logo-reg-jh-360x100-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
JHT Academy Ledarskapsdag Pernilla Kristoffer

JHT Academy maj 2022: Ledarskapsdag på Frösö Park Hotel

19 maj, 2022
Text: Andreas Edholm, JHT
Pernilla Gravenfors och Kristoffer Schjött Quist i en paus under Ledarskapsdagen på Frösö Park Hotel. Foto: Anne Adsten, JHT

Jämtland Härjedalen har en unik attraktionskraft i vår kombination av natur, kultur och gastronomi. Med ett inspirerande ledarskap kan vi nå vår fulla potential och skapar tillsammans framtidens besöksnäring i regionen. Ledarskapsdagen arrangerades inom projektet ”Morgondagens medarbetare 2.0”.

Ett 60-tal representanter från olika delar av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen deltog under dagen. Under hösten kommer projektet att erbjuda möjligheter till fortsatt kompetenshöjning inom ledarskap vid några ytterligare workshops.

Tre föreläsare gav sin syn på ledarskap under en timme vardera. Avslutningsvis sammanfattades dagen av projektledarna Anne Adsten och Andreas Edholm i dialog med deltagarna. Alla var överens om att det finns ett stort behov att stärka ledarskapet inom turismnäringen. Detta för att bidra till att öka branschens attraktionskraft och underlätta kompetensförsörjningen.

Simon Frindi Lenzo Ledarskapsdag
Simon Frindi från Lenzo föreläste om emotionell intelligens som en viktig egenskap i ledarskapet. Foto: Anne Adsten, JHT

Simon Frindi  – Ledarskap genom emotionell intelligens

Simon arbetar på LENZO med ledningsgrupper samt självledarskap och har under åren utbildat flera hundra ledare inom olika branscher både i Sverige och internationellt. Simon är utbildad professionell coach och ledarskapsutvecklare.

Emotionell intelligens är två gånger viktigare än logisk intelligens. Det handlar om självmedvetenhet, självreglering, självmotivation och empati. Forskningen kan påvisa att företag som har ledare med högre emotionell intelligens når mycket bättre resultat än andra. Simon kopplade forskningsbaserade studier till sina egna erfarenheter från olika fotbollsledare på ett närvarande och underhållande sätt.

Ledarskap genom emotionell intelligens är ett koncept med fokus på ledarskap och hur ledare kan stärka medarbetare och skapa högpresterande team. Emotionell intelligens är förmågan att förstå och kunna sätta sig in i och tolka den emotionella informationen som vi får från våra egna och andras beteenden samt känslor. Genom det kan vi effektivt hantera situationer, andras prestationer, fatta bättre beslut och effektivt nå resultat tillsammans med och via andra.

Föreläsningen refererade till böckerna ”Emotionell intelligens och varför det kan vara viktigare än IQ” av Daniel Goleman och ”The fearless organisation” av Amy Edmondson.

Pernilla Gravenfors – Ledarskap & Employer branding

Pernilla har 25 års erfarenhet från olika hotellkoncerner. De senaste 13 åren har hon varit verksam i Åre som VD på Copperhill Mountain Lodge och Åre Holiday Club. Idag driver hon bolaget Elevation Leadership för att sprida erfarenheter inom affärsutveckling och ledarskap.

Pernilla berättade om sina utmaningar och erfarenheter som ledare på Copperhill och Holiday Club och hur de lyckades vända upp resultaten genom att ändra fokus och skapa riktning genom medarbetarskap, utbildning, mäta resultat och att leda med hjärtat. Rätt ledarskap kan påverka arbetsgivarvarumärket och på så sätt locka rätt medarbetare.

Det handlar mycket om vilka värderingar man lyckas skapa som ledare inom verksamheten. Det är viktigt att skapa en kultur som ”byggs in i väggarna” och som finns kvar oavsett vilken som är ledaren. De anställda ska alltid vara en del av företagets marknadsföring. Medarbetare som är goda kulturbärare och peppar andra är mycket värdefulla.

Pernilla framhöll också vikten av att ha medarbetarmöten i den utomhusmiljö, och gärna i samband med aktiviteter, som man sedan ska sälja till gästen. Som ledare är det också viktigt att man avslutar anställningar på det sätt som man anställer.

