logo-reg-jh-360x100-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
Köpstark målgrupp

Köpstark målgrupp för en längre säsong

29 november, 2022
Text: Jonas Herjeby, JHT
Besökare mellan 57 och 70 år stannar gärna längre, betalar för kvalitet och kan resa utanför högsäsong. Foto: Anders Robertsson

I veckan presenterade Visit Sweden sin senaste undersökning av svemester och den inhemska besökaren. En målgrupp som sticker ut och visar sig kunna bidra till att förlänga säsonger är “den nya medelåldern” – en målgrupp vi i Jämtland Härjedalen bör ha i åtanke framöver.

Inflationen påverkar

Undersökningen med siffror från oktober visar att 45% av svenskarna har rest inom landet under se senaste sex månaderna, medan 48% har rest utomlands. För det kommande halvåret är det 27% procent som planerar en semesterresa i Sverige och 49% planerar att leta sig utomlands.

Oron för pandemin är inte lika påtaglig, men med fortsatt osäkerhet kring inflation, krig i Europa och ökade kostnader är det fortfarande viktigt att det finns möjlighet att enkelt boka om resan, att försäkring täcker resan och att det också går att boka av och få pengarna tillbaka.

Trots att utlandsresorna ger en ökad konkurrens så vill svensken fortfarande resa mycket inom Sverige. Reslusten är stark, men många uppger att de under semestern lägger mindre pengar på aktiviteter och restaurangbesök utifrån en större ekonomisk säkerhet.

Besökare som stannar längre och betalar mer

En målgrupp som emellertid kan bidra till att förlänga säsongen är den nya medelåldern, en köpstark målgrupp i åldrarna 57 till 70 år. Gruppen kan resa utanför högsäsong och betalar gärna för en högre kvalitet. De är inte bara nöjda med sina Sverigeresor, de stannar även i högre grad längre på platsen och vill gärna uppleva natur och god mat och dryck.

Den nya medelåldern vill uppleva både sommar- och vinterresor med fokus på utomhus- och naturupplevelser, rundresor med boende på flera ställen, stadsresor och även camping- och stugsemester. Målgruppen är också allt mer digital och flexibel och den grupp som är minst priskänslig.

För oss i Jämtland Härjedalen är den nya medelåldern därför viktig målgrupp att ha med i planeringen, då de är villiga att resa även utanför högsäsongerna, stannar längre på våra destinationer och är villiga att betala för hög kvalitet och service.

Camping fortsatt stort

Visit Swedens undersökning visar också att camping- och stugsemester fortsätter vara en uppåtgående trend bland de svenska resenärerna, något som passar in med både större ekonomisk osäkerhet, lockelsen med att vara ute längre och besöka fler platser och att ha nära till natur och att ha en större frihet.

Visit Swedens webbinarium om Svemester kan ses i sin helhet här, där också rapporten i sin helhet finns.

Skip to content