Resultat av SoMe-kampanjen
Målet för kampanjen var att driva trafik till Adventuresweden.com/rundtursresor, inte att skapa ”likes” eller räckvidd. Annonskostnaden var 30 000 och genererade 7000 klick, vilket innebär 4,47 sek/klick. Kampanjen genererade vidare 955 000 exponeringar och hade en räckvidd om 210 000 personer (flera har sett kampanjen flera gånger). Kvinnor 55+ gillade särskilt tågluffa-artikeln, kanske för att de tänker familjesemester och att tåg allmänt är sinnebilden för en hållbar semester även om det finns fler sätt att semestra hållbart på. Män som är 65+ gillade i stor grad Vildmarksvägen-artikeln.
Kampanjen nåddes av 99% nya besökare till Adventuresweden.com!
Vidare genererade den 2040% fler finska besökare än vi tidigare haft på sajten. Och, antalet engagerade sessioner ökade med 22% totalt sett, inklusive alla artiklar på sajten och alla besökare till sajten. Det vill säga att den finska marknaden som vi nådde med kampanjen drev upp engagemanget totalt med så mycket som 22%!
Förslag inför en fortsättning av kampanjen skulle kunna vara en landningssida om vintersportdestinationer inför vintern och en som särskilt är riktad mot upplevelser för barn.
Vi satsar även på att göra ett klassiskt möte med målgruppen på ett köpcentrum i Vasa under Pingsthelgen för att bättre lära känna den finska gästen och få veta mer om hur de uppfattar Jämtland Härjedalen som resmål. Destinationsföreträdare bjuds med på eventet och vi kommer att ta med material för att kunna berätta både om barmark och vinterresor och vi planerar att ta med en enkel aktivitet för att få barnfamiljer att stanna till. Monterplatsen är begränsad och vi kan max vara åtta personer på plats. Vi kommer att ta med reseguiden för Jämtland Härjedalen så att hela regionen finns representerad. Följande destinationer har tackat ja till att medverka: Lofsdalen, Östersund och Strömsund.
Reflektion efter aktiviteten
De finländare som vi träffade på gallerian pratade till stor del rundturer med bil/husbil/husvagn. De är väl medvetna om att vi har fina skidorter i Jämtland Härjedalen och många var vana besökare i norra delen av Sverige, medan de ännu inte besökt Jämtland Härjedalen i större omfattning.
Privatpersoner i gallerian sökte:
- Familjesemester
- Skidsemester
- Evenemang
- Rundtursförslag (Roundtrip var ett begrepp som finlandssvenskarna använde)
- Vandring
- Fiske
Finländare är inte vana vid våra långa avstånd mellan mackar/vägkrogar och vi behöver därför ta med sådant i beskrivningar
När vi åker över till Finland för besöket på ett köpcentrum så passar vi även på att boka möten med bussföretag för att berätta mer om vilka möjligheter som finns i Jämtland Härjedalen. Wasaline hjälper oss att bjuda in till en informationslunch i Vasa och vi står för lunchen.
Som enskild turismföretagare med ett intresse för den finska marknaden tar du kontakt med din närmaste destinationsföreträdare och uttrycker ditt intresse så att de kan meddela oss i projektet. För att förstärka kampanjen så finns möjligheter att ni från er destination planerar kompletterande aktiviteter, till exempel radiokampanj, egen SoMe-annonsering, egen annonsering via WasaLine etc.