusive pressbilder.

 

Kontaktperson:

Mats Forslund, VD
Jämtland Härjedalen Turism
+46 (0)70 377 25 76

Anne Adsten, turismutvecklare
Jämtland Härjedalen Turism
+46 (0)70 – 327 39 09

Jämtland Härjedalen Turism

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med regionens destinationer och turismföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring, Mittuniversitetet samt representanter från Region Jämtland Härjedalen.

Skip to content