Kristoffer Schjött Quist – Affärsrelationer i världsklass

Kristoffer har varit verksam inom event och besöksnäringen i hela sitt liv. Han är en av Sveriges mest efterfrågade föreläsare (bl a via Åretalarna) inom affärsrelationer och har också en gedigen bakgrund som entreprenör där han bland annat har grundat Pointbreak Media och Eventbyrån Eventyr.

Kristoffer inledde sitt föredrag genom att berätta om en skidresa han gjorde i sin ungdom till Whistler i Canada och som han har haft med sig under hela sitt yrkesliv. Han relaterade mycket till hur enormt viktigt värdskapet och ett bra bemötande är i alla kundkontakter. Som ledare måste man alltid driva affärsutveckling ur ett kundperspektiv.

En del av framgången som ledare är ett lyckas skapa ett företagsklimat där man har frihet att göra det bästa för kunden och sina kollegor och där man både lyfter varandra och gästerna/kunderna.

Feedback från deltagarna

Varmt tack för en fantastiskt bra dag med ett bra program där det tre som talade kompletterade varandra på ett bra sätt. Det blev också en perfekt ordning hur de talade. Kändes som vi bara ökade i energi. Lämnade dagen med ett leende på läpparna 😀

Under sista föreläsningen satt jag och tänkte på hur snyggt upplagt dessa föreläsningar var, hur de vävdes ihop och in i varandra och blev en helhet. Den gemensamma röda tråden i dem är vikten av ett starkt självledarskap & psykologisk trygghet, ett utrymme för att växa och utvecklas. Men även vikten av varandra, att lyfta och bekräfta varandra. Jag såg även tydligt hur viktigt det är i dessa forum.

Jag tog med mig jättemycket intressanta vinklar & perspektiv från dagen. Och för mig blev det ännu tydligare på skillnaden hos en människa som älskar det den gör, kontra den som inte gör det (många gånger har denna inte identifierat sitt varför eller så är det mycket rädslor som står i vägen). 

För att älska det vi gör behöver vi också veta och förstå vad det är & i min roll som coach & utbildare så är det sorgligt nog en stor omedvetenhet om sig själv. Sitt varför eller syfte med det man gör har man inte ens tänkt på, men framför allt, de unika egenskaper en individ besitter, dessa vet vi sällan om att det faktiskt är våra framgångsfaktorer. Det ligger så naturligt i oss att vi inte ens tänker på vad det är vi gör som gör att det blir så bra:)

Det är inte värdeorden eller loggan på företaget som säljer, det är individen och ur vilken värdegrund den står i och att alla handlingar är i linje med värdegrunden.

Det var en bra trio med talare som talade ur tre olika perspektiv men var ändå synkade.

Alla tre föreläsare tillförde flera olika vinklar på ett ledarskap och värdskap.

Mååånga fler skulle behöva få ta del av denna kunskap 

Vilken fantastisk föreläsning Simon på Lenzo höll, jag blev i ärlighetens namn så berörd av det han pratade om. Tror själv så starkt på att högt EQ är en så viktig del i ledarskapet, och det enda jag hade mer att önska, vore att fler ledare satt där som åhörare.”

I stort en jättebra dag som stärkte mig och gav verktyg att använda inte bara i jobbsituationer utan även som tränare, och inte minst som förälder.”

Brukar ha svårt för inspirationsföreläsningar men Kristoffer var bra. Fick med ett par detaljer som kommer göra skillnad i min verksamhet.

Det finns mycket kompetens bland deltagarna. Vi behöver utbyta erfarenheter på ett organiserat sätt, dvs med aktörer som står/stått inför liknande utmaningar som sina egna.

En mycket bra dag och det jag tog med mig mest var Simon Frindis föreläsning om ”Emotionell intelligens”. Mitt i prick! Att förstå sina egna och andras känslor både som ledare och medarbetare…och människa är otroligt viktigt och en framgångsfaktor, mycket som värdskapet i stort består av. Empati är en fin egenskap i alla lägen.

Prenumerera på JHTs nyhetsbrev (lägg in din e-mail adress på den här sidan) för att vara säker på att få information om möjligheter till fortsatt kompetenshöjning inom ledarskap vid några ytterligare workshops kommande höst 2022.

Skip to content