logo-reg-jh-2025-190x100-v2-optz
logo-interreg-northper-2025-360x100-optz
Bild på paket

Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan

23 maj, 2025
Text: Mia Wiktor Lunde

Fjällcykling på fyra fjäll är ett helt nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag. Idéen fanns hos flera av anläggningarna att jobba ihop för att knyta samman cyklingen i området. Under arbetets tid har nya kontakter skapats och en tanke om en gemensam cykeldestination väckts. Förhoppningen är att paketet ska locka fler och nya gäster som vill upptäcka det fantastiska cykelutbudet i området.

Skärmavbild 2025-05-22 kl. 13.41.21

Paketering som medel för en större marknadsräckvidd

En del i projektet Sustainable Arctic and Peripheral biking tourism är att arbeta för samverkan och nätverkande transnationellt och inom regionen. Målet är att företag och destinationer tillsammans ska arbeta för att utveckla cyklingen på ett sätt som de alla kan stå bakom. Samverkan och nätverkande är något som många pratar om men som inte alltid omsätts i praktiska handlingar. Därför är den aktiviteten i projektet något jag funderat över för att det ska bli till nytta för företagen och något de känner att de har vinning av. En lösning på det var att försöka hitta sätt att kombinera det med att lösa någon av utmaningarna som cykelturismen i området står inför. I detta fall fokuserade jag på utmaningen att det behövs fler gäster som betalar för att cykla i området. Vi behöver arbeta för att få fler gäster och nya målgrupper att hitta till cykelupplevelsen i Härjedalen för att få det mer ekonomiskt hållbart.

Ett långsiktigt samarbete

Startskottet för att få företagen att börja fundera på samverkan kom från två av företagen själva. De såg fördelarna med att kunna lyfta varandra och att få en mer komplett cykelprodukt genom att samverka över ett större geografiskt område. Min roll blev att ta tag i önskan och göra den till något praktiskt genom att bjuda in till möten och få alla företag och personer in i samma rum. Jag landade i att en bra start är att samverka kring paket riktade till gäster, både nationella och internationella, som vill komma upp och cykla. Då fick företagen något handfast att börja arbeta med som skulle kunna leda till att utmaningen med för få gäster kan lösas. I början diskuterades främst mål med paketet, upplägg, ekonomi, innehåll etc. Från det togs det vidare till bokning och marknadsföring för att få till något som fungerar praktiskt och är tillräckligt snyggt för att kunna sälja. Nu när paketet är färdigt har det lett till samverkan och samarbete mellan allt från ledning till bokning och pr. Eftersom paket, speciellt om vi försöker sälja det mot den internationella marknaden, ofta behöver några år på sig för att bli etablerade så kommer samverkan och kontakten mellan områdena fortsätta även framöver.

Imponerande samverkan

Det är inte helt lätt att som olika destinationer och anläggningar hitta en produkt som alla ställer sig bakom. Att man ska känna att de andra företagen levererar samma standard och en likvärdig upplevelse för gästen som en själv. Företagen måste lita på varandra när det gäller det och inte minst när det gäller den ekonomiska aspekten. Jag är imponerad över hur de har arbetat ihop under våren. Att de vågar prova för att se hur det går och vad som händer. Vi har börjat med en produkt som jag hoppas kommer leda till ett starkare nätverk mellan de olika cykelföretagen och anläggningarna i Härjedalen.

Detta är ett praktexempel på att samverkan kan leda till nya spännande idéer.

Skip to content