Helena Fjellgren Lotta Anestedt Destination Lofsdalen

Finalister Årets Turismföretagare 2020

16 oktober, 2020
Text: Anne Adsten, JHT
Helena Fjellgren, Vision Lofsdalen och Lotta Anestedt, Destination Lofsdalen.
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på google
Dela på linkedin
Dela på email

Jämtland Härjedalen Turism tillsammans med Visita och ETOUR, delar ut priset ”Årets turismföretagare” till ett företag/organisation inom besöksnäringen som med stöd av ett tydligt hållbarhetsarbete (ekonomiskt, socialt och ekologiskt) nått betydande marknadsframgångar och/eller tagit andra avgörande steg i sitt utvecklingsarbete. Företaget/organisationen ska också vara ansvarstagande, inte minst inom den egna destinationen och regionen samt lönsamt. Finalist utses i samband med Guldgalan i Östersund den 5e november 2020.

Pristagaren vinner stipendier och utgör Jämtland Härjedalens nominering till det nationella Stora Turismpriset 2021.”

Maria Strömstedt Anders Backskog Hotell Klövsjöfjäll
Maria Strömstedt och Anders Backskog, Hotell Klövsjöfjäll.

Guldgalan 20 år

I 20 år har Guldgalan hyllat handlingskraft och företagsamhet i Jämtland och Härjedalen, strålkastarljuset har riktats mot personer som genom sin gärning personifierat uppfinningsrikedom och ett enträget engagemang. För många näringsidkare har coronapandemin inneburit en prövning. Av den anledningen är årets hyllning kanske viktigare än någonsin. Därför har ledorden inför årets Guldgala varit att ställa om – inte in!

Guldgalan kommer att sändas i digital form via op.se torsdag den 5 november kl 19. Direktsändningen är gratis för alla att titta på. Totalt kommer 15 priser delas ut och värd för kvällen är Johanna Ojala. Formatet är nytt men många av galans hörnstenar finns kvar: vi kommer bjudas på musik, underhållning och intressanta gäster.

Årets Turismföretagare – kriterier

Priset går till en aktör inom besöksnäringen som med stöd av ett tydligt hållbarhetsarbete nått betydande marknadsframgångar och tagit andra avgörande steg i sitt utvecklingsarbete. Aktören ska också vara ansvarstagande och aktiv i den egna destinationen och i regionen som helhet samt lönsam.

Vinst

Pristagaren vinner ära, stipendier och utgör Jämtland Härjedalens nominering till det nationella Stora Turismpriset 2021.

Jury

  • Teres Gärdin, Visita
  • Anne Adsten, JHT
  • Mats Forslund, JHT
  • Robert Petterson, ETOUR

Hur vinnaren väljs ut

”Information och uppmaning om att nominera till priset går ut via JHTs nyhetsbrev samt via mail till medlemmar med flera. När nomineringen stängt så gör var och en i juryn en egen genomgång av kandidaterna med utgångspunkt från kriterierna. De gör sedan en prioritering som stäms av gemensamt i jurygruppen. I den fasen strävar vi efter att ha tre-fyra vassa kandidater kvar, vilket det som regel är.

Juryn brukar behöva två-tre möten på sig för att vaska fram en vinnare och på upploppet poängsätter vi enskilt de kvarvarande kandidaterna.

Om någon sticker ut när vi summerar så är saken klar men är det helt jämnt så tar vi en fördjupad diskussion, med målsättningen att i det läget komma fram till konsensus vilket som regel brukar ske. Det händer att vi lyssnar av utanför juryn med noga utvalda och kunniga personer om det finns frågetecken som vi tycker bör klaras ut innan slutligt beslut tas.”

Finalister Årets Turismföretagare 2020

Lofsdalen – En destination med visioner

Den lilla byn med den stora skidåkningen är en snabbfotad destination som med värdefull timing och god kännedom om både den egna produkten och målgruppen visar att de kan skapa förutsättningar för sin egen framgång. Med smart specialisering hittas vägar att inte bara utveckla en produkt som lockar besökare. Med en organisk tillväxt där överskott återinvesteras i produkten skapas även förutsättningar att locka till året-runt-boende.

