Nyheter är perfekta anledningar för att skapa digitalt content och sprida på olika sätt. Det är ett tacksamt ämne med oftast gott mottagande, kostnadseffektivt och som kan bidra till att skapa den bild som ni önskar förmedla av ert företag, er organisation, destination eller kommun. Media är särskilt benägna att publicera nyheter under hösten inför kommande vintersäsong, under vintern inför kommande vår etc. Nyheter efterfrågas även av människor som funderar på att resa till er, återkommande gäster, stugägare och potentiella inflyttare och är därför ett tacksamt ämne att lyfta i t ex sociala media riktat mot befintliga och potentiella gäster. Självklart behöver man inte vänta med att publicera nyheter för att kunna göra det vid endast ett tillfälle, men ibland är det bra att göra en samlad artikel som är lätt för andra att antingen dela helt eller plocka delar ur.
Vad är en nyhet?
Nyheter kan vara allt ifrån nya koncept, en ny målgrupp eller nya aktiviteter, ett annat fokus i en verksamhet, nybyggnadsplaner eller en pågående ombyggnation, planer inför kommande aktiviteter eller nya partners.
Hur fångar man lättast upp nyheter?
Om du är en destinationsrepresentant så kan du maila ut en fråga eller ringa runt. Se till att följa relevanta media i olika kanaler och bestäm dig i förväg för hur mycket tid du vill lägga på att bevaka ditt område, t ex 20-30 min per dag.
Vad bör finnas med?
Tänk alltid i termer av Vem, Vad, Hur, När, Varför. Om din nyhet svarar på dessa frågor så finns informationen för mottagaren med i budskapet. Bifoga gärna en illustrerande bild och en kontakt för att intresserade ska kunna få mer information ifall de önskar.
Kanaler
Egna kanaler att sprida budskapet via är den egna hemsidan och egna sociala kanaler som facebook, Instagram etc. Skicka även nyheter i mail till nyhetsförmedlare som du tror kan vara intresserade beroende på ämne: lokala media, resesajter, familjesajter, tema-sajter, äventyrssajter, mat-relaterade sajter etc. När man vill formalisera sina utskick kan man använda sig av olika presstjänster som kan hjälpa till med att se till att budskap hamnar i fokus hos rätt mediarepresentant för ändamålet.
Vill du ha mer kunskap om att förmedla nyheter digitalt?
Nu i höst finns en kurs via JHT som heter “
Digital kommunikation för besöksnäringen i JH“, se mer info
här