Exempel 1: Lansering easyJet på svenska residenset i London
När vi invigde den första flighten med easyJet på svenska residenset i London var maten ett givet tema, då genom Järpenbördige Niklas Ekstedt som serverade jämtländska pärlor. Men vi passade även på att visa upp våra fantastiska outdoor-varumärken som används i naturen och som är en del av vår livsstil. Och givetvis pratade vi även om vår historia och vårt kulturarv. Under denna invigning väcktes idén till artikeln om Överhogdalsbonaderna som satte Östersund på the Guardians tio i topplista över vinterstäder att besöka. Samma journalist har därefter skrivit både vinter- och sommarartiklar med fokus på naturäventyr och gastronomi.
Exempel 2: En gastronomisk pressresa
När vi i våras ordnade en gastronomisk pressresa från London med bland andra Metro och brittiska matbloggare som deltagare började vi resan med allt annat än röda mattan och 10-rätters middag. Här blev det istället skoter och fiske. En unik upplevelse för deltagarna som aldrig varit med om något liknande tidigare. Därefter blev det samisk matkultur och ett besök på Hävvi i Glen. Innan deltagarna fick smaka på de lokalproducerade ostarna från Oviken fick de dessutom snida sin egna ostbricka hos Wikners i Persåsen och till denna trycka en egen kökshandduk på Frösö Handtryck. En av luncherna spenderades i köket hos Slaktarn och till det adderades besök på Jazzköket, Buustamon, Copperhill, Åre Chokladfabrik och Bydalens Värdshus. Natur, kultur & gastronomi. Unikt, annorlunda, ”behind the scenes” och galet gott…
Läs liknande artiklar av journalisten Abi Jackson för brittiska Press Association (därav större spridning):
Irish Examiner (IRL) ”A Taste of Tradition in Northern Sweden” här
Daily Mail Online (UK): ”A Taste of Tradition in Northern Sweden” här
Virgin Media Television, Xposé (UK) ”A Taste of Tradition in Northern Sweden” här
The Mail (UK) / Vanessa Sims: ”Fine Food and Fishing in Swedish Winter Dreamland” här
Exempel 3: Äventyrsvecka för internationell media
Mitt tredje exempel är rykande färskt. För knappt två veckor sedan hade vi amerikanska teveserien Epic Trails samt National Geographic Traveler på besök. Produktioner med fokus på kultur och gastronomi i symbios med naturen. Genom lokala företagaren Escapade Sweden fick deltagarna lära sig att göra upp eld utan tändstickor, genom Tossåsens sameby fick deltagarna vara med på renkalvmärkning och uppleva samisk kultur ”behind the scenes” och genom Lena Flaten på Flammans skafferi fick deltagarna prova lokal gastronomi på högsta nivå, givetvis med klassiskt svenskt fika och kaffe från Big Lake Coffee. Dessutom plockades svamp och bär. Det dracks vatten ur fjällbäckarna och spanades på naturens framfart under istiden. Allt utomhus under bar himmel. En fantastisk upplevelse som kommer att ge fantastisk publicitet.