Servering på sked hos Wikners i Persåsen. Foto: Tina Stafrén

Måltidsexport – All turism är matturism

8 oktober, 2018
Text: Linda Wasell
Foto: Tina Stafrén

All turism går mer eller mindre att räkna som matturism. Maten är en stor del av helheten, och det är fler och fler som faktiskt väljer resmål just med maten i fokus, se bara på Fäviken.

Om vi tittar på Jämtland Härjedalen med fokus måltidsturism så hittar vi:

  • Ett 150-tal matproducenter
  • 36 restauranger och caféer i White Guide

Och med naturen i vår region som skafferi i tillägg så är Jämtland Härjedalen en given plats för måltidsturism. Det är öppet mål och vi har allt att vinna.

 

Måltidsturism för en internationell marknad

Gastronomin i regionen finns tillsammans med naturen och kulturen med som en röd tråd i de internationella insatser som görs av Jämtland Härjedalen Turism. Det är dessa tre beståndsdelar tillsammans som gör just oss unika, som gör att vi sticker ut och gör både avtryck och intryck. När vi tillsammans med destinationer och företagare arrangerar pressresor, blir fokus på respektive beståndsdel olika stort, ibland är det kulturen som lyfts, ibland naturen och ibland gastronomin, men genomgående är att vi tar med alla delar. Det här arbetssättet ger effekt på en högre nivå och ger ofta följdartiklar som vi inte skulle fått annars, det innebär alltså att en i grund och botten kulturintresserad journalist eller skidjournalist som smakat på och lärt sig om vår gastronomi ofta levererar ännu en artikel med fokus på mat.

Tilltugg hos Hävvi i Glen. Foto: Tina Stafrén
Tilltugg hos Hävvi i Glen. Foto: Tina Stafrén

Exempel 1: Lansering easyJet på svenska residenset i London

När vi invigde den första flighten med easyJet på svenska residenset i London var maten ett givet tema, då genom Järpenbördige Niklas Ekstedt som serverade jämtländska pärlor. Men vi passade även på att visa upp våra fantastiska outdoor-varumärken som används i naturen och som är en del av vår livsstil. Och givetvis pratade vi även om vår historia och vårt kulturarv. Under denna invigning väcktes idén till artikeln om Överhogdalsbonaderna som satte Östersund på the Guardians tio i topplista över vinterstäder att besöka. Samma journalist har därefter skrivit både vinter- och sommarartiklar med fokus på naturäventyr och gastronomi.

Exempel 2: En gastronomisk pressresa

När vi i våras ordnade en gastronomisk pressresa från London med bland andra Metro och brittiska matbloggare som deltagare började vi resan med allt annat än röda mattan och 10-rätters middag. Här blev det istället skoter och fiske. En unik upplevelse för deltagarna som aldrig varit med om något liknande tidigare. Därefter blev det samisk matkultur och ett besök på  Hävvi i Glen. Innan deltagarna fick smaka på de lokalproducerade ostarna från Oviken fick de dessutom snida sin egna ostbricka hos Wikners i Persåsen och till denna trycka en egen kökshandduk på Frösö Handtryck. En av luncherna spenderades i köket hos Slaktarn och till det adderades besök på Jazzköket, Buustamon, Copperhill, Åre Chokladfabrik och Bydalens Värdshus. Natur, kultur & gastronomi. Unikt, annorlunda, ”behind the scenes” och galet gott…

Läs artikeln ”A Taste of Tradition in Northern Sweden” i Irish Examiner av Abi Jackson från eventet här

Läs en liknande artikel i Daily Mail Online (UK) av Abi Jackson här

Exempel 3: Äventyrsvecka för internationell media

Mitt tredje exempel är rykande färskt. För knappt två veckor sedan hade vi amerikanska teveserien Epic Trails samt National Geographic Traveler på besök. Produktioner med fokus på kultur och gastronomi i symbios med naturen. Genom lokala företagaren Escapade Sweden fick deltagarna lära sig att göra upp eld utan tändstickor, genom Tossåsens sameby fick deltagarna vara med på renkalvmärkning och uppleva samisk kultur ”behind the scenes” och genom Lena Flaten på Flammans skafferi fick deltagarna prova lokal gastronomi på högsta nivå, givetvis med klassiskt svenskt fika och kaffe från Big Lake Coffee. Dessutom plockades svamp och bär. Det dracks vatten ur fjällbäckarna och spanades på naturens framfart under istiden. Allt utomhus under bar himmel. En fantastisk upplevelse som kommer att ge fantastisk publicitet.

Gästerna tillverkar sina egna skärbrädor hos Wikners i Persåsen. Foto: Tina Stafrén
Gästerna tillverkar sina egna skärbrädor hos Wikners i Persåsen. Foto: Tina Stafrén

Sedan en tid tillbaka trendar Skandinavien och Sverige i världen. Vi upplevs som exotiska. Och det gäller inte minst matscenen.

Det som eftersöks är

  • Unika upplevelser. Att kunna resa, äta och uppleva något som inte grannen gjort.
  • Genuina upplevelser – äkthet och tradition är superhett och rätt.
  • Behind the scenes – att få äta den där köttbiten direkt hos Slaktarn. Att få se hur osten blir till i Skärvången.
  • Prestigelöst och socialt ätande. Fine dining kanske härifrån och framåt innebär fine i form av att man vet var råvarorna kommer ifrån snarare än att rätt efter rätt som serveras.
  • Eat as a local or with a local – det är ju då man får uppleva det bästa.
  • Sight doing istället för sight seeing. Gästen vill delta – vara med och plocka bären, tända elden, fiska fisken etc.

Sammanfattningsvis

Skandinavien, Sverige och inte minst det som Jämtland Härjedalen har att bjuda på trendar internationellt. Ta vara på det!

  • Samarbeta över gränserna. Matupplevelser i eller från naturen via kulturen.
  • Mat med ett syfte – ekoturismen ökar. Se till att ligga i framkant.
  • Den holistiska hälsan – hur äter och dricker du dig frisk?
  • Kommunicera, kommunicera, kommunicera… traditioner, svenskt, historiskt, hälsosamt, socialt – vår livsstil säljer och syns du inte så finns du inte.

 

Tips: Läs referatet från konferensen Tomorrows Food Travel (TFT) i Göteborg 9-10 oktober 2018 arrangerat av Visit Sweden, Turistrådet Västsverige och Göteborg & Co tillsammans med Handelshögskolan i Göteborg.