logo-reg-jh-360x100-optz
logo-interreg-NorthPer-360x78-optz
logo-interreg-sweno-2025-360x100-optz
IMG_9098

Artikelsamling med inspiration och tips för nuvarande och framtida cykelentreprenörer

24 februari, 2025
Text: Mia WIktor Lunde
Foto: Mia Wiktor Lunde

Under vintern har tre artiklar i en serie skrivits inom SUB-projektet. Artiklarnas ämnen är hur man kan skapa en cykelprodukt, göra sin produkt cykelvänlig och varför man bör satsa på cykelturism. En är skriven av mig och de andra två av mina internationella kollegor i projektet. Här är en sammanfattning av varje artikel med en länk till var man hittar dem i sin helhet (engelska texter).

afc0c907-5529-4855-bb24-888fb3ca7013

Cykling som en ledstjärna för hållbar turism

Författare: Sanna Kyllönen, Finland

Cykelturism är en gamechanger för resebranschen, och en sektor som ökar runt om i världen. Det är miljövänligt, stödjer landsbygdsområden och uppmuntrar längre vistelser som gynnar lokala företag. Det är en win-win för både resenärer och entreprenörer. Kärnan i cykelturism är att uppleva och ta sig fram i omgivningen på ett sätt som ger väldigt lite avtryck. Det är en upplevelseform som på vissa sätt är lite långsammare och som tar in det vackra landskapet och miljön runt omkring. Den typen av turism leder till en större förståelse och en större vilja att bevara naturen som vi besöker.

Den lokala entreprenören är det viktigaste kugghjulet i cykelturism. Det är den som kan vinna genom att erbjuda gästen cyklar att hyra, servera mat, tillhandahålla boende, guidade turer etc. För företag är det en chans att attrahera ett växande marknadssegment. Cykelturism är inte bara en trend – det är en rörelse mot en mer hållbar och ansvarsfull resebransch.

Här finns den fullständiga artikeln.

Cykelturismens framfart och vad det kan betyda för ditt företag

Författare: Davíð Jóhannsson

Cykelturismen är på frammarsch, med resenärer som söker hållbara och autentiska upplevelser. När fler människor anammar cykling som ett sätt att utforska nya destinationer, har lokala företag en unik möjlighet att ta del av denna växande trend. En ökning av cykelturism leder till en ökad kundbas, cykelturister stödjer ofta lokala företag, från kaféer till hantverkare. Det leder till andra och fler källor till inkomst både för de som jobbar direkt med cykelprodukten och de entreprenörer som levererar den omkringliggande servicen. Går man som företagare ihop och samverkar för att skapa paket och enklare vägar för gästen kan det leda till att gästen väljer just er destination och väljer att stanna längre.

Här finns den fullständiga artikeln.

10 steg för att göra din verksamhet cykelvänlig

Författare: Mia Wiktor Lunde

Cykelvänlighet är något jag skrivit om tidigare på JHT. Det finns både praktiska och strategiska saker man kan göra för att få sin verksamhet att bli mer cykelvänlig. Innan du börjar förändra ditt företag, ställ dig själv några frågor först. För vem har du byggt din cykelprodukt? Riktar du dig mot samma grupp med din marknadsföring och cykelvänlighet? I denna artikel har jag satt ihop en lista som blandar det praktiska med det subtila, med syftet att nå en större publik för din cykelprodukt.

Skip to content