Medverkande föreläsare via Länsstyrelsen Jämtlands läns projekt ”Kompetensutveckling för företag på landsbygden” med stöd från Jordbruksverket genom Landsbygdsprogrammet 2014-2020:
- Linda Forss, Forsslivs
- August Alvtegen, Vilseledaren
- Evelina Åslund, Joy Hunt & Health samt Wild Jämtland
Linda Forss – Konsten att berätta din historia
Med berättandets kraft kan vi levandegöra och beröra. Bra berättande kan vara en del i företagsutvecklingen och kan både skapa mervärden och möjliggöra nya upplevelseprodukter. Exempel är kulturguidningar, föreställningar och naturvandringar.
Linda gav en introduktion i att utveckla deltagarnas förmåga att berätta enstaka, utvalda fakta som engagerar genom att ge levande exempel på olika taktiska grepp för att förmedla en historia. Egenskaper som även kan användas där berättelser kan ge ett mervärde till andra tjänster. Det kan gälla turridning, matproduktion, camping eller hotell- och restaurangverksamhet.
Linda kommer in från ett oväntat håll i rummet, byter skepnad och tar på sig olika roller, har rekvisita för att förstärka det hon vill berätta och använder sig av personkopplingar till deltagare i publiken för att skapa legitimitet för det hon har att berätta – om berättande!
Använd det lokala i samspel med det globala
Råden från Linda är att inte bli för privat och att aldrig ta hoppet från åhörarna. Ta istället ett ”Glokalt” grepp där du kombinerar det lokala på olika sätt i relation till det globala för att få dina åhörare att förstå vad du försöker förmedla.
Berättande kan användas som mervärde, i produktformulering och i produktsammansättningen, i marknadsföring för att driva sälj, det skapar glädje och är kunskapsuppbyggande, relationsskapande. Kort sagt en framgångsfaktor och världsräddare…
För att ta reda på mer är Lindas råd att söka på Storytelling + Tourism:
Storytelling is a technique which your business should employ from the moment of its inception. From the get-go, create a relatable narrative around the experiences you offer, and position your product in a context. Customers respond to relatable, humanistic content rather than loud marketing campaigns.
What does travel storytelling mean for destinations?
Storytelling, simply, is a means of conveying and interpreting experiences in a way that engages those you’re sharing the story with. The sharing of experiences is most effectively done through characters – people with unique individual perspectives.
Linda Forss har erfarenheter av affärsdrivet arbete med kultur- och upplevelsearrangemang och jobbar med produktioner med berättande i fokus. För dem som vill vidareutveckla sina färdigheter inom ämnen uppmanades att delta i de kurstillfällen som erbjuds via projektet ”Kompetensutveckling för företag på landsbygden”.
August Alvtegen, Vilseledaren – Lär dig utveckla och sälja naturturism
August från Vilseledaren i Stora Blåsjön, gav tips kring naturguidning med ett rikare innehåll och hur naturturism-aktiviteter i många fall kan vara ett värdefullt komplement till annan verksamhet. Exempelvis ett hotell som önskar paketera boende + utomhusmatlagning, eller en kajakuthyrare som vill erbjuda guidade turer.
Hos Vilseledaren är ledorden kunskap, lärande och upptäckarglädje. För Vilseledaren är naturguidning så mycket mer än en transport från A till B – det är vad du fyller transporten med. August menar att vi reser för upplevelser, mat, kultur och aktiviteter och att vi därför behöver titta på samtliga dessa delar för att skapa naturguidning för att det ska bli reseanledningar.
Utbildning för naturguider
Idag finns inga specifika lagstadgade krav kring vilken utbildning en naturguide ska ha, endast rekommendationer kring att det är bra om en guide i fjällmiljö har kompetens motsvarande Fjälledarnormen. En bra naturguide har dessutom goda kunskaper om natur, mat, hantverk, historia och profiler inom den geografi denne är verksam inom. Något som kan göra en naturguide unik är specialkunskaper inom ett mer nischat område och eller om den innehar någon typ av ensamrätt, t ex tillgång till ett skyddat område.
