Rader från VD v37 2025
Skattesystemet, ett system som osar orättvisa från en svunnen tid
Vårt skattesystem har sina rötter i en tid då livet i princip utspelade sig på en och samma plats. Man bodde, arbetade och gick i skola på orten – och då gav det mening att resurser och ansvar följde folkbokföringen. Men även om systemet är arvsriktigt, lever vi idag i en helt annan verklighet.
Läs mer
Lyssna till inslaget i Sveriges radio med Teres Gärdin
“–Säg Oh, Ah, J H T”
Marmeladorkestern till Turismdagen!
JHT:s 30-årsjubileum under årets Turismdag 16 oktober innehåller presentationer och samtal om historia och aktuella ämnen för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Bland annat får vi lyssna till visdomsord av Nicklas Hermansson, grundare av NomoFomo, Stefan Sjöstrand VD för Skistar och Susanne Andersson VD för Visit Sweden. På kvällen koras Årets Turismföretagare, Hedersperson och Turismpersonlighet och så kommer vi att få sjunga med när Marmeladorkesternhöjer taket!
JHT arrangerar Turismdagen för femte gången i samband med föreningens 30-årsjubileum i år 2025.
Anmälan senast 5 oktober 2025.
Läs mer om jubileet och Turismdagen, anmälan via länk i artikeln.
Kartläggningen av geologiskt intressanta platser fortsätter – fältdag i norra Jämtland
I början på september fortsatte Sveriges geologiska undersökning (SGU) fältbesöken för att dokumentera geologiskt intressanta platser i Jämtland Härjedalen. Det är den andra av årets två perioder i fält inom projektet Geoturism i mitten. JHT och Geopark Indalsälven (som båda är samarbetspartners i projektet) fick under en solig måndag följa med ut i fält och lära sig mer om geologin i norra Jämtland.
Läs mer
Läs om den tidigare fältdagen i Västjämtland hos Turismnytt
Nytt pris instiftas för arbete med vandringsleder – delas ut under Vandringsledsforum 2025
Jämtland Härjedalen Turism har, i rollen som regional samordnare av vandringslederna där inte staten är huvudman, stiftat ett nytt vandringspris som går till en person eller en organisation i länet som har betytt särskilt mycket för utveckling och kvalitetssäkring av vandringsleder.
Nominera din kandidat senast 25 september.
Utdelningen av priset sker på årets vandringsledsforum på Hotel Frösö Park 1 oktober.
Läs mer om det nya vandringspriset
Läs mer om Vandringsledsforum 1 okt på Hotel Frösö Park
Premiär för barmarkskampanj Danmark
För första gången har vi satsat på en barmarkskampanj för den danska marknaden. Danska gäster har stort intresse för vintern i Jämtland Härjedalen och via projektet Välkommen åter så passade vi nu på att undersöka om det intresset även inkluderar barmarkssäsongen. Ett nytt grepp var att satsa en del av marknadsbudgeten på Google-annonsering. Kampanjen genererade totalt ca 3,5 miljoner exponeringar för potentiella danska gäster.
Läs mer
Barmarkskampanj Finland
Kampanjen skapade intresse, engagemang och efterfrågan via en mängd bilder med tema rundturer. Slutligen användes karuseller med bilder från regionen för att få målgruppen till handling – att klicka sig in på landningssidan på Adventuresweden.com. Kampanjen genererade totalt ca 1,1 miljoner exponeringar för potentiella finlandssvenska gäster.
Läs mer
Ny reseguide på tyska
En av våra största utländska marknader sommartid är Tyskland. Tyska gäster uppskattar information på tyska och gärna i tryckt form. De älskar oxå kartor. I många fall väljer tyska gäster att göra det som beskrivs i en reseguide eller guidehandbok. Reseguiden kommer att delas ut på turistinformationer och infopoints i Jämtland Härjedalen för att få tyska gäster att stanna längre.
Läs mer
Polskt intresse för skidåkning
De senaste åren har ekonomin i Polen väsentligen förbättrats och intresset för att upptäcka nya destinationer är stort. Jämtland Härjedalen Turism via projektet Välkommen åter har fått kontakt med två polska researrangörer med intresse för våra skiddestinationer.
Läs mer
Webinar för finska och danska researrangörer i samarbete med EEN
Under namnet Discover Jämtland Härjedalen – A Nordic Webinar Showcasing Authentic Travel Experiences for Finland & Denmark samlade EEN-nätverket (Enterprise European Network) till en digital träff 3 september för att researrangörer från Finland och Danmark skulle få chansen att möta turismaktörer från Jämtland Härjedalen.
Läs mer
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Miun?
I Jämtland Härjedalen Turisms projekt Samverkan för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen innefattar ett av delmålen en matchning mellan akademi och besöksnäring genom nya och utvecklade mötesplatser och arbetssätt. Utifrån tidigare aktiviteter i projektet har vi sett en relevans i att veta vart alumner från programmet befinner sig i regionen idag, delvis för att visa nuvarande studenter vilka möjligheter som finns efter examen, men också för att visa aktörer inom besöksnäringen vilken kompetens alumnerna besitter.
Läs mer om kartläggningen
Ta del av djupintervju med Elin Thorstensson, Handelskammaren Mittsverige
Ta del av djupintervju med Fredrika Matell, projektmedarbetare Östersunds kn
Ta del av djupintervju med Anna Borg, Turistcenter Östersund
Ta del av djupintervju med Jonatan Engström, Svenska Skidskytteförbundet
Tankar från alumner vid Turismlinjen MIUN
Inspirations- & kunskapstillfällen
Läs hela Jämtland Härjedalen Turism nyhetsbrev v37 2025