logo-reg-jh-360x100-optz
logo-interreg-sweno-2025-360x100-optz
EU Medfinans
Pauline Anne Ulrike Fjordkind ITB 2025

Kontakter och erfarenheter från ITB Berlin

19 mars, 2025
Text: Anne Adsten, Jämtland Härjedalen Turism
Pauline och Anne mötte bland annat Ulrike från Fjordkind vid ITB 2025. Foto: Tatjana Summermatter

Vi visste att ITB var världens största reselivsmässa, men den var ännu större i verkligheten. Under våra tre dagar på ITB hann vi med möten med både nya och gamla bekantskaper, se en del av de andra ländernas montrar (30 mässhallar) och delta i några föreläsningar om det nyaste inom AI, framtidens hotellrumsutformning och vad inom turism som lockar nya generationer.

Gruppbild Visit Swedens del av montern Die Nordische Länder ITB 2025
Gruppbild som visar deltagarna i Visit Swedens del av montern Die Nordische Länder på ITB 2025.

ITB är världens största reselivsmässa

Ungefär 30 mässhallar är sammanbyggda med en innergård i mitten. Vissa hallar innehöll tre våningar med rulltrappor och med montrar för (nästan) världens alla länder, bokningssystem, researrangörer och flera hallar med föreläsningar om det senaste inom turism på teman som hållbarhet, innovationer, värdskap med mera. Tre olika busslinjer band ihop mässhallarna för de som hade bråttom från ena änden av mässområdet till det andra. De största och lyxigaste montrarna stod Saudiarabien och Egypten för, trots att mässan enbart vänder sig till branschfolk och inte direkt mot gäst.

Möten på ITB

Hela ITB går ut på att mötas. Visit Swedens del av montern bestod av ett 20-tal sittgrupper där Jämtland Härjedalen Turism hade hyrt en. I samma “mässkvarter” fanns även Island, Norge, Danmark och Finland och tillsammans bildade vi Die Nordische Länder. Vi hade möten med både gamla och nya kontakter som vi bokat i förväg samt så hade vi spontana möten med aktörer som vänt sig till Visit Swedens receptionsdisk och därefter kunde de hänvisa till oss. Nya kontakter fick se vår presentation med bilder och info om möjligheter i Jämtland Härjedalen och de vi mött tidigare kunde vi ta ett steg vidare med för att praktiskt se vilka delar de önskade gå vidare med. När vi inom projektet Välkommen åter är ute på workshops och möter researrangörer tar vi med produkter/tjänster från destinationer/företag i Jämtland Härjedalen som är intresserade av en internationell marknad.

Här är några av våra möten vid ITB:

Norway Pro Travel: Intresserade både av self-drive upplägg och av aktiviteter med barnfamiljsfokus. Tågresor är intressant och de kan tänka sig att kombinera upplägg med Sverige och Norge för sina kunder. De vill gärna kunna erbjuda vinteräventyrsveckor med soft adventures som snöskovandring, hundsläde, skridsko o s v i lite mindre skidorter.

Fjordkind: Representanten som vi träffade har besökt oss via en så kallad FAM-trip (FAM=Familiarization – lära känna) inom det pågående projektet och älskar både Sverige och Jämtland Härjedalen. Nu vill de erbjuda sina gäster en rundresa som kombinerar våra fjälldestinationer och med fokus på barnvänliga aktiviteter.

Detour Odyssey: Har stort fokus på slow travel och low carbon prints med medvetna resenärer som vill uppleva saker utanför det vanliga. De är naturorienterade och tar god tid på sig när de upptäcker nya områden.

Wikinger Reisen: Företaget startade redan 1968 och säljer idag resor över hela världen. Vill gärna hitta rundtursresa som innefattar Jämtland Härjedalen med hotellboende och utflykter utifrån hotellet innan gruppen reser vidare till nästa mål.

Nordis Magasin: Jämtland Härjedalen Turism har ett långt samarbete med Nordis och har till exempel nyligen haft en vinterartikel och en cykelartikel i tidningen. Cykel-inslaget fanns i en bilaga som delades ut på sju resemässor i Tyskland. Vi kommer att samarbeta vidare, bl a så skickar de en journalist som kommer att göra inslag om outdoor-företag i Jämtland Härjedalen.

ARD: Tysk public service har planer kring att filma en tågresa genom Sverige och vill gärna ta med miljöer och personligheter i Jämtland Härjedalen. Vi kommer att hålla kontakten.

