logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Welcome to Adventure Sweden 2024

Finlandskampanj: Upptäck din granne i sommar!

27 februari, 2024
Text: Anne Adsten och Philip Kibsgård, JHT
Welcome to Adventure Sweden 2024. Montage: Nestorville. Foto: Tina Stafrén, Niclas Vestefjell och Sandra Lee Pettersson.

Finland ligger inte längre bort än en färjetransport och en bilresa från Umeå. Inför sommaren vill vi vara ett alternativ för barnfamiljer från området mellan Åbo och Uleåborg samt in mot Jyväskylä som önskar en barnvänlig, prisvärd, säker och framförallt fantastisk semester i Jämtland Härjedalen med allt som vi har att erbjuda.

Det är många år sedan Jämtland Härjedalen Turism hade någon kampanj riktad mot Finland och nu i projektet Välkommen åter så känner vi att det är dags att undersöka om vi kan nå potentiella besökare. Planen är att vi gör en kombination av marknadsföring via Wasa Line, en SoMe-kampanj med start under mars månad, besök hos bussföretag och i maj planeras även ett besök på ett köpcentrum för ett klassiskt möte med målgruppen.

Annonsering via WasaLine

Vi har inlett ett samarbete med WasaLine där vi annonserar via deras bildskärmar från Finlands sportlov och fram till sommaren. Vi har även skickat material för möjligheten att presentera destinationer på deras hemsida och Wasa Line har valt några för exponering. Bilden är ett montage där vi visar upp vårt landskap med en kartbild i mitten.

SoMe-kampanj med rundturstips

Fokus för kampanjen är barmarkssäsongen 2024 och målgruppen är barnfamiljer (barn cirka 4 – 14 år). Vi väljer att göra kampanjen företrädesvis för den finlandssvenska befolkningen men nyttjar funktioner i facebook och Instagram som ger möjlighet att översätta budskapet för de som vill. Det geografiska området är Åbo-Uleåborg-Jyväskylä. Till vår hjälp har vi Aloq/Looks & Brains som lägger upp kampanjen med ett passande bildspråk och budskap för målgruppen. Kampanjen går ut på att få finländare att “Upptäcka grannen i sommar” och den ska förmedla att Jämtland Härjedalen är prisvärt för en sommarsemester, barnvänligt, säkert, att landskapen har en stor mängd sevärdheter, aktiviteter och evenemang som passar barnfamiljer. Inläggen ”ska kännas som Jämtland Härjedalen”. Vi vill förmedla att en vistelse här sker i respekt för naturen, kulturen och miljön inklusive de boende.

Kampanjen kommer att peka in mot en landningssida på adventuresweden.com där vi lägger upp rekommenderade färdvägar från Umeå och in mot Jämtland Härjedalen. Tre olika rundturer planeras: En från Umeå och runt Vildmarksvägen, en med tåg från Umeå-Sundsvall-Bräcke-Östersund-Krokom-Åre-Storlien och en tredje som går via Ragundadalen till fjälldestinationerna i Härliga Härjedalen. I rundturerna samarbetar vi med Höga Kusten Destination och Visit Umeå för hjälp med rekommendationer kring vad besökarna bör upptäcka längs vägen till/från Jämtland Härjedalen och vi planerar att besöka både dem och Visit Vasa på väg mot vårt klassiska möte med målgruppen på ett köpcentrum 17-18 maj (GW galleria i Vasa).

Vildmarksvägen för små upptäckare

Tågluffa med barn i Sverige – till kust & fjäll

Rundtur i Jämtland Härjedalen – ett äventyr för hela familjen

Resultat av SoMe-kampanjen

Målet för kampanjen var att driva trafik till Adventuresweden.com/rundtursresor, inte att skapa ”likes” eller räckvidd. Annonskostnaden var 30 000 och genererade 7000 klick, vilket innebär 4,47 sek/klick. Kampanjen genererade vidare 955 000 exponeringar och hade en räckvidd om 210 000 personer (flera har sett kampanjen flera gånger). Kvinnor 55+ gillade särskilt tågluffa-artikeln, kanske för att de tänker familjesemester och att tåg allmänt är sinnebilden för en hållbar semester även om det finns fler sätt att semestra hållbart på. Män som är 65+ gillade i stor grad Vildmarksvägen-artikeln.

Kampanjen nåddes av 99% nya besökare till Adventuresweden.com!

Vidare genererade den 2040% fler finska besökare än vi tidigare haft på sajten. Och, antalet engagerade sessioner ökade med 22% totalt sett, inklusive alla artiklar på sajten och alla besökare till sajten. Det vill säga att den finska marknaden som vi nådde med kampanjen drev upp engagemanget totalt med så mycket som 22%!

Förslag inför en fortsättning av kampanjen skulle kunna vara en landningssida om vintersportdestinationer inför vintern och en som särskilt är riktad mot upplevelser för barn.

Klassiskt möte med målgruppen

Vi satsar även på att göra ett klassiskt möte med målgruppen på ett köpcentrum i Vasa under Pingsthelgen för att bättre lära känna den finska gästen och få veta mer om hur de uppfattar Jämtland Härjedalen som resmål. Destinationsföreträdare bjuds med på eventet och vi kommer att ta med material för att kunna berätta både om barmark och vinterresor och vi planerar att ta med en enkel aktivitet för att få barnfamiljer att stanna till. Monterplatsen är begränsad och vi kan max vara åtta personer på plats. Vi kommer att ta med reseguiden för Jämtland Härjedalen så att hela regionen finns representerad. Följande destinationer har tackat ja till att medverka: Lofsdalen, Östersund och Strömsund.

Reflektion efter aktiviteten

De finländare som vi träffade på gallerian pratade till stor del rundturer med bil/husbil/husvagn. De är väl medvetna om att vi har fina skidorter i Jämtland Härjedalen och många var vana besökare i norra delen av Sverige, medan de ännu inte besökt Jämtland Härjedalen i större omfattning.

Privatpersoner i gallerian sökte:

  • Familjesemester
  • Skidsemester
  • Evenemang
  • Rundtursförslag (Roundtrip var ett begrepp som finlandssvenskarna använde)
  • Vandring
  • Fiske

Finländare är inte vana vid våra långa avstånd mellan mackar/vägkrogar och vi behöver därför ta med sådant i beskrivningar

Bokade möten med bussföretag

När vi åker över till Finland för besöket på ett köpcentrum så passar vi även på att boka möten med bussföretag för att berätta mer om vilka möjligheter som finns i Jämtland Härjedalen. Wasaline hjälper oss att bjuda in till en informationslunch i Vasa och vi står för lunchen.

Bussföretagen var intresserade av:

  • Familjesemester
  • Tur för lite äldre människor med utflugna barn – med mat-dryck-kulturinslag
  • Skidsemester
  • Dryckes/matfestivaler/marknader (t ex julmarknad Jamtli)
  • Musik-event
  • Dansbandsevent

Intresse för den finska marknaden?

Som enskild turismföretagare med ett intresse för den finska marknaden tar du kontakt med din närmaste destinationsföreträdare och uttrycker ditt intresse så att de kan meddela oss i projektet. För att förstärka kampanjen så finns möjligheter att ni från er destination planerar kompletterande aktiviteter, till exempel radiokampanj, egen SoMe-annonsering, egen annonsering via WasaLine etc.

 

Skip to content