logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Exportdagen 2024 med Marcus Eldh

Exportdagen 2024 med Marcus Eldh

11 oktober, 2024
Text: Anne Adsten, JHT
Exportdagen 2024 med Marcus Eldh. Foto: Jennifer Kristensson, Mid Scandinavia Tours

Inom projektet Välkommen åter samlades ett gäng turismföretagare i Östersund den 24 september 2024 för att dela erfarenheter och tillsammans kreera lösningar för ett effektivt exportarbete. Inlandsbanan, Trillevallens högfjällshotell, Mid Scandinavia Tours och Strövtåg presenterade sina företag och hur de använt kunskap från förra höstens exportutbildningstillfällen för att komma vidare. Gruppen tillsammans med samtalsledaren Marcus Eldh från företaget Wild Sweden med stor erfarenhet av turism på export (inkommande utländska gäster till Sverige) hjälptes åt med tankar och idéer kring vidareutveckling. Att använda praktiska exempel är ett bra sätt att komma vidare även med tankar om den egna verksamheten för deltagarna.

Marcus Eldh, Wildsweden
Marcus Eldh som även driver företaget Wild Sweden agerade samtalsledare och föreläsare på Exportdagen.

Fristående fortsättning på Höstutbildningen 2023 inom export

Exportdagen 2024 anordnades som en återträff framför allt för deltagare under höstutbildningen 2023 inom projekt Välkommen åter. Höstutbildningen bestod av 14 träffar med allmän exportkunskap på agendan samt särskild uppdatering kring skillnader mellan olika marknader.

Som samtalsledare engagerades Marcus Eldh som med sitt lugna sätt och stora erfarenhet även gav exempel från den egna verksamheten och utifrån tidigare föreläsningar som han ger på temat export. Med export menar vi arbetet kring att ta fram, marknadsföra, sälja, leverera produkter/tjänster som konsumeras av en utländsk marknad på plats i Jämtland Härjedalen.

Deltagare Exportdagen

Fyra företag som deltog i höstutbildningen 2023 anmälde sig för att dela med sig av sitt exportarbete; Inlandsbanan via Maria Nordvall och Sandra Norin, Trillevallens högfjällshotell via Sandra Landén, Strövtåg via Sofie Werner och Mid Scandinavia Tours via Jennifer Kristensson. Övriga deltagare var: Christine Olsén från Moemo Wellness som arrangerar event/vistelser med hälsotema, Elin Edström och Linnéa Frisk från Storhogna högfjällshotell & Spa, Emma Harlin från Tridevi Yoga som anordnar yogaresor i kombination med naturupplevelser, Joakim Kihlberg och Joanna Gustafsson från Destination Östersund samt Josefine Håkansson och Sofia Ekeroot från Destination Vemdalen som arbetar med sina medlemmar för att ta fram produkter/tjänster för utländsk marknad, Magnus Jönsson från Storlien högfjällshotell, Magnus Persson för Spikbodarna förvaltning som tar fram exklusiva jakt- och naturupplevelser för en utländsk marknad, Marika Westberg för Jormliens fiskecamp, Mia Lennartsdotter och Lotta Welander för Svenska Turistföreningen som bland annat marknadsför Storulvåns fjällstation mot utländska gäster, Mie Faarbech för Skistar Åre och Vemdalen som framför allt jobbar med den danska marknaden på plats i Danmark. Moa Eriksson praktikant på Jämtland Härjedalen Turism från Turism och Destinationsutbildning vid Mittuniversitetet i Östersund och Rickard Fredriksson för Explore Åre/Åre Nature Adventures.

Inlandsbanan

Inlandsbanan ägs av de 19 inlandskommunerna som ligger längs banan. Syftet är att utveckla inlandet med Inlandsbanan som en röd tråd. Framförallt vänder sig Inlandsbanan till FIT-gäster, vilket står för Free Individual Travel = resenärer som reser på egen hand utan reseguide (motsatsen till gruppresa).

Produkten är dels resor enligt tidtabell med rälsbuss sommartid mellan Mora och Gällivare samt så finns ett antal paketresor som inkluderar aktörer i anslutning till Inlandsbanan. I tillägg görs två exklusiva paketresor per år i samarbete med Järnvägsmuseet i Gävle med Vildmarkståget och enstaka paketresor till exempel till Jokkmokks marknad. Dessa resor startar i Stockholm och sträckningen skiljer sig något gång från gång, men inkluderar alltid någon del av själva Inlandsbanan. Längs vägen görs övernattningar och utflykter och tåget dras ömsom av el-, diesel- och ånglok. Vagnarna är museivagnar med vacker inredning inklusive förstaklassvagnar och restaurangvagn med bordsservering och vita dukar.

Ungefär 5% av resenärerna på Inlandsbanan är utländska gäster, mycket tack vare att Inlandsbanan ingår i Interrail-konceptet. Det finns absolut kapacitet för fler paketresor, men utflykter längs banan kräver att det finns transfer från närmaste Inlandsbanestation.

Sandra och Maria har funderat en hel del på hur de skulle kunna arbeta för att nå den norska målgruppen, vilket diskuterades i gruppen. Ett förslag var att hellre satsa på den finska och danska målgruppen som är mer benägna att se Inlandsbanans sträckning som exotisk, medan norrmännen gärna vill ha andra upplevelser än natur på sin semester i Sverige (gillar “stadsliv”, aktiviteter med familjen, shopping och restaurangbesök). En given gästkategori för Inlandsbanan oavsett land är tågspecialister, som liknar fågelskådare i att de samlar på tågupplevelser och har stor kunskap om olika tåg, lok, räls o s v. Därav samarbetar de med särskilda resebyråer inriktade mot tågspecialister i bland annat Storbritannien.

Sandra och Maria känner att de fått både värdefull kunskap och framförallt ett bra nätverk via projektet Välkommen åter och har skapat nya paket tillsammans med bl a Destination Östersund, Jamtli, STF Storulvån och Storlien högfjällshotell.

Trillevallens högfjällshotell

Hotellet har 40 rum, 16 lägenheter, stugor, konferensfaciliteter och äger skidområdet med ett flertal liftar inklusive en sittlift. I direkt anslutning finns ett stort nät av vandringsleder och vintertid skidspår i Södra Årefjällen och vidare in i väglöst land bland STF:s övernattningsstugor.

Sandra har nu varit ett år på Trillevallen och har en hel del kontakter med sig från tidigare anställningar. Bland annat har den brittiska researrangören Gutsy Girls efterfrågat att få följa Sandra till hennes nya anläggning och erbjuder nu vinteräventyr för brittiska tjejer som vill prova på skidåkning och andra vinteraktiviteter.

Via projektet har Sandra även fått nya kontakter med researrangörer, bland annat i samband med förra höstens FAM-trip. En utmaning är att hitta tid för att faktiskt bearbeta nya kontakter och skapa passande erbjudanden. I samband med anordningen av FAM-trip-besöket i Trillevallen skapades en ny kontakt med en lokal guidefirma som nu erbjuder program för Trillevallens gäster. Via en QR-kod i hotellets annonser kan gäster själva boka utflykter direkt hos guideföretaget Taiga Nature Photo.

Trillevallen har satt igång ett arbete med sin hemsida för att öka tillgängligheten på fler språk än svenska och engelska. Målet är att ha hemsidan på sju språk. Sajter som Booking och Expedia ger ytterligare synlighet och via tester på dessa sajter märks det att det finns en betalningsvilja för betydande summor hos utländska besökare. Målet med satsningen på fler utländska gäster i Trillevallen är att kunna ha öppet 365 dagar per år.

Strövtåg

Sofie Werner erbjuder guidade vandringsturer, fiskekurser, skidexpeditioner, dubbelbeckasinskådning med mera med utgångspunkt i Handöl i sitt företag Strövtåg. Genom att hyra en stuga för sina gäster känner hon att hon kan leverera en mer sammanhållen produkt och har större kontroll över kostnad/vinst jämfört med att hyra in sig på en befintlig boendeanläggning. Deltagarna vill dessutom gärna hjälpa till att fixa middag och diska och det blir en del av hela samvaron/gruppupplevelsen.

