Det är tämligen stora skillnader kring hur olika marknader väljer boendeform. Utländska gäster bor i högre grad på camping och hotell jämfört med svenska gäster, medan motsatsen gäller för vandrarhem, förmedlat boende och i viss mån stugby.
Det är tämligen stora skillnader kring hur olika marknader väljer boendeform. Utländska gäster bor i högre grad på camping och hotell jämfört med svenska gäster, medan motsatsen gäller för vandrarhem, förmedlat boende och i viss mån stugby.
Av de knappa 465 000 utländska gästnätterna 2022 i Jämtland Härjedalen bestod 38% av campingnätter. Motsvarande andel för den svenska marknaden är 14%. Det är framför allt den norska marknaden som påverkar andelen utländska gästnätter på camping genom stora volymer (45% av totalt 219 000 norska gn), men Tyskland (63%) och Nederländerna (56%) uppvisar ännu högre andelar för campingen. Dessa 3 marknader är tydliga sommarmarknader. Motsatsen gäller för Danmark, Finland och Storbritannien, där boendeandelen för camping är mycket låg.
För hotellen är det Storbritannien och Norge som utmärker sig med höga andelar. Motsatsen gäller för Tyskland, Danmark och Finland. Vandrarhem är totalt sett en liten boendeform för utländska gäster, men prioriteras något högre av gäster från Tyskland och Nederländerna. Stugbyar och framför allt förmedlat boende är boendeformer med tyngdpunkt på vintersäsongen och där utmärker sig Danmark och Finland med mycket höga andelar, 65% respektive 57% av totalt gästnattsantal.
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON