Euromonitor International har gett ut en rapport 2019 om trender som kommer att påverka framtidens resande. I rapporten finns indikationer kring hur besöksnäringen ser på överturism, Brexits konsekvenser, plast, resande från Asien, om att vilja koppla bort och reducera avtryck, Trump-effekt och smidigare resande.
Här kommer en kort sammanfattning i punktform:
”Over-tourism”
Hellre ”rätt besökare” än massturism. En växande trend är niche-turism hellre än vistelser som innehåller “allt”.
Brexit
Innebär med all sannolikhet kedje-effekter, inte minst för de länder som idag är välfrekventerade av brittiska resenärer.
Omnipresence
Det krävs fler beröringspunkter med gästen för att förstärka och berika gästupplevelsen samt nå nya kunder. Lufthansa erbjuder t ex livsmedelshandel via nätet ombord på flygplan – med leverans vid ankomst till valt resmål. Accor hotels erbjuder lokalbefolkningen frukost, yoga, co-working spaces och hämta/lämna paketfunktioner för att vara ett naturligt val för samma gäster när de reser till andra orter. Ett inredningsföretag har gått in i hotellbranschen och erbjuder hotellinredning till salu. För att få konsumenter att prova innan köp.
Plastic Waste
Endast 9% av plast som slängs återvinns… Det blir allt viktigare för besöksnäringen att agera för att minska användningen och kommunicera det. Läs även artikeln i Outside – 9 Ways to Stop Using So Much Plastic här
Travel in Asia is booming
Det finns en ökande medelklass i Asien och Beijing Winter Games 2022 ökar intresset för vintersport. Den som väljer att rikta sig mot den asiatiska marknaden behöver kunskap för att agera på Asiens eget internet, egna sociala media, egna sök-sajter och egna betalsystem. Den asiatiska marknaden står nu redo för segmentering.
#JOMO
The Joy Of Missing Out blir allt större på bekostnad av FOMO = Fear of Missing Out. Fler inser att det är skönt att koppla bort och leva i nuet.
”You need to get lost to find yourself” – Som säljargument!
Läs mer om trender inom hälsoresande här
Reduce footprints
Resande gör att fler blir medvetna om bevarandevärd natur och kultur. T ex finns nu gaming-appar som hjälper människor att reducera sin påverkan på miljön.
Trump-effekten
Påverkar resande till USA med kedje-effekter på andra länder.
Canada legaliserar marijuana
Att Canada nu legaliserat marijuana påverkar framförallt turismen mellan USA och Canada då alla som på något sätt hanterat marijuana i Canada nekas resa in i USA.
Access Economy / Sharing Economy
Att dela även när det gäller resande ökar. AirBnB, Über, Vayable guided tours (guidade turer med lokalbefolkning), EatWith (hemma-hos-middagar), Scooter-sharing är bara några varianter. Fler kommer!
Diversity in the Tourism Offering
Nya grupperingar som reser kräver produkt- och tjänsteutveckling. T ex variation i boende och aktiviteter för olika plånböcker. Resande med avbetalning och ”hand-baggage only fares”.
Seamless Experiences
Det finns alltfler lösningar för ett smidigt resande. ”Biometrics and facial recognition” t ex på flygplatser med kameror som kan känna igen ansiktsdrag som kan ersätta gränskontroller för smidigare och snabbare hantering. Andra exempel är online-check-in, keyless entries med nyckel-lösa hotellrum etc där gästen istället checkar in med mobiltelefon, smidigare betalsystem (t ex SnapScan) m m.
Läs rapporten Megatrends Shaping the Future of Travel
Euromonitor International är världsledande inom strategisk marknadsundersökning och skapar data och analyser utifrån tusentals produkter och tjänster runt om i världen. Läs mer om Euromonitor International här
Läs även Bill Gates: 10 teknikgenombrott som kommer att definiera 2019 (Veckans Affärer)