logo-reg-jh-2025-190x100-v2-optz
EU Medfinans
Exportkunskap i Strömsund höst 2025 Pauline och Annika

Export på agendan för höstmöte i Strömsund 2025

11 november, 2025
Text: Anne Adsten, Jämtland Härjedalen Turism
Exportkunskap tema för Strömsunds höstmöte 2025 för Infopoints. Pauline Jämtland Härjedalen Turism och Annika för Strömsunds turism. Foto: Anne Adsten

Temat för Strömsunds turisms Infopoint-träff hösten 2025 var export och projektledningen för Välkommen åter bjöds in för att berätta om projektet och tipsa om insatser som ökar synlighet och bokningsbarhet för utländsk marknad. Fem deltog digitalt och elva aktörer fanns på plats i Folkets hus Strömsund. Under första delen av dagen avrapporterades sommaren som varit hos aktörerna, därefter följde information från Turistinformationerna i Strömsund och Gäddede innan det var dags för exportkunskap från Jämtland Härjedalen Turism följt av en workshop där deltagarna fick tillfälle att omsätta sina erfarenheter i praktiska uppgifter.

Vildmarksvägen Darren Hamlin
Vildmarksvägen. Foto: Darren Hamlin

Sommaren 2025 längs Vildmarksvägen

Generellt var aktörerna nöjda med sommaren med ökningar bland gästerna upp emot 40% hos en av ställplatserna som deltog. Bland annat har en ökning av tyska och nederländska gäster noterats. Många vittnar om ett ökat antal husbilar och en av campingarna berättade att de flyttat övernattningsstugor till förmån för nya lyxigare ställplatser närmare vattnet. Det vackra vädret gjorde att gäster valde att stanna längre på campingar med tillgång till bad. Gemensamt för aktörerna är att de på olika sätt jobbar för att öka stanntiden hos sina gäster och många av dem jobbar med säsongsförlängning, t ex genom att anordna olika evenemang under lågsäsong eller diversifiera verksamheten som exempelvis Nordic Husky Farm. De kommer att satsa mer på Wellnes vid sidan av och i kombination med hundverksamheten.

En aktör vittnade om att mönstret hos gästerna förändrats i och med att en grupp husbilsgäster har tillkommit som föredrar att resa under hösten med lågsäsong och mindre trängsel. Samtliga aktörer har sett en strykande åtgång av broschyren som berättar om fiskemöjligheter i Strömsunds kommun samt Vildmarksvägen-broschyren med karta. En aktör betonade vikten av att ha en bra hemsida och smidig bokning av egen erfarenhet, då hon fått tio förfrågningar direkt tack vare insatsen. Aktörerna peppade oxå varandra till att göra mer inlägg i SoMe och att vara aktiv på sin Google företagsprofil/Google maps. Många campinggäster efterfrågar vandring i direkt anslutning till campingarna. En grupp som ökar längs den så kallade Björnvägen, som är en del av Vildmarksvägen, är motorcyklister som enbart tar sig fram via grusvägar. En annan ökande grupp som noterats är barnfamiljer, medan den typiska Vildmarksvägen-gästen tillhör en något äldre målgrupp.

Turistinformationerna bekräftade att sommaren varit bra med totalt 2000 fler bilar över Stekenjokk-platån. Totalt noterades 37 812 fordon 6 juni – 15 oktober när platån är öppen. Dessutom åker en hel del gäster längs Vildmarksvägen på väg till eller från Norge och passerar inte Stekenjokk. 20 000 Vildmarksvägen-broschyrer har gått åt och antalet följare i samtliga kanaler som Turistinformationerna tagit över från en privat aktör har ökat markant.

Problemställningar

Aktörerna jobbar för att få gästerna att köpa fler aktiviteter. Vissa gäster köper endast bränsle, campar gratis och har all mat med sig och lämnar enbart avfall. En aktör berättade att deras samfällda bad-/båtplats upptagits av campinggäster hela sommaren och därmed ockuperat platsen för de boende som faktiskt samäger lokalen. En deltagare berättade att han noterat att Norge förbjuder fri camping på allt fler ställen för att minska olägenheter för fast boende, för att minska nedskräpning, öka framkomlighet, säkerhet och öka intäkter hos campingplatser. Skogsbolagen längs Vildmarksvägen skulle kunna öka graden av bomvägar för att minska fri camping. Detta skulle i sin tur kunna leda till att det blir svårare för fiskegäster att ta sig fram till fiskeplatser. Sophantering och tömning av latrin längs Vildmarksvägen är en svår fråga eftersom många fricampar. De har ibland svårt att acceptera att de behöver betala för att bli av med skräp, latrin och gråvatten.

Tips kring export

Projektledningen för Välkommen åter, Pauline och Anne, berättade om aktiviteter och erfarenheter under projektet som tar slut vid nyår 2025/26 och gav tips för att öka möjligheter att nå utländsk marknad.

  • Export uppstår när en utländsk gäst spenderar utländsk valuta i Sverige.
  • Jobba med export för att minska sårbarheten – kompensera bortfall av exempelvis svensk marknad med utländsk marknad. stärka Sveriges varumärke, öka kulturella utbytet samt öka inflödet av utländsk valuta till Sverige.
  • Anpassa produkt/aktivitet utifrån målmarknad: namn, innehåll, kvalitet, pris, marknadsföring. Till exempel så önskar gäster från Nederländerna ett pris för resa + boende medan de gärna tar del av en meny av aktiviteter på plats.
  • Anpassa kommunikationen språkmässigt för vald målgrupp. Välj t ex att ha både svensk och engelsk information på hemsida och i SoMe.
  • Jobba för att se till att tillgängligheten till platsen/produkten är god.
  • Kommunicera er hållbarhetspolicy – berätta om det ni gör ekologiskt, ekonomiskt och socialt, på hemsida, säljmaterial och på SoMe samt eventuellt tryckt material.
  • Var beredd på att anpassa och modifiera er produkt utifrån input från gäster för att få den anpassad till vald utländsk målgrupp.
  • När gästen fått allt den förväntar sig och är nöjd med upplevelsen, kan produkten anses som exportmogen.

Gruppen fick därefter ta del av projektledningens erfarenheter kring vad olika målmarknader föredrar när de besöker Jämtland Härjedalen, samt tips kring hur en säljande pdf kan se ut i syfte att attrahera utländska researrangörer att ta upp ett paket i sin portfölj. Aktörerna påmindes även på olika sätt om vikten av samarbete inom en destination som exempelvis Vildmarksvägen och de fick ta del av en ordlista med vanligt förekommande begrepp inom export. Därefter följde tips kring marknadsföring och sälj.

Skip to content