logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Marcus Eldh 2024

Exportdag 24 september 2024 med Marcus Eldh

29 maj, 2024
Text: Marcus Eldh, Wild Sweden & Anne Adsten, JHT

Under höstprogrammet med exportfokus (att rikta sig mot utländsk gäst) 2023 var dagen med Marcus Eldh en av de mer populära. Vi gör därför en fristående fortsättning 2024 som riktar sig till er som önskar fördjupa er kunskap med fler diskussioner och interaktiva moment. Vi kommer bland annat att prata om trender inom export, prissättning, hur man landar en affär och bygger långsiktiga samarbeten.

2023 var en del av resultaten att nya paketeringar skapades tack vare kontakter under dagen och därför kommer det att finnas fler möjligheter för att interagera mellan deltagande aktörer. Vi kommer bland annat att få lyssna till exempel på hur turismföretag i Jämtland Härjedalen jobbar och vi kommer att kunna diskutera kring presenterade ämnen.

Tid: 24 september 2024. Kl (09.30)10.00 – 16.00.

Plats: Östersunds arena

Kostnad: Dagen är kostnadsfri förutom lunchen. Däremot ser vi gärna att du som anmält dig deltar med ditt fulla engagemang hela dagen för alla deltagares bästa. Lunchen kan köpas på plats. Avbokning senare än 13 september 2024 debiteras.

Program för Exportdagen 2024

Dagen kommer att vara en blandning av föreläsningar, diskussioner och inlägg från deltagare. Vi satsar också på mingel så att deltagarna har möjlighet att knyta nya kontakter.

09.30 Kaffe/the smörgås och mingel

10.00 Programstart

12.00 Lunch (kan köpas på plats)

13.00 Programmet fortsätter

14.15 EM fika med kaffe/the och kaka

16.00 Avslut

Följande delar ingår i dagens program

Arbete med researrangörer

Vi reder ut begreppen, pratar om prissättning, möjligheterna med Swedish Workshop, hur man landar en affär och bygger långsiktiga samarbeten.

Öka direktförsäljningen

Vi kollar på hur man kan förbättra sin egen marknadsföring för att få fler kunder att boka direkt utan mellanhänder. Vi diskuterar hur man kan anpassa sin hemsida för export genom att öka tydligheten och trovärdigheten för att få fler bokningar. Vi tar också upp hur man kan jobba med e-postmarknadsföring.

Förbättra digitalt värdskap

Det är viktigt att vara tillgänglig online och erbjuda mervärden så att kunden känner sig trygg och nöjd redan innan de kommer till er. Vi pratar om hur ni kan bli mer tillgängliga online och ge gästen rätt information vid rätt tidpunkt. Vi tar också upp hur man kan använda en remote assistant som hjälper till att svara på e-post när ni är ute med gäster.

Deltagaraktviteter

Alla deltagare får en chans att presentera sina verksamheter och utmaningar, max 5 minuter per person. Några deltagare kommer också att få dela med sig av goda exempel på paketering och produktutveckling som resultat av höstens exportutbildning inom projektet Välkommen åter och de har möjlighet att dela med sig av utmaningar som de önskar hjälp att lägga upp en strategi för: Trillevallens fjällhotell, Norråkers handel / Basecamp Norråker, Nordic Husky Farm, Inlandsbanan och Mid Scandinavia Tours.

Representanter för Jämtland Härjedalen Turism deltar aktivt under hela dagen.

Målgrupp för Exportdagen 2024

Den här workshopen är för de som var med på exportutbildningarna hösten 2023 och som vill locka fler internationella gäster: Turismföretagare, turismstrateger/-samordnare, eller destinationsföreträdare – huvudsaken är att ni som deltagare vill lära er mer om export för egen del eller för att kunna förmedla vidare i era nätverk/till medlemmar.

Workshopen bygger vidare på det vi gjorde på Exportdagen 2023, men det går bra att vara med denna dag även om ni missade den workshopen.

Anmälan

Anmäl dig via denna länk senast 13 september 2024. Avbokning senare än 13 september 2024 debiteras.

Om Marcus Eldh

Marcus Eldh grundade WildSweden 2003 och driver sedan dess verksamheten tillsammans med tre anställda. Han anlitas ofta som föreläsare och workshopledare runtom i Sverige, och har därför fått en bred erfarenhet om turismföretagarnas behov, vad som fungerar och hur man når resultat.

Marcus känner väl till Jämtland Härjedalens geografi och många turismaktörer i regionen eftersom både Jämtland Härjedalen Turism och andra organisationer anlitat honom genom åren. Hans företag Wild Sweden anordnar dessutom resor till Sonfjällets nationalpark samt många andra platser i Sverige, oftast med inriktning utländsk gäst.

Marcus har erfarenhet från att ha deltagit i ett stort antal Swedish Workshops och från att ha tecknat avtal med ett 40-tal researrangörer och OTA:er (On Line Travel Agents). Genom WildSweden har han fått även kunskap och erfarenheter om digitala affärsmodeller, onlinebokningssystem, kanaler och distributionssystem. Marcus brinner för besöksnäringen och särskilt naturturism och därför håller han sig uppdaterad inom resetrender, resemönster och kundbeteenden inom besöksnäringen. Det gör han genom möten med andra turismföretagare, men också via bloggar, mässor och webinarier. Hans favoritdel är själva innovationsprocessen, alltså hur man som företagare kan utveckla en idé till en ny produkt eller ett nytt paket som blir lönsamt och konkurrenskraftigt.

Skip to content