logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Swedish Workshop Benelux 2025 Vakantiebeurs Utrecht Nederländerna

Jämtland Härjedalen finns på Nordic Marketplace 2025

6 februari, 2025
Text: Anne Adsten Jämtland Härjedalen Turism
Pauline och Anne är teamet som företräder Jämtland Härjedalen via projektet Välkommen åter. Foto: Tatjana Summermatter

Nordic Marketplace är en av de större B2B workshop:arna i Norden och Baltikum anordnat av ETOA, European Tourism Association i samarbete med Nordic Tourism Collective. Workshopen sker i Köpenhamn 17-18:e februari 2025 och Jämtland Härjedalen Turism finns på plats via projektet Välkommen åter för att informera om och skapa kontakt med researrangörer intresserade av att sälja resor till vår region. Researrangörerna på plats kommer både från Europa och från övriga världen. De prioriterade marknaderna för projektet är dock DACH-länderna, Benelux-länderna och Storbritannien.

JHT på Nordic Marketplace 2025

Workshopen kommer att bestå av researrangörer, agenter, återförsäljare (skapar paket genom att kombinera aktiviteter, boende och resor och säljer dem via en säljkanal), OTA:er och DMC:s som söker produkter inom Norden. Eventet arrangeras över två halvdagar för att möjliggöra en smidig resa till och från Köpenhamn. För oss på Jämtland Härjedalen Turism betyder det att vi med lätthet kan anlända/avresa med tåg för de smidigaste restiderna i det här fallet.

OTA betyder Online Travel Agency or Online Travel Agent. De räknas som en viktig distributionskanal för hotell för att marknadsföra och sälja övernattningar.

DMC betyder Destination Management Company och är en mellanhand för lokala reseaktörer som säljer dessa via paketlösningar till exempelvis researrangörer.

Workshopen arrangeras av ETOA, som står för European Tourism Association

“ETOA is a member–driven community of over 1,100 organisations, from global brands to independent small businesses, DMOs, industry partners and technical specialists. Supported by our supplier members and partners, we work on behalf of tour operators, wholesalers, destination management companies and agents to enable a sustainable business environment in which European tourism can thrive and grow.”

Mer information hittar du här: ETOA

Så går det till på workshopen

De destinationer i Jämtland Härjedalen som anmält intresse för exportarbete kommer att presenteras i korta möten med intresserade köpare och efter avslutad workshop kommer köparna att få tillgång till en Dropbox fylld med exempel från Jämtland Härjedalen: prisexempel på vistelser och hela äventyrspaket för weekends och veckolånga vistelser. Målet via det pågående projektet är att skapa så många kontakter som möjligt som vi sedan delar med oss av till våra medlemsdestinationer för fortsatt bearbetning.

Workshops som genomförts och planeras via projekt Välkommen åter

Via projektet har Jämtland Härjedalen synliggjorts på Swedish Workshop UK i två omgångar (2023 och 2024), Swedish workshop i Sverige 2024 med internationella köpare, Swedish Workshop Benelux 2025 på Vakantiebeurs i Nederländska Utrecht, nu Nordic Marketplace i Köpenhamn och så kommer vi att finnas på ITB resemässan i Berlin under vecka 10 samt Swedish Workshop online i maj. Kontaktnätet utvidgas och vi kan notera att vid varje extra möte så kommer vi längre med att sprida information om regionen och skapa nyfikenhet kring våra produktägare samt så kommer vi närmare det steg där researrangörer vill teckna avtal med leverantörer från Jämtland Härjedalen. I tillägg genomför vi så kallade FAM-trips för att visa upp olika delar av Jämtland Härjedalen för potentiella researrangörer.

Hur kan jag som turismföretagare ta del av detta?

Inom projektet Välkommen åter finns en referens-/arbetsgrupp som deltar i planering och styrning av projektet. Exportgruppen består av representanter från Jämtland Härjedalen Turism:s medlemsdestinationer och via gruppen har riktlinjer tagits fram för att kunna representeras på workshops.

Krav på de aktörer från Jämtland Härjedalen som vi visar upp:

  • De ska ha en uttrycklig vilja att arbeta med utländska researrangörer och kunna anses “exportmogna”, d v s vara intresserade av att försöka förstå mentaliteten hos vald marknad och vilja anpassa presentation och produkt för denna.
  • De ska ha ett tydligt, dokumenterat hållbarhetsarbete. Hållbarhetscertifiering är en bonus, men inget krav.
  • De aktörer vi visar upp ska kunna leverera priser och öppettider 1,5 år i förhand och ha möjlighet att preliminärboka boende, aktivitet etc för researrangören med provision till denne.
  • Aktören ska ha en hemsida på engelska.
  • De aktörer vi visar upp behöver vara beredda på att ta emot intresse på engelska och svara på förfrågningar inom 24 timmar.
  • Aktören ska vara aktiv i närmaste destinationsorganisation och medlem där, i de fall medlemskap är möjligt.
  • För marknadsföring av resor till Jämtland Härjedalen behövs bilder: Gärna bilder som visar människor i samband med det vi vill visa upp. Var förberedd på att researrangörerna vill få tillgång till bilder.

Kontakta oss i projektgruppen för mer information: Pauline och Anne

Skip to content