När Visit Sweden fick i uppdrag att uppdatera Kronprinsessparet 22 mars 2021 om arbetet med att marknadsföra Sverige som turistdestination och om besöksnäringens utmaningar, fick JHT möjligheten att berätta om evenemangens betydelse för regionen.
När Visit Sweden fick i uppdrag att uppdatera Kronprinsessparet 22 mars 2021 om arbetet med att marknadsföra Sverige som turistdestination och om besöksnäringens utmaningar, fick JHT möjligheten att berätta om evenemangens betydelse för regionen.
Visit Sweden berättade för Kronprinsessparet bland annat om Naturturism, hållbara turister, PR-resultat utomlands, men även om besöksnäringens uppbyggnad, om arbetet med en nationell struktur för en samverkansarena för hela turistnäringen och om forskning och innovation.
Förutom att Teres Gärdin VD Jämtland Härjedalen Turism brättade om vikten av evenemang så medverkade även Göteborg & Cos VD Peter Grönberg om Sveriges stora städer, en stor drivkraft för turism och som nu tappat 3/4 av besöksintäkterna. Jerry Engström VD FriluftsByn vid Höga Kusten berättade om utmaningar och möjligheter för naturturism och Malin Franck VD Ice Hotel berättade om hur hårt slaget är att tappa den internationella turismen.
Mötet var uppskattat av Kronprinsessparet som meddelade att de nu kände sig uppdaterade och hade fått en mycket bättre inblick i Visit Swedens arbete och om de utmaningar som hela besöksnäringen befinner sig i. Trots omständigheterna kändes hela mötet hoppfullt.
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON