I februari samlades återigen flera entreprenörer och destinationer i Persåsen för att diskutera och arbeta sig framåt inom cykelturismen. Denna gång ledda av Anna Eklöf med fokus på målgrupp, gäst och vad man kan göra för att locka just den gästen.
I februari samlades återigen flera entreprenörer och destinationer i Persåsen för att diskutera och arbeta sig framåt inom cykelturismen. Denna gång ledda av Anna Eklöf med fokus på målgrupp, gäst och vad man kan göra för att locka just den gästen.
Som en del i SUB-projektet så arrangerar JHT under hösten 2024 och vintern 2025 två tillfällen med workshops med olika fokus relaterat till entreprenörsskap, nätverkande, digitalisering och hållbarhet. Det första tillfället hölls på Åre Fjällsätra och finns beskrivet mer här. Det andra tillfället var den 5-6 februari på Wikners i Persåsen. Denna gång var fokus på att ta vidare det vi kom fram till i Undersåker och definiera de lågt hängande frukterna för att höja cykelturismen än mer. Vi arbetade med att svara på några viktiga frågor gällande cykelturismen. Varför har vi börjat arbeta med cykel? Vilka gör vi det för/vilka ska betala för produkten? Vad vill vi uppnå för resultat?
Den som hjälpte oss att navigera framåt i dessa frågor var Anna Eklöf som har lång erfarenhet från charterbranschen och har arbetat mycket med innovation. Tillsammans med henne började vi definiera vår målsättning med cykelturismen just nu. Vi resonerade om vilka våra gäster är, vilka vi vill att de ska vara och hur vi når dem. Utifrån erfarenheten från charterbranschen pratade vi även om vem, hur och när resor bokas. När måste företagen finnas för att gästen ska hitta dem. Då kom vi tillbaka till cykelvänligheten som vi pratade om under förra workshopen och hur viktigt det är att den genomsyrar hela ledet, från research till bokning till upplevelse.
Många av regionens entreprenörer har startat med cykelturism och cykelprodukter för att skapa en mer hållbar situation för sitt företag. Det blir ett komplement till vintern och något som gör att personal kan anställas under längre period eller till och med bli fast anställda. Det som är fantastiskt med många av cykelentreprenörerna som var med i Persåsen är att deras målbild går utanför deras företag. De vill arbeta för ett hållbart samhälle året om och då spelar cykelturismen en viktig roll. För att göra det så är målbilden också att förlänga säsongen för cykelturism, arbeta med inställningen till cykelturismen, få ut gäster och aktivera dem i naturen, och minska motsättningen som finns. För ska vi vara krassa så är en åretruntturism i många fall avgörande för hyr en by ska utvecklas och överleva, och då är cykelturismen en kugge i det hjulet.
För att hitta rätt i sin marknadsföring är det viktigt att veta vem ens gäst är och hur man når den. Under dessa dagar i Persåsen så började vi med att bena ut de stora målgrupperna som finns. Vi gick även lite in på att specificera dem och göra de till personas. En persona är att man gör sin målgrupp till en “riktig” människa med ålder, familj, intressen etc. Detta för att verkligen kunna arbeta fram strategier för att nå fram till den personen och därmed andra i samma målgrupp. En anledning till detta var att se hur vi ska nå våra målbilder som i stort består av att locka fler gäster till att nyttja våra cykelprodukter under en längre säsong. Steget efter var att skapa riktade aktiviteter för att nå våra prioriterade gäster. Nu kommer den svåra uppgiften att se till att dessa aktiviteter genomförs och hoppas att de får den effekt vi vill ha.
Egentligen vill jag upprepa slutsatsen från mitt förra inlägg från en workshop. Att vi har en enorm potential i Jämtland Härjedalen gällande cykelturism. Men det jag tar med mig från denna gång är att vi kan ha nått en platå just nu. Cykelsatsningen är olika gammal beroende på vilket område man representerar och ett tag gick allt som tåget. Efter pandemin är det inte så. Det är inte fullt av gäster på sommaren och är man ute i naturen kan man enkelt hitta ställen att vara själv på. Nu finns ett behov av att ta nästa steg och se hur vi kan locka tillbaka några av de gäster som upptäckte cyklingen från början, och även hitta nya gäster. Utmaningen med det är att ta sig tid. Att sätta sig och arbeta in detta i vardagen samtidigt som vintersäsongen kräver mycket tid och energi. Den som väl tar sig den tiden kan nog upptäcka att det ger resultat i andra änden.
En sak kommer jag dock upprepa från mitt förra workshopsinlägg:
Ytterligare en slutsats är att vi alltid tänker bättre tillsammans. Det är trevligt att träffas och nöta våra utmaningar med andra och då når vi så mycket längre.
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON