logo-reg-jh-360x100-optz
Grillad fisk. Foto: Tina Stafrén

Förlängning av projektet Ökad attraktionskraft och tillgänglighet på internationell marknad

12 juni, 2018
Text: Jämtland Härjedalen Turism
Grillad fisk över öppen eld. Foto: Tina Stafrén

Projektet “Ökad attraktionskraft och tillgänglighet på internationell marknad” har hittills inneburit en bearbetning av internationell besöksmarknad med inriktning mot den engelska marknaden samt även den danska. Målet med verksamheten har varit att locka flera gäster till länets skiddestinationer under vintersäsongen.

Inför de kommande två åren är tanken att förlänga och utöka projektverksamheten med en fortsatt inriktning mot den engelska och danska marknaderna. Inför säsongen 2019/2020 är också tanken att utöka satsningarna mot den nordtyska marknaden. Detta skall bl a ske med hjälp av marknadsföring i samband med Alpina VM och Skidskytte VM som genomförs under februari och mars 2019.

Så presenteras Åre Östersund som destination hos easyJet 

http://www.easyjet.com/en/cheap-flights/sweden/ostersund

Regionala utvecklingsnämnden (Region Jämtland Härjedalen) beslutade i april 2017, § 63, att medfinansiera Jämtland Härjedalen Turisms projekt Ökad attraktionskraft och tillgänglighet på en internationell marknad med 46,50% av redovisade och godkända kostnader, dock max 1 995 000 kr. Projekttiden angavs i ansökan omfatta 1 juni 2017 – 30 maj 2018.

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) har vid en muntlig framställning den 4 juni 2018 redovisat pågående arbete och resultat i nämnda projekt. I sin redovisning har man muntligen framställt en möjlighet till förlängning och utökning av projektet.

Projektet har hittills inneburit en bearbetning av internationell besöksmarknad med inriktning mot den engelska marknaden samt även den danska. Målet med verksamheten har varit att locka flera gäster till länets skiddestinationer under vintersäsongen.

Förlängning av projektet 2018-2020

Inför de kommande två åren är tanken att förlänga och utöka projektverksamheten med en fortsatt inriktning mot den engelska och danska marknaderna. Inför säsongen 2019/2020 är också tanken att utöka satsningarna mot den nordtyska marknaden. Detta skall bl a ske med hjälp av marknadsföring i samband med Alpina VM och Skidskytte VM som genomförs under februari och mars 2019. Förhoppningarna är att kunna nyttja tävlingarna som det finns ett stort intresse för i Tyskland för att via journalister och tidningar sprida en positiv bild av regionen.

Skip to content