Destination Lofsdalen AB är ett dotterbolag till Lofsdalens Fjällanläggningar och bedriver stugförmedling, fastighetsservice, städservice samt turistinformation. All eventuell vinst i bolaget går till att marknadsföra Lofsdalen med målet att få fler besökare att hitta hit.

Vision Lofsdalen är ett utvecklingsprojekt som drivs av Lofsdalsfjällens Turistnäring Ekonomisk Förening (LTEF). LTEF ägs av näringslivet i Lofsdalen som tillsammans arbetar för att utveckla Lofsdalen till en levande fjällby året runt.
Vision Lofsdalen är ett treårigt projekt som startade 2019-01-01 och pågår till 2022-12-31. Projektet består av två delar; Lofsdalsmodellen ska stärka företagsklimatet, ta till vara på våra stugägares kompetens och locka fler entreprenörer till Lofsdalen och projektet ska även utveckla ett nytt resmål i Lofsdalen där ett område med multileder kommer locka fler besökare sommartid.

Följ Lofsdalen:

Hotell Klövsjöfjäll – Familjen Backskog visar framtidstro

I Sveriges vackraste by, men långt från allfarvägarna står nu nyöppnade Hotell Klövsjöfjäll som en symbol för entreprenörsanda och framtidstro. Familjen Backskog i Klövsjö insåg tidigt potentialen i utförsåkning och skapade en skidort som idag är ett strålande exempel på modigt och uthålligt entreprenörskap i generationer. Familjeanläggningen medverkar till en fortsatt dynamisk destinationsutveckling. De visar hur man förvaltar, utvecklar, investerar och innoverar, på ett hållbart sätt som ökar möjligheterna för att turista och bo i Destination Vemdalen.

Sven Backskog med bröder och familjer startade arbetet med att skapa Katrinabacken i början av 1970-talet på egen mark för att möta det växande intresset för alpin skidåkning i Sverige. 1975 grundas Klövsjöfjäll som företag och 1977 byggs Katrina Wärdshus med lägenheter. Under 1980- och 1990-talet byggs hotell och restaurang ut. I början av 2000-talet sker en renovering där rummen byggs om till lägenheter och Skistar tar över driften av backarna. I juli 2020 invigs det nya hotell Klövsjöfjäll med förstklassiga rum och lägenheter, butiksutrymmen, spa, gym och konferensmöjligheter.

Nominerade: Maria Strömstedt och Anders Backskog.

Följ Hotell Klövsjöfjäll:

Vildmarksvägen – som att fjällvandra på hjul

Vildmarksvägen erbjuder känslan av att kunna fjällvandra med bil genom en till synes gränslös vildmarksland sedan 1980-talet. En lättillgänglig upplevelse som annars kräver både erfarenhet och fysisk förmåga, genom ett landskap som formats av att vara ett samiskt kulturlandskap. Tack vare en medveten och uthållig produktutveckling och marknadsföring inklusive satsning på besöksservice med turismföretagarna längs vägen har besöksantalet stadigt växt till rekordnivåer under de exklusiva sommarmånader då vägen är öppen.

Nominerade: Besöksservicepersoner i Strömsunds kommun: Gäddede Turistinformation, Strömsunds turistinformation, Strömsunds kommuns turismstrateg samt alla företagare som agerar InfoPoints (enklare typ av turistinformation) inom Vildmarksvägen.

Följ Vildmarksvägen:
  • facebook: https://facebook.com/vildmarksvagen
  • Instagram: #vildmarksvägen
Vildmarksvägen aktörer
Aktörer längs Vildmarksvägen.

JHT Pressrum, inklusive pressbilder.

 

Kontaktperson:

Mats Forslund, VD
Jämtland Härjedalen Turism
+46 (0)70 377 25 76

Anne Adsten, turismutvecklare
Jämtland Härjedalen Turism
+46 (0)70 – 327 39 09

Jämtland Härjedalen Turism

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med regionens destinationer och turismföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring, Mittuniversitetet samt representanter från Region Jämtland Härjedalen.

Skip to content