För hotellen var ökningen +53 400 gn (+6%), campingen redovisade +41 900 gn (+8%), medan vandrarhemmen redovisade +12 033 gn(+6%). När det gäller stugbyar och förmedlat boende är det däremot minskningar, stugbyarna redovisade -13 203 gn (-13%), medan förmedlat boende minskade med -21 434 gn (-2%).
Det var framförallt den svenska marknaden (+65 463 gn), tillsammans med Tyskland (+14 522 gn), Storbritannien (+8 448 gn) och övriga Europa (+20 431 gn) som ökade mycket i volym mätt. Men även Finland, Holland, Ryssland och Estland var tydliga plusmarknader. På minussidan märks framförallt Norge, Danmark och marknader utanför Europa.
De större destinationerna i Jämtland Härjedalen uppvisar små förändringar, Åre backar 1%, Vemdalen ökar +2%, medan Funäsfjällen ökar marginellt. Bland övriga fjälldestinationer märks ett tydligt plus för Bydalsfjällen och Södra Årefjällen, båda +14%, medan Lofsdalen backar med 12%. Östersund ökar +4% och de mindre kommunerna i regionen redovisar tydliga ökningar.
När det gäller jämförelseregionerna så ökade övriga Norrland med +5%, Dalarna mer blygsamt, +0%, medan Värmland backade med -3%. Riket som helhet ökade med +3%.