Viktigt för en god naturguide: säkerhet, hållbarhet, kunskap, inlevelse, helhetstänk och utbildning. Ett personligt tips från August är dessutom att alltid ha berättelser om fem olika saker som du kan berätta oavsett var du befinner dig. Om snö, dimma, ett speciellt motto, om granar etc.
Vad kan man berätta om i naturen?
Exempel på ämnen inom naturguidning: Berättelser om ett specifikt naturområde, naturformation eller kulturformation. Hur det bildats, hur det ”fungerar” och varför det ser ut som det gör. Historia som är kopplat till området och profiler som verkat där.
Var får du guida om naturen?
Grunden i Allemansrätten är att inte störa eller förstöra. Men ALLT blir så mycket bättre i samråd med aktuell markägare. Var observant på att skyddade områden kräver särskilda tillstånd från berörd Länsstyrelse.
Olika momssatser beroende på hur du formulerar din produkt
När man skapar produkter inom naturguidning är Augusts tips att noga tänka igenom hur en produkt kommuniceras. Om inte den del som kan definieras som själva naturguidningen och berättandet poängteras i en produktbeskrivning blir konsekvensen att en produkt definieras som en transport istället för en naturguidning med följden att momsen blir högre än de 6% som gäller för naturguidning. T ex en forsränning utan guidning. En tur måste till över 50% bestå av naturguidning för att få använda 6% moms-sats (så tänk på hur lång matrast du ger dina gäster…). Till den momsen tillkommer så kallad paketresemoms eller vinstmoms. För mer information kan du vända dig till Skatteverket’ eller följa Naturturismföretagen på facebook för att diskutera i deras forum med andra naturguide-företagare.
Vilseledaren är ett företag i Frostviksfjällen med bl a guidningar i Korallgrottan och Bjurälvens naturreservat. Ägarna av företaget är biologer och fjälledare.
Evelina Åslund – Slow Adventure
Evelina Åslund driver bl a Wild Jämtland och Joy Event Hunt & Health. Här berättar hon utifrån en förstudie som hon genomfört för Peak Innovation kring begreppet Slow Adventure (ungefär översättningsbart till svenska språkets Friluftsliv); Om att ta sig fram i naturen utan motorfordon för en aktivitet i utemiljö med koppling till lokal kultur och historia med lokalproducerad mat och där boendet i anslutning till aktiviteten har en naturlig koppling eller närhet till naturen.
Skottland, Irland, Nordirland, Sverige, Norge och Island har samverkat kring att definiera Slow Adventure som kan sägas vara friluftslivets motsvarighet till Slow Food. Begreppet har fått växa fram utifrån en målgrupp som efterfrågar högre baskunskap om naturen och att kunna utföra enkla uppgifter i naturen som t ex att göra upp eld, slå läger, laga mat ute etc.
Produkter inom Slow Adventure omfattar: Kvalitet, hållbarhet, produktinnehåll och produktdesign. De innehåller kriterier att kommunicera med nyckelorden: Nature, passage, time, comfort. Idag ägs varumärket av ett företag i Skottland med en snigel som symbol. Det finns dock ingen begränsning kring att använda sig av uttrycket Slow Adventure och innehållet även om man då inte väljer att ”köpa in sig” på varumärket. Fördelen med att tillhöra varumärket kommer att kunna bli en gemensam försäljnings- och marknadsplattform. Men, detta finns ännu inte på plats.
Se mer om Slow Adventure i nedladdningsbar pdf, längst ned på sidan.
***
Genom projektet ”Kompetensutveckling för företag på landsbygden” via Länsstyrelsen Jämtlands län finns möjlighet att delta i kurstillfällen med Linda Forss, Marcus Eldh och Vilseledaren med flera föreläsare. Kontakta Eva B Jonsson på Länsstyrelsen Jämtlands län för mer information.