Pernilla Gravenfors

Finalister Årets Turismföretagare 2018

19 oktober, 2018
Text: Anne Adsten, JHT
Pernilla Gravenfors VD för Holiday Club i Åre. Foto: Jonas Kullman

Guldgalan (8 november) är en hyllning till handlingskraften och företagsamheten i Jämtland Härjedalen, inklusive besöksnäringen. Årets turismföretagare utdelas av Jämtland Härjedalen Turism tillsammans med Visita och ETOUR.

”Priset går till ett företag/organisation inom besöksnäringen som med stöd av ett tydligt hållbarhetsarbete (ekonomiskt, socialt och ekologiskt) nått betydande marknadsframgångar och/eller tagit andra avgörande steg i sitt utvecklingsarbete. Företaget/organisationen är ansvarstagande, inkluderande och lönsamt. Pristagaren utgör även Jämtland Härjedalens nominering till det nationella Stora Turismpriset 2019.”

Årets jury

Peo Conic, Storhogna Fjällby – vi bjuder alltid in förra årets vinnare av priset Årets Turismföretagare i kommande års jury.
Dimitri Ioannides & Robert Pettersson, ETOUR
Teres Gärdin, Visita Norrland
Magnus Nilsson (ordf JHT), Mats Forslund & Anne Adsten, JHT

 

Rickard Fredriksson Explore Åre
Rickard Fredriksson VD för Explore Åre.

Finalister – Årets Turismföretagare 2018

Holiday Club Åre – Pernilla Gravenfors

Holiday Club i Åre öppnade november 2004 och bidrog till stor del till att Åre idag attraherar gäster året runt. Inredningen förde från början tankarna till Nordamerika, men efter ägarbytet 2015 och sedan Pernilla Gravenfors steg in som VD 2016 har anläggningen transformerats till en modern träningsanläggning med designelement från Norden. Här får gästen hjälp att koppla av, äta bättre, träna och aktivera sig på ett sunt sätt. Restaurangen har fått ett helt nytt intryck med inspiration från frost, snö och fjällets säsonger med hållbar och näringsriktig mat. På taket har ett 600 kvm stort gym byggts med stora glaspartier som ger fri sikt mot naturen. Konceptet idag är ”Active Inclusive” och bjuder in gästen att följa med till personalens favoritställen i Åre. Exempelvis kan besökare följa med på SUP-tur på Åresjön, yoga, mountainbike-tur, simma, vandra med eller utan hund m m.

Även på personalsidan jobbar Holiday Club med att stärka vi-känslan och utveckla personalen så att de på bästa sätt ska kunna möta gästerna. Hotellet jobbar aktivt med sin marknadsföring i olika kanaler och har en positiv utveckling i antal gästnätter. De är en av de arbetsgivare i Åre som har flest nysvenskar i anställning och är ett bra exempel på hur besöksnäringen bidrar till integration.

Holiday Club Åre

Niklas Winbom STF
Niklas Winbom fjällchef STF Jämtlands- och Härjedalsfjällen

Explore Åre – Rickard Fredriksson

Företaget Explore Åre växte fram 2010 ur en dröm hos Rickard Fredriksson om att kunna bo och verka i Åre, året runt och där försörjningen också skulle utgöras av en rolig och meningsfull sysselsättning. Efter att ha tittat närmare på byns utbud kom han fram till att byn hade gott om branta backar och tokiga besökare. Med den insikten köptes en Zorbboll (genomskinlig boll 3,5m i diameter som kan ta passagerare inuti) och därifrån har företaget rullat vidare med fler aktiviteter för grupper och enskilda att roa sig med: snowbike, mountain cart, snow quad, isfisketur, kälkspåret, isskulptering, norrskenssafari, mata en ren, gastronomy walk, paddleboard, zorb, älgsafari och en egen bastuflotte.

Visionen för företaget är ”Att skapa glädje i många människors liv och vara Åres självklara leverantör av aktiviteter och upplevelser”. Affärsidén är “Att med överraskande hög och snabb service, året om erbjuda egna innovativa aktiviteter och upplevelser till privat, grupper och företag på besök i Åreområdet, samt även hjälpa till att boka/sälja andra underleverantörers aktiviteter”.

Kunder intygar om att de kärnvärden som företaget eftersträvar även smittar av sig till dem: glädje, innovation, snabbhet, säkerhet, äkthet och ödmjukhet. Rickard med medarbetare har ett hållbart arbetssätt och en inställning som gör att de är lyhörda och snabba kring att hitta nya produkter och tjänster som gäster efterfrågar. De är också en uppskattad och aktiv aktör inom olika samarbeten inom Åre Destination. Företaget växer på ett hållbart sätt och har idag två fast anställda samt en stor skara medarbetare på timtid.

Explore Åre

STF Jämtlands- och Härjedalsfjällen – Niklas Winbom

Svenska Turistföreningen (STF) har en lång tradition i Jämtland Härjedalen och har stor betydelse för utvecklingen av regionens fjällturism. Första boendet i området var Sylhyddan som stod klar 1890. I fjällområdet från Funäsfjällen i söder till Storlien i norr, Höglekardalen i öster och norska gränsen i väster finns idag fyra fjällstationer och sju fjällstugor som ägs och drivs av STF. Fjällstationerna och stugorna är öppna under vintern från mitten av februari till månadsskiftet april/maj och under sommaren från midsommar till slutet av september.

Exempelvis har den här delen av STF varit tongivande i att skapa evenemanget ”Fjällets dagar” för att få fler att våga upptäcka den storslagna fjällmiljön och kunna ta del av den på ett hållbart och säkert sätt. Inom Jämtlandstriangeln har ett skolreseprogram växt fram som möjliggör för skolklasser att bekanta sig med fjällmiljön till självkostnadspris. När STF öppnade restaurang på Sylarna fjällstation har hela matkonceptet designats utifrån ett hållbarhetsperspektiv liksom butiks-konceptet som nu återfinns över hela fjällkedjan. Stensdalsstugan är ett fint exempel på hur modern teknik kan integreras för ökad hållbarhet i stugboende ute på fjället med solceller och bra, funktionell design och arkitektur.

STF är lyhörda kring områdets utveckling och minimerar påverkan på de sätt som idag är möjligt med tanke på transporter och information till gäster. Organisationen är också en aktiv part i processer som rör hela Jämtland Härjedalen, t ex nattågsprocessen. De är aktiva och i framkant när det gäller marknadsföring i olika kanaler och har ett socialt engagemang för att få fler att upptäcka vår fjällvärld (se t ex kampanjen Höstlövet).

STF Jämtlands- och Härjedalsfjällen

Mer information om Guldgalan här