Mingel i montern och på Svenska ambassaden i Berlin

Visit Sweden arrangerade även ett semmel-mingel på semmeltisdagen för researrangörer i montern på ITB. De hade fått en semla i posten som de kunde visa upp i montern på ITB och få en hembakad semla bakad av Svenska kyrkan i Berlin. En av kvällarna hade Visit Sweden dessutom bjudit in journalister och researrangörer till Svenska ambassaden i Berlin där vi togs emot av supercharmiga ambassadören Veronika Wand Danielsson. Vi smakade på drycker från en svensk odlare som fanns på plats samt eleganta och spännande smakprover från Stora Turismpriset vinnarna Tiraholms fisk. Konstnären Mikael Genberg föreläste om hur han fick idén om att sätta ett litet rött hus på månen och processen som lett fram till att det faktiskt blir verklighet 6 juni i år, 2025.

Förutom bokade möten med researrangörer med flera så hade vi självklart också ett stort utbyte med övriga utställare i Visit Swedens del av montern Die Nordische Länder!

Svenska ambassaden Berlin 2025 Anne Pauline
Anne och Pauline deltog i minglet vid svenska ambassaden i Berlin för press och researrangörer i samband med ITB Berlin 2025.

Föreläsningar på ITB – Morgondagens gäster och hotellrum

Mellan våra möten fanns möjlighet att lyssna till föreläsningar i anslutning till mässan. Vi lyssnade bland annat till ett möte som handlade om världens enda hotellaboratorium. Det ligger i Berlin och heter MM:NT. Här checkar gäster in som vanliga gäster, men de deltar oxå i framtidens hotellvistelse-produktion. Rummen har olika storlekar, med/utan fönster och med/utan kök etc. Gästerna får x antal frågor om hur de upplevde olika saker i vistelsen. Exempelvis kan de få frågan om var de placerade sin necessär, hur de packade upp sin väska etc. En sak som testats är hur man lättast tillhandahåller olika saker utan att alla hotellrum automatiskt blir dyrare. Hotellet har samarbetat med en aktör som tillhandahåller ett bokningssystem så att gästerna kan hyra plattång, skrivare till sin dator m m per timme eller för hela vistelsen. De hyr prylarna/tjänsterna de önskar och hämtar ut dem i skåp som låses upp vid hyrtillfället i hotellets allmänna utrymmen. Hela hotellet bygger på självservice. Personalen finns till hands för värdskap och inte för sådant som en maskin hellre kan göra.

En annan föreläsning handlade om olika generationer och hur vi bäst behöver tänka för att kunna locka framtida generationer. Faran ligger i att klumpa ihop alla som är födda inom ett visst årtionde och tro att de fungerar på samma sätt. Tittar man mellan olika generationer så finns vissa skiljelinjer, men inom respektive gruppering behöver vi titta till intressen, ekonomi, social status och vilket syfte en gäst har med en resa för att på bästa sätt kunna tillhandahålla den bästa turismtjänsten för hen.

  • Baby Boomers – födda mellan 1946 – 1964.
  • Generation X – födda mellan 1965 – 1980.
  • Generation Y, Millennials – födda mellan 1981 – 1996.
  • Generation Z – födda mellan 1997 – 2015.

Baby Boomers: Babyboomers är födda under efterkrigstiden och har växt upp i en värld där ekonomisk tillväxt var norm med växande konsumtion. Babyboomers har ett starkt intresse för kulturella och historiska platser, vilket gör dessa destinationer till en högsta prioritet när de planerar sina resor. De försöker fördjupa sig i den lokala kulturen, utforska museer, landmärken och historiska turer som erbjuder berikande upplevelser.

Generation X: Trots sina stora plånböcker ses Gen X ofta som ”mellanbarnet” och glöms ibland bort av handlare och marknadsförare. Gen X belönar varumärken som förser kunderna med ett ärligt och distinkt meddelande om sina produkter samt marknadsföring som har en tydlig uppmaning. En primär motivation för Generation X-resebeteende är att vila och stressa ner. De söker destinationer som erbjuder en paus från deras hektiska liv och främjar balansen mellan arbete och privatliv.

Generation Y, Millenials: uppskattar alltså, liksom de flesta, en bra lön, personlig utveckling och en trivsam arbetsplats. De vill också ha balans mellan arbete och privatliv och förväntar sig mycket flexibilitet. De vill bli sedda, få regelbunden feedback och räknar också med löpande kompetensutveckling på jobbet. Den digitala revolutionens barn. Generation Y, eller millennials, är den första generationen som växte upp med internet och mobiltelefoner – de kallas också internetgenerationen. Det har format deras sätt att interagera, arbeta och konsumera. Millennials, som ofta är mitt i karriär och familjeliv, söker resor som erbjuder kvalitetstid med sina nära och kära.

Generation Z är digitala, snabba och ställer högre krav när det gäller inkomst och trygghet på arbetsplatsen. Generation Z är de första att växa upp i den digitala världen där internet, snabb informationsinsamling och stora nätverk som inkluderar hela världen, är en självklarhet. Generation Z letar efter prisvärda upplevelser som ger nya perspektiv och minnen.

Skip to content