Danmarkskampanjen inför vintern 2023/24
Danmarkskampanjen bestod av en serie inlägg via Meta (Facebook och Instagram), pressmeddelanden om nyheter i Jämtland Härjedalen till strategiska mediakontakter i Danmark samt en pressresa inför det nya direktflyget med SAS mellan Köpenhamn och Åre Östersund Airport (jul 2023-slutet av februari 2024).
Resultatet påverkades av att alperna hade ett mindre gynnsamt snöläge förra vintern, den danska kronans värde var gynnsam i förhållande till den svenska och pekade mot svenska skidorter som ett prisvärt alternativ. Dessutom hjälpte kampanjen till med att lyfta Jämtland Härjedalen som ett barnvänligt och säkert resmål med gott värdskap. Och, dessutom satte SAS in direktflyg under bytesdagarna mellan julen 2023 och slutet av februari 2024. I tillägg vet vi att många danska gäster väljer att ta nattåg från Malmö till Jämtland Härjedalen via Snälltåget och SJ, eller kommer via färja till Oslo eller Göteborg och vidare med egen bil till Jämtland Härjedalen.
Resultat i siffror: danska kommersiella gästnätter i Jämtland Härjedalen
- December 2023 ökade med 95% jämfört med samma månad 2022 (2 840 fler gästnätter).
- Januari 2024 ökade med 75% jämfört med samma månad 2023 (5 502 fler gästnätter).
- Februari 2024 ökade med 36% jämfört med samma månad 2023 (8 372 fler gästnätter)
- Mars 2024 ökade med 76% jämfört med samma månad 2023 (5 477 fler gästnätter)
Inom det pågående JHT-projektet Välkommen åter känns resultatet som ett fint kvitto på den analys av marknaden som föregick satsningen och vi har tagit ett beslut om en fortsättning inför kommande vinter 2024/25 med en ny Danmarkskampanj via Meta (Facebook och Instagram) och Youtube denna gång.
Kvalitativa resultat hos destinationerna
Destinationen Åre märkte av ett ökande intresse från den danska marknaden redan innan pandemin och direktlinjen med SAS mellan Köpenhamn och Åre Östersund Airport har bidragit till en snabbare utveckling, uppbackat även av möjligheterna att åka nattåg med Snälltåget.
Ett hotell i Åre vittnar i en undersökning utförd av Åre Destination om att de nästan dubblerade de danska gästnätterna förra vintersäsongen 2023/24 jämfört med vintern innan. Inför den kommande vintern 2024/25 hade samma hotell ett bokningsläge som i mitten av oktober var nära samma beläggning av danska gäster som för hela förra vintern. Därav förväntas vintern visa ett ännu bättre resultat. I tillägg meddelar Snälltåget att de i oktober låg +50% till Åre som destination från/till Malmö (vilket till stor del innebär att ökningen består av danska gäster). Inför vintern 2025/2026 kommer de därför att öppna bokningen ännu tidigare.
Lofsdalen har inte märkt av någon större ökning ännu, men jobbar vidare eftersom destinationen har stor potential för danska besökare. Särskilt eftersom danskar med lätthet kan köra bil ombord på en färja över till Oslo och då ha en närmare bilväg till regionens södra delar.
Östersund har inte märkt någon större ökning av trafik till hemsidan ännu, men jobbar också vidare med konceptet kring att få både stadens puls och vinter-/sommaräventyr med fjällutsikt.
Den danska gästen – och sommarpotential
Erfarenheten från Snälltåget och hotellet som Åre Destination intervjuat ger att danskar bokar sin vintersemester tidigare än den typiska svenska vintergästen, upp till 4-5 månader innan avresa. Därav behöver anläggningar som är intresserade av den danska marknaden vara tidigt ute med marknadsföring, priser och datum för att vara aktuella.
Även sommaren är intressant för den danska gästen. Inför en bokning är det viktigt för den danska gästen att se hur utomhusmiljön vid boendet ser ut och de föredrar att ha terass eller balkong. Uteplats lockar särskilt barnfamiljer. Danska äldre gäster kan gärna tänka sig att resa under hösten med “vandring och vita lakan”, det vill säga ett bra boende och möjlighet att göra dagsturer. Danskar generellt uppskattar möjligheten att ta sig upp på fjället via lift för att sedan kunna vandra. Målgruppen seniorer uppskattar att få ett tydligt besked kring vad som gäller via deras bokning, helst på papper vid incheckning. Cykling är populärt i Danmark och här finns potential för oss i Jämtland Härjedalen att marknadsföra cykelprodukten.