Backskog Klövsjöfjäll Mats Lind

Gästnattsstatistik – nya rutiner

20 februari, 2025
Text: Anne Adsten Jämtland Härjedalen Turism
Hotell Klövsjöfjäll. Foto: Mats Lind

Från 2025 samlarTillväxtverket in statistik en gång i månaden om inkvartering från hotell, stugbyar, vandrarhem och campingplatser i Sverige, samt från företag som hyr ut privata stugor och lägenheter. Tillväxtverket använder uppgifterna för att ta fram statistik om turismens utveckling i Sverige. I artikeln nedan kan du läsa om vilka boendeanläggningar som enligt lag ska lämna statistik och varför det är så viktigt att statistiken är så bra som den kan bli.

Boendeanläggningar med svarsplikt kring inlämning av gästnattsstatistik

Tillväxtverket är ansvarig för inkvarteringsstatistiken som är en del av Sveriges officiella statistik. Inkvarteringsstatistiken är en totalundersökning med svarsplikt för samtliga hotell, vandrarhem, camping, stugbyar samt kommersiellt förmedlade privata stugor och lägenheter med minst fem rum eller nio bäddar.

Statistiken som samlas in går sedan att studera på kommunal nivå och per dag. På grund av sekretess kan dock vissa kommuner vara dolda och vissa värden på kommunnivå kan vara ihopslagna för att uppgifter från enskilda anläggningar inte ska röjas.

Tillväxtverket har en ny e-tjänst för Inkvarteringsstatistik

Alla kan ta del av uppgifter om boendeanläggningar som rapporterar inkvarteringsstatistik. Från 2025 rapporterar logiverksamheter sina uppgifter direkt till Tillväxtverket via deras nya e-tjänst. Resultatet finns tillgängligt i Tillväxtverkets statistikportal.

Vilka logiverksamheter ska lämna in uppgifter om inkvartering?

Följande definition anges i Tillväxtverkets föreskrifter om inkvartering (2025:3):

  • Logiverksamheter som mot betalning, där priset kan vara helt eller delvis subventionerat, erbjuder korttidsinkvartering avseende näringsgren SNI-koderna 55.1 (hotellverksamhet), 55.2 (semesterbostäder och annan korttidsinkvartering) och 55.3 (campingplatsverksamhet).
  • Logiverksamheter avseende näringsgren SNI-koderna 55.1 (hotellverksamhet) och 55.2 (semesterbostäder och annan korttidsinkvartering) är avgränsad till verksamheter med minst fem rum eller nio bäddar samt stugbyar med minst fem stugor eller tjugo bäddar.
  • Verksamheter som bedriver kommersiell rum- och stugförmedling av boende som ägs av privatperson. Benämns även som förmedlare av privata stugor och lägenheter.

För att underlätta datainsamlingen är verksamheter grovt indelade i anläggningstyp: hotell, stugby, vandrarhem, camping eller förmedlare av privata stugor och lägenheter. En verksamhet kan behöva rapportera för flera anläggningstyper. Exempelvis en campingverksamhet som har både minst 5 stugor med självhushåll (eget badrum och kök) och campingtomter behöver rapportera sina uppgifter uppdelat på två anläggningstyper, stugby och camping.

Kontakta Tillväxtverket om du bedriver en anläggning som stämmer med ovan kriterier om du inte redan lämnar gästnattsstatistik.

Frågor och svar om den nya gästnattsstatistikhanteringen från januari 2025.

Varför är det viktigt med gästnattsstatistik?

Här kommer elva argument för varför gästnattsstatistik är ett bra grundmått för besöksnäringen. Att besöksnäringen dessutom bidrar till platsattraktivitet och därmed stolthet hos de boende, ökad inflyttning och fler argument för att stanna som bofast är inte lika lätt att mäta i siffror.

Temperaturmätning för bättre planering

För en boendeanläggning kan det ge svar på hur utvecklingen ser ut för de år anläggningen varit verksam? Vilka är de starka/svaga perioderna för anläggningen? När behövs det läggas mer resurser på att hitta evenemang/kampanjer, egna eller med andra, för att öka antal bokningar?
När finns utrymme att göra renoveringar/förbättringsarbete och när bör anläggningen lägga mer tid på införsäljning?

Planera egen marknadsföring 

När behöver boendeanläggningen lägga resurser på att marknadsföra anläggningen och när har vi gäster utan större egna insatser? Lägg pengarna på de perioder där det behövs.

Söka lån för investeringar i verksamheten

Med siffror för din verksamhet kan du lättare visa på effekter av vad ett lån för en renovering/tillbyggnad etc skulle kunna innebära för er anläggning.

Mer publicitet / bättre PR

Det är lätt att få gehör för siffror i media, vilket i sin tur gynnar besöksnäringen i stort. Med bra siffror är det lättare att få ökat gehör och därmed förändringar som gynnar den egna verksamheten.

Höja statusen för besöksnäringen

Bra siffror gör det lättare att komma till tals i olika sammanhang. Din anläggning/branschen/din destination tas på allvar om det finns siffror som påvisar gästantal.

Bättre infrastruktur och fler resmöjligheter

Att veta hur många som besöker ett område är värdefull information för all planering av trafik till området: tågtrafik, buss, vägar och flyg. Vilket i sin tur är en förutsättning för att dina gäster ska komma fram.

Bättre omkringservice inklusive reseerbjudande

Bra statistik gör det lättare för destinationen runt om att planera. T ex för lokala butiker, aktivitetsföretag, serviceinrättningar inklusive sophantering och därmed en bättre totalprodukt för dina gäster.

Bättre Räddningstjänst

Polis, fjällräddning, sjukvård, brandkår – allt blir lättare att planera för och ha beredskap kring med bättre statistik. Vinsten är att dina gäster får en säker vistelse.

Bättre kommunal, regional och nationell planering/prioritering

Bra gästnattsstatistik är en förutsättning för att göra vidare beräkningar av besöksnäringen i form av omsättning, sysselsättning, skatteintäkter o s v. Detta är i sin tur ger argument för utveckling av samhällsfunktioner som är viktiga för en fortsatt hållbar utveckling av turismnäringen.

Information för investerare / rekryterare

Inkvarteringsstatistiken/gästnattsstatistiken ger värdefull information till investerare inför beslut om att köpa fastigheter eller investera i att skapa nya faciliteter eller verksamheter för besöksnäringen. Statistiken används även för att locka nya medarbetare som ett mått för att beskriva en destination/kommun och hur attraktiv den är.

Bättre samarbeten mellan branscher och samhället i övrigt

Med bättre underlag är det lättare att hitta samarbeten med andra branscher och samhället som helhet som gynnar den egna verksamheten på olika sätt.

Skip to content