Illustration från Adventuresweden.com

Dags att kommunicera nyheter inför vår & sommar

16 januari, 2020
Text: Jämtland Härjedalen Turism
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på google
Dela på linkedin
Dela på email
Det är nu dags att börja fundera kring nyheter att kommunicera inför kommande sport- och påsklov. Många familjer har troligen bokat sina boenden, men för de som ännu inte kommit till skott så är det hög tid att kommunicera varför besökare ska välja just ditt företag eller din destination. Lägg ut nyheter på egna sajten och i dina sociala kanaler.

Tips för att komma igång

Text + bild för ”udda aktiviteter” som sticker ut och som är barnvänliga. Det kan vara en guidad tur för att lära mer om renar, jibbarskola för barn, någon udda inomhusaktivitet som bara är tillgänglig över sportloven etc. I tillägg till er info om skidåkning på er sida så är det bra att komplettera med specificerad info om barnområden/barnaktiviteter i backen. Hur stora är de? Vilka åldrar lämpar de sig för? Finns åkband och eller ”plupp-lift”? Finns små barnvänliga käppar i backen att åka runt? Finns det en barnvänlig park med hopp/rails etc? Hur långt är det till en värmestuga, restaurang och toaletter? Hur långt ligger barnområdet från parkeringen? Finns speciella familje-liftkort? Vilka priser gäller för barn (många tror att en skidsemester blir alldeles för dyr och hoppar därför över att ens undersöka möjligheten).

Text + bild för ”udda boende” som sticker ut, kanske med ett speciellt tema? Bo i igloo, bo i bivack, snö-tälta i organiserad form eller tematiska hotellrum? Boende med själ och historia?

Text + bild för ”speciell sportlovsmat/påsklovsmat” som man kan ta del av i er destination.

Text + bild för ”klimatsmart resande till er destination”. Vi får en del frågor till Adventuresweden-mailen om kollektivt resande från utländska gäster och vi har tyvärr inte något bra system/bra sidor att hänvisa dem till. Den mesta informationen på sajterna om vår svenska kollektivtrafik är på svenska. Lägg därför gärna upp en sida på er sajt som handlar om hur man specifikt tar sig ända fram till er utan bil.

Kontrollera att ni får använda den bild ni har till hands på websida och i sociala kanaler och ange alltid fotografens namn!

Sportloven börjar vecka 7, så lägg ut ert material så snart ni kan och senast sista januari.

Nyheter inför sommaren

Fundera redan nu vilka nyheter som finns i din destination inför sommaren. Nyheter är alltid intressant för media och fundera därför om det är någon speciell nyhet: nybygge, ombyggnation, nytt koncept, ny tjänst, ny produkt, störst eller minst eller bäst xx som du skulle kunna lyfta på din sajt, i sociala media och i ett mail som du skickar till din närmaste destinationsorganisation, lokala media och om det är en alldeles särskild nyhet, skicka även till branschmedia.

Vilken typ av information söker våra potentiella besökare?

Kontrollera statistik för din sajt för att se vilka sidor som är mest välbesökta och komplettera med de ämnen som du får mest frågor om via mail, telefon, chat etc. Nedan kan du se vilka sidor som är mest lästa på Jämtland Härjedalen Turisms sajt Adventure Sweden – både för den svenska versionen och den engelska för att se hur svensk och utländsk gäst skiljer sig i hur och vad de söker efter.

10-i-topp mest lästa svenska sidorna på Adventuresweden.com 2020

10-i-topp mest lästa engelska sidorna på Adventuresweden.com 2020

Mer information: Anne Adsten, JHT

Skip to content