Alla kan ta del av uppgifter om boendeanläggningar som rapporterar inkvarteringsstatistik. Från 2025 rapporterar logiverksamheter sina uppgifter direkt till Tillväxtverket via deras nya e-tjänst. Resultatet finns tillgängligt i
Tillväxtverkets statistikportal.
För att underlätta datainsamlingen är verksamheter grovt indelade i anläggningstyp: hotell, stugby, vandrarhem, camping eller förmedlare av privata stugor och lägenheter. En verksamhet kan behöva rapportera för flera anläggningstyper. Exempelvis en campingverksamhet som har både minst 5 stugor med självhushåll (eget badrum och kök) och campingtomter behöver rapportera sina uppgifter uppdelat på två anläggningstyper, stugby och camping.
Temperaturmätning för bättre planering
För en boendeanläggning kan det ge svar på hur utvecklingen ser ut för de år anläggningen varit verksam? Vilka är de starka/svaga perioderna för anläggningen? När behövs det läggas mer resurser på att hitta evenemang/kampanjer, egna eller med andra, för att öka antal bokningar?
När finns utrymme att göra renoveringar/förbättringsarbete och när bör anläggningen lägga mer tid på införsäljning?
Planera egen marknadsföring
När behöver boendeanläggningen lägga resurser på att marknadsföra anläggningen och när har vi gäster utan större egna insatser? Lägg pengarna på de perioder där det behövs.
Söka lån för investeringar i verksamheten
Med siffror för din verksamhet kan du lättare visa på effekter av vad ett lån för en renovering/tillbyggnad etc skulle kunna innebära för er anläggning.
Mer publicitet / bättre PR
Det är lätt att få gehör för siffror i media, vilket i sin tur gynnar besöksnäringen i stort. Med bra siffror är det lättare att få ökat gehör och därmed förändringar som gynnar den egna verksamheten.
Höja statusen för besöksnäringen
Bra siffror gör det lättare att komma till tals i olika sammanhang. Din anläggning/branschen/din destination tas på allvar om det finns siffror som påvisar gästantal.
Bättre infrastruktur och fler resmöjligheter
Att veta hur många som besöker ett område är värdefull information för all planering av trafik till området: tågtrafik, buss, vägar och flyg. Vilket i sin tur är en förutsättning för att dina gäster ska komma fram.
Bättre omkringservice inklusive reseerbjudande
Bra statistik gör det lättare för destinationen runt om att planera. T ex för lokala butiker, aktivitetsföretag, serviceinrättningar inklusive sophantering och därmed en bättre totalprodukt för dina gäster.
Bättre Räddningstjänst
Polis, fjällräddning, sjukvård, brandkår – allt blir lättare att planera för och ha beredskap kring med bättre statistik. Vinsten är att dina gäster får en säker vistelse.
Bättre kommunal, regional och nationell planering/prioritering
Bra gästnattsstatistik är en förutsättning för att göra vidare beräkningar av besöksnäringen i form av omsättning, sysselsättning, skatteintäkter o s v. Detta är i sin tur ger argument för utveckling av samhällsfunktioner som är viktiga för en fortsatt hållbar utveckling av turismnäringen.
Information för investerare / rekryterare
Inkvarteringsstatistiken/gästnattsstatistiken ger värdefull information till investerare inför beslut om att köpa fastigheter eller investera i att skapa nya faciliteter eller verksamheter för besöksnäringen. Statistiken används även för att locka nya medarbetare som ett mått för att beskriva en destination/kommun och hur attraktiv den är.
Bättre samarbeten mellan branscher och samhället i övrigt
Med bättre underlag är det lättare att hitta samarbeten med andra branscher och samhället som helhet som gynnar den egna verksamheten på olika sätt.