Sofie deltog i hela höstutbildningen hösten 2023 via projektet och valde utifrån marknadspresentationerna Belgien som den marknad hon ville satsa på. Via kontakten med Almi och EEN (European Enterprise Network) fick hon kontakt med researrangörer i Belgien och bokade möte digitalt med resultatet att reseföretaget bokade resor direkt för sina kunder. Grupperna kommer med en guide från Belgien och reseföretaget lägger på kostnader för sin hantering, guide och flyg. Gästerna är 40-60 år, nyskilda, singlar som gillar det autentiska och som inte är rädda för fysiska utmaningar.

Sofies utmaning är att hitta kompletterande researrangörer och gärna hitta en till marknad förutom Belgien att jobba med. Hon skulle gärna vilja utöka säsongerna och jobbar gärna max 2 veckor per månad för att hitta skaparkraften för bästa möjliga upplevelse för sina gäster.

Mid Scandinavia Tours

Jennifer startade upp verksamheten Mid Scandinavia Tours för bara ett år sedan. Hon har tidigare läst äventyrsturism på Dille Gård Naturbruksgymnasium och jobbat som bussreseguide i Nya Zeeland och kände att hon ville göra det i sin egen hemregion för att kunna leverera den allra bästa upplevelsen för en gäst. Välkommen åter med höstutbildningen 2023 blev en perfekt start för Jennifer samtidigt som hon tog busskort för att kunna köra sina egna bussrundturer. Kontakter via sammanhanget inom Välkommen åter har lett till ytterligare möjligheter som till exempel kontakten med St Olavsleden för kommande pilgrimsresor via företaget Nordic Pilgrim. Jennifer har även fått kontakt med Spice Girls för en guidad cykelresa och har samarbeten via Almi/EEN.

I uppstarten av sitt företag så har hon ett jobb via Stadsbussarna och får då även yrkeserfarenhet som busschaufför. Under sommaren har Jennifer haft test-turer i Östersund med omnejd som exempelvis turer till Frösögrottan och Storsjöodjursturer för barn. Under Skördefesten levererade hon en guidad tur till Ragunda-Bräcke. Sedan en månad tillbaka har hon nu ett bokningssystem kopplat till sin hemsida.

Jennifers målgrupp är 50+ som inte orkar/vill lägga tid själva på att boka den perfekta resan. För att nå ut till den brittiska marknaden testade Jennifer att åka till en bättre stadsdel i London och placerade direktreklam direkt i brevlådor längs gator med fina hus. Via en bokningskod kan hon i efterhand se om det ger resultat.

Utmaningen för Jennifer är att skapa förtroende utifrån hennes unga ålder. Men hon vet vad hon vill och har mycket energi som hjälper henne att nå hennes mål. Tack vare att hon tänkt igenom sitt koncept så har hon även tackat nej till tre förfrågningar som helt enkelt inte kändes rätt.

 

Wooden skis Strövtåg west Jämtland Sofie Werner
På träskidor vid Snasahögarna med äventyrsföretaget Strövtåg. Foto: Sofie Werner

Noteringar från Exportdagen

FAM-trip = Familiarization trip, en lära-känna-resa för researrangörer som vill utforska nya produkter/tjänster för sina kunder. En FAM-trip förväntas vara i det närmaste gratis för researrangören. Som leverantör kan du betrakta kostnaden som en marknadsföringskostnad.

Exklusivitet: Vissa researrangörer önskar att de är ensamma om att få sälja resan x. Som leverantör så kan du i så fall kräva att få betala lägre provision eller andra villkor. Du kan oxå välja att lägga till små skillnader på olika reseupplägg för att researrangören ska få känna exklusivitet på just det äventyr som du levererar till hen.

Nettopris / provision: Vissa researrangörer föredrar att få ett så kallat nettopris för att sedan lägga på sina avgifter och därefter erbjuda resan till sina kunder. Provision är ett annat alternativ där man kommer överens om en %-sats för att researrangören säljer in resan till sina kunder. Provisionen kan vara högre under lågsäsong och väldigt liten under högsäsong då leverantören kan sälja resan utan researrangörens hjälp. Om en förfrågan gäller att sälja via en researrangör under en period eller en produkt som säljer oavsett, så är det så klart ok att tacka nej.

Soloresenärer ökar på gruppresor: Många som lever ensamma väljer en gruppresa för att få chans att träffa likasinnade under sin semester.

SAS Star Alliance blir SAS Sky Team: SAS har fått nya ägare och tillhör en annan flygfamilj vilket kan komma att märkas bland våra gäster. I Sky Team ingår bland annat Air France och KLM, vilket skulle kunna innebära att det blir enklare för gäster från Frankrike och Nederländerna att hitta bra flyglinjer till oss. I och med ägarbytet så kommer SAS att i större grad utgå ifrån Köpenhamn i stället för som tidigare där Arlanda varit en tydlig hub.

Mailsystem för att aktualisera intresse inför resa: Wild Sweden har ett system av automatiska mail som går ut till kunder inför en bokad resa. De innehåller filmtips, spotify-lista med passande musik, packlista, foto-tips med mera. Dessutom rekommenderas ett digitalt möte inför en gruppresa för att ge deltagare chans att hitta andra att samåka med (så gör Strövtåg). Ett annat tips är att skapa What´s Up-grupper där deltagarna väljer själva om de vill gå med för att dela bilder med varandra med mera. BookSpot: Bokningssystem som Strövtåg och Wild Sweden använder och som fungerar väl för den typ av grupparrangemang som de erbjuder. Systemet möjliggör sms-utskick.

Sälja via OTA: Online Travel Agents som Viator, Air BnB Experiences och Get Your Guide är ett bra sätt att starta sin karriär utan att behöva köpa in sig på ett eget bokningssystem. Där lägger aktörer upp sina reseförslag och systemet tar en % i provision, mot att aktören får hjälp via deras marknadsföring, betalsystem och system för avbokningar.

“Om oss” på hemsidan: Lägg kärlek på att göra presentationen om er som företag. Det är här ni skapar förtroende och ger kunden svar på frågan om hen ska välja er eller ett annat företag. Ta chansen att beskriva er själva, varför ni gör det ni gör och varför ni startade/driver företaget. Bilder är så klart viktigt.

Digitalt värdskap och språk på hemsidan: Tänk igenom hur ni uttrycker er på er hemsida. Jämför till exempel “Kanot finns att hyra för x kr/timme” med “På kvällen kan ni åka ut på sjön i kanot om vädret tillåter”, det vill säga att det inte är priset som säljer kanot-turen, det är känslan att kunna åka ut som säljer.

Klick inom sidan: Se till att kunden stannar så länge som möjligt inne på din sajt genom att länka till information inom sidan hellre än information utanför din sida, till exempel för att få en presentation av destinationen. Ju längre du kan behålla en potentiell gäst inom sidan, desto större chans att hen köper tjänsten/produkten.

Googla liknande upplevelser: Titta på hur andra presenterar sig och bygg den egna hemsidan med ännu bättre struktur, språk och bilder.

Googla för att se vilka som säljer x upplevelser: Kontakta researrangörer som ser ut att kunna vara rätt för din produkt/tjänst. Boka ett presentationsmöte online, bjud in till en FAM-trip om det verkar rätt för dig. Men, framför allt håll nära kontakt med din destination. Få är en egen reseanledning. De flesta behöver sammanhanget som en destination ger för att locka utländska besökare.

Google Trends: Ger dig värdefulla insikter om hur många som söker på olika sökord. Du kan till exempel jämföra två olika sökord inom en vald tidsperiod för att se när och hur många som söker på x.

Kunskap om exportarbete: Följ gärna Marcus Eldhs blog där han delar med sig av exportkunskap.

 

Skip to content