Vandringsstav. Leif Wikner

JHT nyhetsbrev v37 2025

12 september, 2025
Text: Anne Adsten, Jämtland Härjedalen Turism
Leif Wikner i Persåsen har skapat det nya vandringspriset som ska delas ut för förtjänstfullt arbete med vandringsleder. Foto: Mattias Wikner

Rader från VD om önskade ändringar i skattesystemet. Marmeladorkestern kommer att underhålla under Jämtland Härjedalen Turism:s Turismdag och tillika 30-årsjubileum. Fortsatt kartläggning av geoturistiska intressanta platser, nu i norra delen av regionen. Nytt vandringspris skapat av Leif Wikner i Persåsen, instiftas för arbete med vandringsleder. Priset delas ut under höstens vandringsledsforum. Så gick premiären för barmarkskampanjen för den danska marknaden signerad Grand North. Och, så gick barmarkskampanjen för den finska marknaden. En ny reseguide har tagits fram för den tyska marknaden eftersom tyskar föredrar information på eget språk. Det finns ett polskt intresse för skidåkning i Sverige som projektledarna i Välkommen åter utforskar. Via ett samarbete med Almi Mitt så har ett webinar skapats för researrangörer från Finland och Danmark. Efter examen, vad gör då turismalumnerna från Miun? En samlingsartikel med tillhörande intervjuer och citatsamlingar har tagits fram via projektet Samverkan för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Campingprojektet erbjuder två träffar framöver för campingar och ställplatser i regionen.

Rader från VD v37 2025

Skattesystemet, ett system som osar orättvisa från en svunnen tid

Vårt skattesystem har sina rötter i en tid då livet i princip utspelade sig på en och samma plats. Man bodde, arbetade och gick i skola på orten – och då gav det mening att resurser och ansvar följde folkbokföringen. Men även om systemet är arvsriktigt, lever vi idag i en helt annan verklighet.

Läs mer
Lyssna till inslaget i Sveriges radio med Teres Gärdin

“–Säg Oh, Ah, J H T”
Marmeladorkestern till Turismdagen!

JHT:s 30-årsjubileum under årets Turismdag 16 oktober innehåller presentationer och samtal om historia och aktuella ämnen för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Bland annat får vi lyssna till visdomsord av Nicklas Hermansson, grundare av NomoFomo, Stefan Sjöstrand VD för Skistar och Susanne Andersson VD för Visit Sweden. På kvällen koras Årets Turismföretagare, Hedersperson och Turismpersonlighet och så kommer vi att få sjunga med när Marmeladorkesternhöjer taket!

JHT arrangerar Turismdagen för femte gången i samband med föreningens 30-årsjubileum i år 2025.
Anmälan senast 5 oktober 2025.

Läs mer om jubileet och Turismdagen, anmälan via länk i artikeln.

Kartläggningen av geologiskt intressanta platser fortsätter – fältdag i norra Jämtland 

I början på september fortsatte Sveriges geologiska undersökning (SGU) fältbesöken för att dokumentera geologiskt intressanta platser i Jämtland Härjedalen. Det är den andra av årets två perioder i fält inom projektet Geoturism i mitten. JHT och Geopark Indalsälven (som båda är samarbetspartners i projektet) fick under en solig måndag följa med ut i fält och lära sig mer om geologin i norra Jämtland.

Läs mer 

Läs om den tidigare fältdagen i Västjämtland hos Turismnytt

Nytt pris instiftas för arbete med vandringsleder – delas ut under Vandringsledsforum 2025

Jämtland Härjedalen Turism har, i rollen som regional samordnare av vandringslederna där inte staten är huvudman, stiftat ett nytt vandringspris som går till en person eller en organisation i länet som har betytt särskilt mycket för utveckling och kvalitetssäkring av vandringsleder.
Nominera din kandidat senast 25 september.
Utdelningen av priset sker på årets vandringsledsforum på Hotel Frösö Park 1 oktober.

Läs mer  om det nya vandringspriset
Läs mer  om Vandringsledsforum 1 okt på Hotel Frösö Park

Premiär för barmarkskampanj Danmark

För första gången har vi satsat på en barmarkskampanj för den danska marknaden. Danska gäster har stort intresse för vintern i Jämtland Härjedalen och via projektet Välkommen åter så passade vi nu på att undersöka om det intresset även inkluderar barmarkssäsongen. Ett nytt grepp var att satsa en del av marknadsbudgeten på Google-annonsering. Kampanjen genererade totalt ca 3,5 miljoner exponeringar för potentiella danska gäster.

Läs mer 

Barmarkskampanj Finland

Kampanjen skapade intresse, engagemang och efterfrågan via en mängd bilder med tema rundturer. Slutligen användes karuseller med bilder från regionen för att få målgruppen till handling – att klicka sig in på landningssidan på Adventuresweden.com. Kampanjen genererade totalt ca 1,1 miljoner exponeringar för potentiella finlandssvenska gäster.

Läs mer 

Ny reseguide på tyska

En av våra största utländska marknader sommartid är Tyskland. Tyska gäster uppskattar information på tyska och gärna i tryckt form. De älskar oxå kartor. I många fall väljer tyska gäster att göra det som beskrivs i en reseguide eller guidehandbok. Reseguiden kommer att delas ut på turistinformationer och infopoints i Jämtland Härjedalen för att få tyska gäster att stanna längre.

Läs mer 

Polskt intresse för skidåkning

De senaste åren har ekonomin i Polen väsentligen förbättrats och intresset för att upptäcka nya destinationer är stort. Jämtland Härjedalen Turism via projektet Välkommen åter har fått kontakt med två polska researrangörer med intresse för våra skiddestinationer.

Läs mer 

Webinar för finska och danska researrangörer i samarbete med EEN

Under namnet Discover Jämtland Härjedalen – A Nordic Webinar Showcasing Authentic Travel Experiences for Finland & Denmark samlade EEN-nätverket (Enterprise European Network) till en digital träff 3 september för att researrangörer från Finland och Danmark skulle få chansen att möta turismaktörer från Jämtland Härjedalen.

Läs mer 

Efter examen – vad gör turismalumnerna från Miun?

I Jämtland Härjedalen Turisms projekt Samverkan för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen innefattar ett av delmålen en matchning mellan akademi och besöksnäring genom nya och utvecklade mötesplatser och arbetssätt. Utifrån tidigare aktiviteter i projektet har vi sett en relevans i att veta vart alumner från programmet befinner sig i regionen idag, delvis för att visa nuvarande studenter vilka möjligheter som finns efter examen, men också för att visa aktörer inom besöksnäringen vilken kompetens alumnerna besitter.

Läs mer om kartläggningen
Ta del av djupintervju med Elin Thorstensson, Handelskammaren Mittsverige
Ta del av djupintervju med Fredrika Matell, projektmedarbetare Östersunds kn
Ta del av djupintervju med Anna Borg, Turistcenter Östersund
Ta del av djupintervju med Jonatan Engström, Svenska Skidskytteförbundet
Tankar från alumner vid Turismlinjen MIUN

Inspirations- & kunskapstillfällen

Läs hela Jämtland Härjedalen Turism nyhetsbrev v37 2025

Skip to content