logo-reg-jh-360x100-optz
logo-interreg-360x100-optz
Karin Linda fjällvandrar Ulrika Larsson

Episka Jämtland Härjedalen

17 september, 2019
Text: Linda Wasell, JHT
Linda Wasell och Karin Gydemo Grahnlöf med sikte på internationalisering. Foto: Ulrika Larsson

På 63 breddgraden i undersköna Jämtland Härjedalen är det naturnära livet en självklarhet. En livsstil som väcker intresse och avund hos andra, inte minst internationellt. Sättet att leva och verka där vistelse mer utomhus än inomhus oavsett väder är något omvärlden är nyfikna på. Med allt från basala saker som den dagliga promenaden på fjället som storstadsbon ser som ett äventyr till att ta tillvara på råvaror från skog och mark i naturens skafferi.

Med det som bakgrund har Jämtland Härjedalen Turism valt att samarbeta med Heliconia, ett kanadensiskt bolag som producerar den internationella vandringsserien ”Epic Trails” där ett fåtal platser som verkligen visar något utöver det vanliga visas upp. En samling fristående program som ger tittaren en möjlighet att få en ökad förståelse för platsen och dess själ, vilket medvetandegör vikten att vårda den natur vi lever i och av, men också skapar attraktion för att uppleva platsen. Programserien spelades in hösten 2018 i en färgsprakande arena där de gastronomiska upplevelserna avlöste varandra och toppades av lokala profiler som med stolthet gav sin bild av den 63:e breddgraden.

Linda Wasell och Karin Gydemo Grahnlöf, som arbetat med produktionen från första idémöte till färdigt resultat berättar;

Vi valde medvetet att visa upp vår region med utgångspunkt till varför vi väljer att leva här. Vi är oerhört stolta över den naturskatt vi har förmånen att bo i och de starka entreprenörer vi har ynnesten att samarbeta med. Besöksnäringen är Jämtland Härjedalens välfärdsmaskin och för att behålla vår natur till kommande generationer så måste vi agera ansvarsfullt.

Vi vill genom valet av den här produktionen attrahera den gäst som ser det som självklart att inte lämna annat än fotspår efter sig och som förstår att områden kan behöva skyddas under vissa tider med respekt för bland annat djurlivet. Gäster som förstår att en erfaren guide är det bästa för att uppleva naturen och som vill veta mer om oss och vår historia. Gäster som uppskattar lokala och närproducerade råvaror på restaurangmenyerna. Gäster som tar ansvar och vill göra rätt. På så sätt bevarar vi det vi lever av.

Vi valde att lyfta in lokala matkreatörer och även outdoorföretag genom kläd- och utrustningsval i avsnitten för att på så sätt offentliggöra och hylla de fantastiska entreprenörer som vi har här. Vi är stolta över att få visa vårt hem i serien – Epic Trails. Ett program som vänder sig till den målgrupp som matchar den vi önskar, där vi står för innehållet och de för distributionen – en kombination som redan visat sig vara en perfekt matchning!

Epic Trailsavsnitten från Jämtland hade premiär i juli och har hittills setts av 1.256.000 tittare, en siffra som kommer att öka stort då nya distributionsavtal är på gång. Epic Trails visas bland annat på Outside TV, Fox TV samt i samarbete med olika flygbolag.

Fullversionen av programmet finns här: https://www.youtube.com/watch?v=NhmTlqk8D2U&list=PLK7GX5G_GABPntDhdUGej63f72JVWIOt7&index=7&t=0s

Utomhusmatlagning Tina Stafren
Utomhusmatlagning över öppen eld. Pinnbröd och kokkaffe. Foto: Tina Stafrén

Produktionen Epic Trails är även ett perfekt avstamp in i det internationaliseringsarbete som Jämtland Härjedalen Turism inlett tillsammans med Tröndelag Reiseliv i Interregprojektet Welcome!

Welcome! syftar till att våra företag ska få bättre lönsamhet året runt. Med det fantastiska första halvår vi har bakom oss ser vi stora möjligheter att nå våra högt satta mål för ökad lönsamhet genom internationalisering, säger Linda Wasell

Den här veckan är det dags för Adventure Travel Trade Associations (ATTA) världssummit – som i år går av stapeln i Göteborg. Jämtland Härjedalen Turism var en av de första svenska medlemmarna och har tillsammans med andra regioner och Visit Sweden arbetat hårt för att få konferensen till Sverige.

Många av våra internationella partnerskap kommer tack vare vårt arbete i ATTA. Vi har genom åren byggt upp ett starkt nätverk med världsledande media, köpare och andra viktiga aktörer inom ”adventure travel”-segmentet. Det är viktigt att ha med sig att ”adventure” i ett internationellt perspektiv är synonymt med naturturism ihop med kultur och aktivitet. Alltså inte bara äventyr och adrenalin som ofta är den svenska tolkningen, säger Karin Gydemo Grahnlöf som deltagit på inte mindre än sju summits genom åren.

För att matcha den internationella gästen har Jämtland Härjedalen Turism valt att arbeta under varumärket ”Adventure Sweden”, vilket visat sig vara ett strategiskt rätt drag för internationell konkurrenskraft.

I år är vi för första gången representerade under svensk-norsk flagg. Vi ser redan positiv effekt av samarbetet som skapar nyfikenhet och en WOW-upplevelse hos gästen. Under summiten kommer vi att träffa ett trettiotal köpare som kontaktat oss för potentiella affärer. Dessutom är världsledande media på plats där vi sedan tidigare har ett antal pågående samarbeten igång. Inom kort kommer bland annat ett stort reportage om St Olavsleden att publiceras i National Geographic Traveller, fortsätter Karin.

Inför världssummiten har Jämtland Härjedalen Turism varit värdar för ett så kallat ”Pre-Summit Adventure”, det enda av totalt 20 i Sverige som även inkluderar Norge. Ett rewilding äventyr i fjällvärlden där natur, kultur och gastronomi varit de givna ingredienserna. Äventyret arrangerades av Escapade Sweden i samarbete med lokala entreprenörer som bland andra Hotell Åregården, Flammans Skafferi, STF, Copperhill Mountain Lodge och Lundhags.

För oss är det självklart att leverera upplevelser som riktar sig mot en gäst som vill ta ansvar och göra rätt. Vårt pre-summit adventure gick i samma anda som innehållet i Epic Trails och gästerna var överväldigade efter sitt besök. Tillsammans är nyckelordet och med de fantastiska entreprenörer vi har förmånen att samarbeta med så är det lättare att lyckas glänsa och leverera över förväntan, avslutar Linda Wasell.

Lunndörren Eric Hanson
Svenska Turistföreningens (STF) fjällstuga Lunndörren. Foto: Eric Hanson

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med regionens destinationer och turismföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring samt representanter från Region Jämtland Härjedalen.

Skip to content