Tema Innovationsprocess vid kompetensutvecklingsdag
Vid en av kompetensutvecklingsdagarna i projektet, den 5e december 2018, tittade deltagarna i projektet närmare på frågorna som formulerats. Som steg 1 tittade gruppen på befintliga arbetsmetoder/system i mindre grupper.
Evenemang som strategi
Utöver de riktigt stora evenemangen i regionen använder många destinationsorganisationer evenemang, för att fylla perioder med lägre beläggning och som komplement för att skapa så starka reseanledningar att gästen tar steget att boka en resa. Evenemang skapas i samarbete med destinationens aktörer, t ex samla olika aktörers aktiviteter för att tillsammans fylla ett rikt program och erbjuda en Höstlovsprodukt.
Evenemangen i sig kan ägas av enskilda aktörer, men Turistinformationer och Turistcenter har ofta en roll som initiativtagare en sammanhållande funktion.
Exemplet Ställplatser
I nästa steg tittade projektgruppen på ett faktiskt exempel för att på så sätt lättare identifiera ett förslag till innovationsprocess. Sommaren 2018 identifierades bristen på funktionella ställplatser av den modell som dagens husbilsgäster efterfrågar som en brist hos flera av regionens destinationer. Kent Halvarsson för Camping Mittsverige bjöds in för att berätta mer om fenomenet husbilsgäster.
2016 fanns 94 000 husbilar i Sverige. Sverige är 2a i Europa och har hela 94 husbilar per 10 000 invånare. Totalt finns 1,8 miljoner husbilar i Europa. Husbilsgäster idag önskar centrumnära, enkla uppställningsplatser för kortare vistelser och eventuell övernattning med information om var närmaste serviceplats finns för vattenpåfyllning och tömning av avfall. Läs mer om dagens husbilsgäster här
Vid gruppdiskussioner diskuterades sedan målbild; behov av ställplatser i respektive destination för att välja en plats att ha som exempel. Organisationsmodell; för anläggning/skötsel av ställplats – för att identifiera aktörer som kan bli aktuella i processen. Samt; hur samverkan skulle kunna se ut inom exempelvis en mindre ort. Befintliga nätverk, föreningar etc. Vidare samverkan med lokala eldsjälar samt via kommunen. Självklart krävs hållbarhet för att skapa en långsiktig förändring; ekonomisk, social och ekologisk. Finansieringsmöjligheter; tillgängliga stödmöjligheter i aktuell destination eller crowd-funding?
Utifrån ovan uppmanades deltagarna att ta fram enkla handlingsplaner för att processa fram nya/fler ställplatser enligt identifierade önskemål från dagens husbilsgäster. Handlingsplanerna presenterades och utifrån dem har ett förslag tagits fram för en tänkbar innovationsprocess för TICs och IP i Jämtland Härjedalen, se nedladdningsbar pdf nedan.