logo-reg-jh-360x100-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
Destination Östersund Sverigedräkt marknadsaktivitet Finland

Kampanjresultat Danmark och Finland

3 oktober, 2024
Text: Anne Adsten, JHT
Destination Östersund representerade med Sverigedräkter vid marknadsaktiviteten i Finland. Foto: Anne Adsten

Inför vintern 2023/24 hade Jämtland Härjedalen Turism möjlighet att finansiera en kampanj för Jämtland Härjedalen för att locka den danska marknaden och under våren 2024 skapades en kampanj för den finska marknaden. Självklart är resultatet beroende av ett stort antal faktorer, men sammantaget ser vi båda kampanjerna som mycket lyckade med en ökning av danska gäster till Jämtland Härjedalen med mellan 36% (februari) och 95% (december) under perioden december till mars. De finska gästerna ökade i sommar med mellan 10% (augusti) och 64% (maj) under perioden maj till augusti.

Annonser Meta Danmark 2023 CPC
Korta filmer på Facebook och Instagram lockade danska gäster till Jämtland Härjedalen vintern 2023/2024. CPC media

Danmarkskampanjen inför vintern 2023/24

Danmarkskampanjen bestod av en serie inlägg via Meta (Facebook och Instagram), pressmeddelanden om nyheter i Jämtland Härjedalen till strategiska mediakontakter i Danmark samt en pressresa inför det nya direktflyget med SAS mellan Köpenhamn och Åre Östersund Airport (jul 2023-slutet av februari 2024).

Resultatet påverkades av att alperna hade ett mindre gynnsamt snöläge förra vintern, den danska kronans värde var gynnsam i förhållande till den svenska och pekade mot svenska skidorter som ett prisvärt alternativ. Dessutom hjälpte kampanjen till med att lyfta Jämtland Härjedalen som ett barnvänligt och säkert resmål med gott värdskap. Och, dessutom satte SAS in direktflyg under bytesdagarna mellan julen 2023 och slutet av februari 2024. I tillägg vet vi att många danska gäster väljer att ta nattåg från Malmö till Jämtland Härjedalen via Snälltåget och SJ, eller kommer via färja till Oslo eller Göteborg och vidare med egen bil till Jämtland Härjedalen.

Resultat i siffror: danska kommersiella gästnätter i Jämtland Härjedalen

  • December 2023 ökade med 95% jämfört med samma månad 2022 (2 840 fler gästnätter).
  • Januari 2024 ökade med 75% jämfört med samma månad 2023 (5 502 fler gästnätter).
  • Februari 2024 ökade med 36% jämfört med samma månad 2023 (8 372 fler gästnätter)
  • Mars 2024 ökade med 76% jämfört med samma månad 2023 (5 477 fler gästnätter)

Inom det pågående JHT-projektet Välkommen åter känns resultatet som ett fint kvitto på den analys av marknaden som föregick satsningen och vi har tagit ett beslut om en fortsättning inför kommande vinter 2024/25 med en ny Danmarkskampanj via Meta (Facebook och Instagram) och Youtube denna gång.

Vinterkampanj Finland 2024/25 Jämtland Härjedalen Nestorville
Vinterkampanj Finland 2024/25 Jämtland Härjedalen. Montage: Nestorville

Finlandskampanjen inför sommaren 2024

Finlandskampanjen bestod av en serie inlägg via Meta (Facebook och Instagram), annonsering ombord på Wasaline mellan Umeå och Vasa samt ett fysiskt besök på ett köpcentrum i Vasa i kombination med branschbesök hos Höga Kusten Destination, Umeå Turistcenter, Vasa Turistcenter och Wasalines huvudkontor för att stärka samarbete och öka kännedomen åt båda håll. För kampanjen skapades ett antal rundresor i Jämtland Härjedalen med utgångspunkt i Umeå utifrån att vi tänker oss att de flesta kommer med egen bil eller tar färjan över och åker vidare med tåg.

Kampanjen i sociala media visade att den finska målgruppen tog emot budskapet på ett mycket positivt sätt och gillade inlägg, delade och började följa Jämtland Härjedalen på ett sätt som vi inte varit med om i fråga om andra utländska marknader. Branschbesöken resulterade i en djupare kunskap om marknaden och via samtalen på plats på ett köpcentrum i utkanten av staden Vasa gav värdefull input kring vad den potentiella marknaden är nyfikna på inför ett besök i regionen. I tillägg gjordes en presentation av regionen för de största bussresebolagen i Vasa för att locka till arrangerade resor.

Resultat i siffror: finska kommersiella gästnätter i Jämtland Härjedalen

  • Maj 2024 ökade med 64% jämfört med samma månad 2023 (153 fler gästnätter, totalt 383 st).
  • Juni 2024 ökade med 57% jämfört med samma månad 2023 (441 fler gästnätter, totalt 1 221 st).
  • Juli 2024 ökade med 12% jämfört med samma månad 2023 (400 fler gästnätter, totalt 3 801 st)
  • Augusti 2024 ökade med 10% jämfört med samma månad 2023 (104 fler gästnätter, totalt 1 300 st)

Destination Östersund, Lofsdalen och Strömsund/Vildmarksvägen valde att delta i den fysiska aktiviteten i Vasa och bland dem är det Östersund som ökat med flest finska gästnätter. Juni ökade med 83%, juli ökade med 20% och augusti ökade med 45%.

Inom det pågående JHT-projektet Välkommen åter känns resultatet som ett kvitto på att vi är på rätt väg, särskilt med tanke på kampanjen i sociala media. Men vi är medvetna om att vi under överskådlig historia inte gjort något liknande och det tar tid att bygga upp kännedom om ett “nytt” resmål. Vid den fysiska aktiviteten blev det tydligt att det fanns större vana kring att göra besök i Västerbotten och Norrbotten bland Vasas befolkning än till Jämtland Härjedalen. I projektet har ett beslut tagits om en fortsättning inför kommande vinter 2024/25 med en ny Finlandskampanj via Meta (Facebook och Instagram) för att öka intresset för Jämtland Härjedalens vinterdestinationer.

Skip to content